گروه بورس - همایون دارابی: همزمان با تداوم کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تلاش‌ها برای به تعادل رساندن بازار از طریق رفع نگرانی‌ها تشدید شده است.
در حالی که شاخص بازار سهام هفته گذشته ۷/۳ درصد کاهش یافته و سهامداران نزدیک به ۱۶هزار میلیارد تومان زیان را تجربه کردند تلاش‌های فشرده‌ای برای متوقف کردن این جریان در حال اجرا است. در مهم‌ترین تلاش‌ها روز چهارشنبه شورای نگهبان میزبان شماری از فعالان بازار بود تا انتقادات مطرح به دو بند لایحه بودجه شامل بند عوارض ۳۰درصدی و نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها را استماع کند؛ در این جلسه همایون‌پور و عزیزی، مدیران عامل هلدینگ های
امید و نفت و گاز پارسیان مشکلات بروز کرده متعاقب تصویب این دو بند در بازار سرمایه و آینده دو صنعت مهم معدن و پتروشیمی کشور را تشریح کردند. متعاقب این جلسه عصر چهارشنبه برخی منابع خبری از تصمیم شورای نگهبان برای طرح ایراد از برخی بندهای لایحه بودجه خبر داده و اعلام کردند لایحه بودجه صبح یکشنبه به مجلس بازگردانده خواهد شد تا در جلسه روز دوشنبه مجلس به ایرادات این لایحه رسیدگی شود. در همین حال منابع غیر‌رسمی از نظر مساعد حجج اسلام
مصباحی‌مقدم و ابوترابی‌فرد، رئیس کمیسیون تلفیق و نایب رئیس مجلس برای رفع نگرانی‌های بازار سرمایه خبر می‌دهند.
در همین حال براساس اعلام اولیه عصر امروز (شنبه) وزیر اقتصاد میزبان مدیران بورس اوراق بهادار، مدیران عامل بانک‌ها و برخی از شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد بود تا در تلاشی مهم برنامه‌ای برای کنترل عرضه‌ها در بازار صورت گیرد. اکثر فعالان بازار در شرایط کنونی معتقدند با توجه به افت قیمت‌ها بازار برای تعادل‌یابی نیازمند تلاش شدیدی نیست و می‌تواند با حمایتی نه چندان شدید برای چند هفته پایانی سال ۹۲کارنامه‌ای متعادل برجای بگذارد؛ مشروط بر آنکه دو بند مشکل‌ساز لایحه بودجه و همچنین تصمیم برای انتقال ۱۴نماد بازار پایه به توافقی که مورد نگرانی شدید بازار است کنار گذاشته شوند.
در همین حال بازار سرمایه با نظر مساعد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نیز مواجه است؛ سخنان دکتر محسن رضایی عصر روز پنج‌شنبه در صدا و سیما نیز نشان داد در صورت ایراد شورای نگهبان حتی در صورت تکرار نظر مجلس، شرایط در مجمع تشخیص می‌تواند به نفع بازار سرمایه رقم بخورد.
در مجموع آنچه در کل تحولات کنونی اهمیت دارد جلو‌گیری از تداوم واکنش‌های احساسی بازار سرمایه است؛ از این رو به نظر می‌رسد بازار نیازمند آرام‌سازی با مکانیزم تزریق نقدینگی و جلوگیری از دامن زدن حقوقی‌ها به نگرانی‌ها است.
نگرانی در مورد محدودیت‌های بیشتر
در حالی که اکثر کارشناسان خواهان اصلاح قیمت سریع‌تر و کاهش نگرانی هستند برخی خبرها از احتمال طرح کاهش میزان اجازه فروش حکایت دارند، این امر می‌تواند به وحشت بیشتر بازار منجر شود؛ چرا‌که مهم‌ترین نقطه قوت بازار نقد شوندگی و سرعت جابه‌جا‌یی آن است.
در کنار تلاش‌ها برای به تعادل رساندن بازار سرمایه، این بازار از برخی تحولات اقتصادی نیز متاثر است؛ در مهم‌ترین تحول شروع فروش اوراق مشارکت ۲۳درصدی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ هر چند این اوراق نمی‌تواند تهدیدی برای نقدینگی بازار سرمایه باشد، اما نفس افزایش نرخ سود بدون ریسک به کاهش قیمت سهام منجر می‌شود.
در همین حال در صحنه اقتصادی هفته گذشته اعلام شد در چارچوب توافقات ژنو بانک‌های «اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی» بانک‌های عامل در اجرای توافقات مالی خواهند بود که همین امر کفه سنگین‌تر بانک‌های خصوصی را در این وضعیت نشان می‌دهد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه شاهد تداوم افت سریع بود؛ به گونه‌ای که شاخص با افت ۳۸/۱ درصدی کف قیمت ۸۰ هزار واحد را رد کرده و به ۷۹هزار و ۱۳۶ واحد رسید، با این افت، شاخص، بار دیگر به سوم آذر ماه
بازگشت تا بازدهی ۱۳۰درصدی بازار سرمایه به ۱۰۸درصد عقب‌نشینی کند.
در همین حال به دلیل افت شاخص، شمار فعالان بازار با کاهش شدیدی نیز مواجه شده است، در حالی که هفته گذشته با یک روز تعطیلی مواجه بود .
متوسط شمار خریداران در بازار از رقم ۲۴هزار و ۸۱۵نفر در هفته ماقبل با ۶۱درصد افت به متوسط ۱۲هزار و ۳۲نفر در هفته گذشته کاهش یافته است که رقم نگران‌کننده‌ای است؛ ارزش معاملات نیز هفته گذشته به هزار و ۵۹میلیارد تومان رسید.
در بازار روز چهارشنبه هلدینگ نفت و گاز پارسیان در گزارشی از عدم خرید پتروشیمی پارس خبر داد.
براساس گزارش منتشره با حضور یک خریدار رقیب در مزایده بلوک با ارزش پتروشیمی پارس و عدم شکل‌گیری رقابت جدی، این معامله انجام نشد و همچنین بر‌اساس بند ۱۹ اسناد مزایده با پیشنهاد شرکت گروه نفت و گاز پارسیان موافقت نشد و فروش سهام یاد شده به آینده موکول شده است.
در همین حال برخی از منابع از تصمیم پارسیان برای خرید بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس خبر می‌‌دهند. این بلوک مهم روز یازدهم اسفند ماه با نرخ پایه ۲۲هزار و ۲۵۱ریال به صورت ۳۰درصد نقد و بقیه اقساط عرضه می‌شود که حصه نقدی نزدیک به ۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.
در گروه معدنی شنیده‌ها حکایت از تصمیم دو شرکت گل‌گهر و چادرملو برای شکایت در دیوان عدالت اداری به منظور باز‌پس‌گیری پروانه دارد. پروانه این دو شرکت که بعد از خصوصی‌سازی توسط مدیران دولتی این شرکت‌ها به ایمیدرو منتقل شده است، دلیل تصمیم مجلس در تعیین عوارض کنونی بوده است.
در گروه معدنی، مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان از اتحاد استراتژیک این مجموعه با هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خبر داد.
در گروه تجهیزات عدم اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی سبب شده است برخی از نمادهای موجود در بورس با صف‌های بدون تحرک مواجه باشند؛ در گروه تجهیزات صف فروش حفاری شمال از جمله موارد مزمن شده بازار به شمار می‌رود.
در گروه بانکی اکثر نمادها روز چهارشنبه در میان شگفتی کارشناسان با صف فروش مواجه بودند تا به شوخی در بازار مطرح شود «بانک‌ها نیز با خوراک گازی کار می‌کنند.» از دیدگاه کارشناسان افت بانک‌ها در حالی که سه تا ۴ماه دیگر با برگزاری مجامع سالانه مواجه‌اند فاقد توجیه بنیادی و بیشتر ناشی از عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها و ابطال صندوق‌ها است.
در گروه دارویی دارو‌سازی جابر ابن حیان برای سال مالی ۹۳ در اولین پیش‌بینی مبلغ ۱۶۴۵ ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی ارائه شده برای سال مالی ۹۲ رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
در گروه خودرویی بازگشایی رینگ مشهد به‌رغم اعلام سود ۱۸۰ریالی با عدم توافق خریداران و فروشندگان کشف قیمت نشد.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه همچنان بازاری منفی بود که این تداوم افت نشان‌دهنده لزوم حمایت از بازار سرمایه به ویژه جلوگیری از کاهش ارزش معاملات است.

وزیر اقتصاد خبر داد
اتخاذ تدابیری برای بهبود بازار سرمایه
وزیر امور اقتصادی و دارایی از اتخاذ تدابیر لازم برای بهبود شرایط بازار سرمایه خبر داد. علی طیب نیا با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور توسعه بازار سرمایه و صیانت از منافع سهامداران را مدنظر دارند، افزود: دولت دغدغه‌های فعالان بازار درخصوص ابهامات موجود در برخی صنایع، به ویژه صنایع اثرگذار در بورس را مدنظر قرار خواهد داد.
وی همچنین به برنامه‌های سازمان بورس برای اداره بازار اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود اجرای این برنامه‌ها تاثیر قابل توجهی بر بهبود شرایط بازار داشته باشد‏، ضمن اینکه شرکت‌های حقوقی نیز در حمایت از سهامداران خرد به صورت جدی وارد عمل خواهند شد.
به گزارش «ایسنا»، وزیر اقتصاد همچنین به چشم‌انداز مثبت اقتصاد در سال آینده اشاره کرد و گفت: باتوجه به روند رو به بهبود اقتصاد کشور‏، نگرانی خاصی در خصوص شرکت‌ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه وجود ندارد. طیب‌نیا دیدگاه دولت به بازار سرمایه را توسعه متوازن بازار اولیه و ثانویه دانست و خاطرنشان کرد: همان‌گونه که بازار اولیه باید فعال باشد تا بتواند در تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی ایفای نقش کند‏، بازار ثانویه هم باید رونق داشته باشد‏، به ویژه اینکه برنامه دولت، آزادسازی سهام عدالت و قابلیت معامله این سهام در بورس است و لازمه توفیق این برنامه‏، رونق بازار سرمایه، به ویژه بازار ثانویه است، از این رو، رونق هر دو بازار اولیه و ثانویه‏، به عنوان بازارهای مکمل یکدیگر مدنظر دولت است. وزیر اقتصاد افزود: لازمه اجرای موفق سیاست‌های خصوصی‌سازی‏، برخورداری از بازار سرمایه پایدار‏، امن و مطمئن است و دولت برای حفظ و توسعه این بازار، از تمام ابزارها و روش‌های ممکن استفاده خواهد کرد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت:
الگوی درستی در بازار سرمایه نداریم
گروه بورس- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به جمع منتقدان افزایش پنج برابری قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها پیوست.
علاوه بر اظهار نظر مسوولان و فعالان بازار سرمایه در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در مجلس و دولت در خصوص قیمت‌های نهاده‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها و صنایع معدنی و فولادی که واکنش منفی بازار سهام را در پی داشته، محسن رضایی نیز به اظهار‌نظر در این زمینه پرداخته است. او در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با اشاره به نوسانات بازار سرمایه در هفته اخیر، گفت: در هفته‌های اخیر شاخص بورس از ۹۰ هزار به ۸۰ هزار رسید و ۱۰ تا ۱۱ درصد سقوط کرد؛ وقتی مطالعه می‌شود می‌بینیم که برخی ناپختگی‌ها در مجلس و دولت و بخش‌های دیگر موجب این امر شد، چون الگوی درستی در بورس نداریم. به‌طور مثال تبصره‌هایی به بودجه اضافه شد. وقتی خوراک پتروشیمی را پنج برابر کنیم، همه بورس را به دنبال خود می‌کشاند.
رضایی در ادامه از کاهش ۱۰ و ۱۱ درصدی شاخص بورس انتقاد و تصریح کرد: شاخص کل بورس ایران از حدود ۹۰ به ۸۰ هزار کاهش یافته است یعنی کاهش ۱۰ و یازده درصدی که این نیز به دلیل برخی از ناپختگی‌ها در مجلس و دولت است. بنابراین این نیاز به مطالعه دارد زیرا ما کارشناسان بورس و اقتصادی در کشور زیاد داریم.
وی شتابزدگی، بی‌انضباطی و عدم قاعده‌مند بودن را مشکل اصلی اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: دوستان سیاسی ما بی‌محابا وارد اقتصاد نشوند. ما می‌توانیم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم. ما در اقتصاد نیز می‌توانیم انقلابی و جهادی عمل کنیم و این به معنای تندروی نیست.