گروه بورس - عرضه پنج درصدی سهام فولاد ارفع برای عموم در آخرین روز بازار سال 92، حسن ختام عرضه‌های عمومی امسال خواهد بود.
4 سهامدار عمده این شرکت شامل معادن و فلزات، چادرملو، صبا نور و سرمایه‌گذاری امید 5 درصد سهام آن را عرضه خواهند کرد. 70درصد این عرضه از طریق سامانه‌های برخط به فروش خواهد رسید.
یک روز مانده به پایان معاملات فرابورس، جهش ۸ واحدی شاخص این بازار، دوام نیاورد و تا انتهای معاملات همین میزان افزایش را از دست دادو دوباره به مرز ۷۶۷ واحد رسید که البته در مجموع نسبت به روز دوشنبه بازهم ۳/۰ درصد افزایش ثبت کرد.
دربازار دیروز داد و ستد ۳۳۱ میلیون سهم ارزش بازار را از ۱۵۷۸ میلیارد ریال بالاتر برد. نماد‌های پتروشیمی جم، میدکو و بمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر روند افزایشی شاخص داشتند در حالی که نمادهای شاوان، شتران، خراسان و ذوب فشار منفی را برای بازگرداندن شاخص به کار گرفتند. نماد پایانه‌ها ومخازن پتروشیمی دیروز در راس بیشترین تقاضا‌ها صف خرید داشت. نماد مفاخر نیز بیشترین عرضه را دربازار به خود اختصاص داد. دیروز بیشترین ارزش معاملات به اوراق مشارکت ۲۰ درصدی نفت فصلی اختصاص یافت. بیشترین حجم معامله نیز به نماد معامله توافقی شرکت پتروشیمی خراسان اختصاص یافت.
بازار فرابورس امروز (چهارشنبه) درآخرین روز کاری معاملات شاهد عرضه‌های زیادی نیز هست. ازاین جمله می‌توان به فروش بلوکی تقریبا ۶۰ میلیونی سهم پتروشیمی جم و بلوک ۹۴ میلیونی از مجموع سهام و حق‌تقدم شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (سهامی عام) توسط بانک ایران زمین اشاره کرد. این میزان سهام امروز برای معامله آماده عرضه است.
به گفته بهنام محسنی، مدیریت بازار فرابورس، با بیان اینکه شرایط کاری کارگزاران و سرمایه‌گذاران در روزهای پایانی سال قابل درک است، خاطر نشان کرد: به‌منظور تسهیل فرآیند تخصیص سهام به مشتریان توسط کارگزاران و سهولت شرایط تسویه وجوه معاملات و همچنین کاهش فرآیند بوروکراسی، مقرر شده بیشترین تعداد سهام به معامله گران آنلاین اختصاص داده شود. بنابراین ۷۰ درصد ازکل سهام قابل عرضه از طریق معاملات برخط عرضه و معامله خواهد
شد.
در همین حال شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز در نظر دارد، ۱۱۶ میلیون سهم معادل یک درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (سهامی عام)، را به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای (T+۳) را در بازار امروز بفروشد.
این حجم از معاملات بلوکی در حالی امکان آخرین معاملات کلان را برای بالاتر بردن شاخص فراهم آورده که امکان این مسیر در اولین روزهای کاری سال آینده نیز وجود دارد.
روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳ تعداد ۲میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا همدان (سهامی خاص) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در صف فروش قرار گرفته است.