گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز بار دیگر به روند افت فرسایشی خود بازگشت و با ثبت 65/0 درصد افت به رقم 79هزار و 584واحد رسید. در حالی که معامله‌گران به دلیل رشد شاخص در روز شنبه دیروز در انتظار بازاری مثبت یا حداقل متعادل بودند، این امر رخ نداده و بازار رو به ضعف گذاشت.
بیشتر کارشناسان بر این باورند که محدودیت‌های برقرار شده در زمینه میزان فروش و همچنین نزدیکی پایان سال و نیاز فعالان حقیقی و حقوقی به نقدینگی موجب تداوم ضعف بازار شده است. در حال حاضر همچنین نبود کشف قیمت مناسب نمادهای در حال معامله و همچنین ناتوانی معامله‌گران برای خرید و فروش مداوم به دلیل محدودیت‌های برقرار شده نیز موجب انفعال بسیاری از بازیگران بازار شده است و سرمایه‌گذاران به دلیل احتمال ناتوانی در فروش از خرید خودداری کرده و حتی از روند اصلاح پرتفوی سنتی در اسفند ماه و پس از اعلام گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها خبری نیست.
در بازار دیروز در مهمترین وضعیت، عرضه بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس بدون خریدار باقی ماند و هیچ یک از خریداران احتمالی برای خرید این بلوک داوطلب نشدند. حصه نقدی ۳هزار میلیارد تومانی این بلوک یکی از دلایل عدم رغبت خریداران بود. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، سومین هلدینگ این صنعت، پترول با انتشار اطلاعیه شفاف سازی بازگشایی شد. در این اطلاعیه مدیرعامل این شرکت در خصوص تاثیر‌پذیری افزایش نرخ گاز شرکت‌های زیر مجموعه خود اعلام کرد با توجه به عدم تطابق سال مالی این شرکت و شرکت‌های موجود در پرتفوی، نرخ خوراک ۱۳سنت برای واحدهای پتروشیمی، برسود سال مالی منتهی به شهریور۹۳ این شرکت هیچ‌گونه تاثیری نخواهد داشت.
با این وجود پترول، دیروز با ۲۰درصد افت قیمت بازگشایی شد. روز گذشته همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، در اطلاعیه‌ای از بی‌تاثیر بودن افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بر سود سال مالی ٩٢ این شرکت خبر داد.
مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی کشوری در اطلاعیه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار آورده است: سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از تصویب نرخ ١٣ سنت به عنوان قیمت هر متر مکعب گاز تحویلی شرکت‌های پتروشیمی که خوراک آنها گاز است، اقدام به توقف نمادهای پتروشیمی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری متاثر از آن کرد. در این راستا نماد «وصندوق» نیز توسط ناظر محترم بازار متوقف شد.
اکبر محققی افزوده است: در صورتی که نرخ تعیین شده گاز از سال ١٣٩٣ برای شرکت‌ها اجرایی شود، با توجه به شناسایی سود ١٣٩٢ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریورماه سال ٩٢ و با توجه به تغییر نیافتن بودجه شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سال مالی ٩٢، تغییر با اهمیتی در بودجه ارائه شده این شرکت اتفاق نخواهد افتاد. بر این اساس تعیین بخشی از بودجه منوط به تقسیم سود شرکت‌های سرمایه پذیر در مجامع این شرکت‌ها خواهد بود. اما در صورتی که نرخ تعیین شده عطف بما سبق شود و به سال مالی منتهی به ٢٩ اسفندماه ٩٢ تسری یابد، اعلام پیش‌بینی سود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری مستلزم اعلام سود جدید توسط شرکت‌های سرمایه پذیر برای سال مالی ١٣٩٢ آن شرکت‌ها خواهد بود.
در گروه حمل‌ونقل، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۲ را با افزایش ۱۷۰ درصدی و پوشش ۵۸ درصدی آن طی دوره ۹ ماهه به بازار منعکس کرده است.
به گزارش «سنا»، با وجود گذشت فاصله زمانی بسیار کوتاه از عرضه اولیه سهام شرکت، نوسانات زیادی در کیفیت، محتوا و مبالغ پیش‌بینی سود هر سهم شرکت مشاهده می‌شود (تعدیل ۱۷۰ درصدی در فاصله زمانی کمتر از ۴۰ روز از زمان ارائه پیش‌بینی بر اساس صورت مالی دوره ۶ ماهه که عرضه اولیه سهام بر اساس آن صورت گرفته است.) که ضروری است سرمایه‌گذاران و دیگر استفاده کنندگان محترم در تصمیمات خود به این امر توجه ویژه‌ای مبذول دارند که اطلاعات ارائه شده از طرف شرکت تاکنون، از قابلیت اتکای مناسبی برخوردار نبوده است. پرونده شرکت در این خصوص در کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان در دست بررسی است. در گروه انفورماتیک دیروز نماد مفاخر با صف خرید همراه بود. در این گروه رتاپ برای سال آتی ۱۲۲۸ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بی‌رمق بود که در آن ارزش کل معاملات به ۲۵۳میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.
کاهش دسته‌جمعی نماگرهای فرابورس
نماگرهای اصلی فرابورس روز گذشته را با کاهش سپری کردند؛ به طوری که در پی کاهش حجم و ارزش کل مبادلات این بازار، آیفکس نیز با افت ۸/۷ واحدی مواجه شد و به کانال ۷۵۰ واحدی بازگشت.
در جریان معاملات روز گذشته حدود ۷۱ میلیون برگه اوراق بهادار در ۱۹ هزار مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات به حدود ۶۵۲ میلیارد ریال رسیده که حجم و ارزش یادشده در مقایسه با معاملات روز شنبه به ترتیب ۲۰ درصد و ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
همچنین در این روز بیشترین حجم معاملات به جابه‌جایی ۱۹/۱۵ سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق گرفت و توسعه برق عسلویه مپنا هم با معاملات ۲۲/۳۷ میلیارد ریالی خود در صدر بیشترین ارزش معاملات فرابورس قرار داشت.
بیشترین افزایش قیمت در بازار دیروز نصیب شرکت‌های توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، تولید برق عسلویه مپنا و مجتمع معادن مس تکنار شد و در آن‌سوی بازار هم با توجه به دامنه نوسان ۵۰ درصدی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، این نماد با کاهش ۴۱/۲۰ درصدی مواجه شد.
از سوی دیگر اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازه قیمت ۵۹۹ تا ۶۱۰ هزار
ریال داد‌و‌ستد شد و بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت هم به خرید و فروش ۸۰ هزار برگه اجاره رایان تعلق داشت. در بازار ETF ۲۲۷ هزار و ۹۱۸ واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش ۱/۲ میلیارد ریال معامله شد.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه؛ نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی و نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت توکاریل (توریل) نیز پس ازارائه اطلاعات پیش‌بینی به تابلوی فرابورس بازگشتند.
افت قیمت نمادهای انتقالی به بازار توافقی
رحیم جلیل‌زاده، از کارشناسان بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه انتقال نمادها بین بازارهای مختلف به‌خصوص انتقال به بازارهای بالاتر یا شاخص‌های بهتر مانند انتقال از فرابورس به بورس اثر مثبتی بر حجم معاملات، بازدهی و پوشش اطلاعات و اخبار شرکت‌ها دارد، اظهار کرد: طبعا عکس این موضوع نیز در مورد نزول بازار یا اخراج از بورس صادق است.
وی ادامه داد: انتقال بین تابلوهای بازارهای مختلف به عنوان یکی از عوامل موثر در اطمینان سرمایه‌‌گذاران و تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش مد نظر قرار می‌گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تحقیقات بین‌المللی حکایت از بازدهی غیرعادی یا خلاف قاعده و روند بازار ۱۴ نماد منتقل شده دارد. جلیل‌زاده با اشاره به اینکه اخراج شرکت‌ها از بورس، بیشتر به از بین رفتن فرصت فروش منجر ‌شده است، گفت: اکنون انتقال ۱۴ شرکت به بازار پایه، موضوعی است که نتایجی همانند بررسی‌ بین‌المللی داشته است؛ انتقال ۱۴ شرکت، منجر به بازدهی منفی غیرعادی نسبت به شاخص شده است. وی گفت: انتقال ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس به بازار توافقی در ۲۱ دی‌ماه اعلام شد و از ابتدای اسفند اجرایی شد. هر چند این موضوع در ابتدا، روشی برای کنترل قیمت و جلوگیری از رشد افسار‌گسیخته قیمت سهام شرکت‌هابود، اما به موج نگرانی‌ها در بازار سرمایه و خروج سرمایه‌گذاران و کاهش شاخص منجر شد. این کارشناس بازار افزود: از زمان اعلام رسمی انتقال ۱۴ شرکت یادشده، شاخص بورس حدود ۸ درصد کاهش یافته است؛ با این حال ۱۴ شرکت انتقال یافته به‌طور متوسط ۳۴ درصد کاهش قیمت داشته‌اند که به عنوان مثال سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال از ۲۴ دی‌ماه تا ۷ اسفند‌ماه با کاهش ۵۷ درصدی صدر‌نشین این کاهش قیمت‌ها است.
وی افزود: شرکت‌های پتروشیمی انتقال یافته، بیشتر طرح‌های پتروشیمی بوده‌اند که پیشرفت بین ۵ تا ۳۵ درصد دارند و در برخی موارد نیازمند تامین مالی یا تامین خوراک هستند. این شرکت‌ها نیز کاهش ۴۰ درصد قیمت را تجربه کرده‌اند. این در شرایطی است که شاخص صنعت شیمیایی بورس تنها ۵ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سهام شرکت‌هایی که بالاتر از قیمت اسمی بوده‌اند، کاهش شدیدتری را تجربه کرده‌اند، گفت: دو شرکت سیمانی بازار پایه که نزدیک به قیمت اسمی معامله می‌شدند، به‌طور میانگین بازده منفی ۱۲ درصد داشته‌اند که در حدود بازده منفی صنعت سیمان است و می‌توان گفت که شرکت‌هایی که بازدهی بیشتری تا پیش از اعلام انتقال داشته‌اند و از ارزش ذاتی خود فاصله بیشتری گرفته بودند، کاهش بیشتری داشته‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند این موضوع دقیق نیست و روند آتی قیمت و سودآوری پاسخ دقیق‌تری به این موضوع خواهد داد.