هیات‌مدیره کانون سردفتران در دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ضمن اشاره به کاهش درآمد جامعه سردفتری، از معاون قوه‌قضائیه خواستند رسیدگی و موافقت نسبت به یک درخواست قدیمی را مدنظر قرار دهد.
دفاتر اسناد رسمی که عمده فعالیت آنها در تنظیم سندرسمی برای نقل‌وانتقالات ملکی خلاصه می‌شود، به‌رغم ارزش چند صد میلیونی هر یک از املاک معامله‌شده، عایدی چند صد هزار تومانی از محل صدور سند برای هر ملک نصیب‌شان می‌شود.
حق‌الزحمه سردفتران - حق‌التحریر تنظیم سند- در صدور اسناد محضری برای مالکان به علت آنکه برپایه قیمت‌منطقه‌ای -که خود درصد ناچیزی از قیمت روز املاک است- محاسبه می‌شود و چندین سال است که نه مبنای محاسبه و نه قدرمطلق حق‌التحریر متناسب با نرخ تورم رشد پیدا نکرده، هم‌اکنون سازگاری با هزینه‌های جاری یک محضرخانه را ندارد.
هر چند برخی دفترخانه‌ها در برخی شهرها از جمله تهران به‌واسطه موقعیت جغرافیایی محله و تراکم نقل‌وانتقالات املاک گران‌قیمت در آن محله، بیش‌از متوسط عایدی مجموعه دفترخانه‌ها درآمد داشته باشند، اما آنچه واقعیت دارد ضرورت تقویت تعرفه‌های صدور اسناد رسمی برای انواع معاملات و نقل‌وانتقالات ملک و خودرو و سایر خدماتی است که در دفترخانه‌ها برای آن، سندمحضری صادر می‌شود.
این نیاز در شرایطی که هزینه صدور یک سند عادی -مبایعه‌نامه- بابت معاملات مسکن در بنگاه‌ها به مراتب بیشتر از هزینه صدور سند رسمی در دفترخانه‌ها است، بیشتر از قبل احساس می‌شود.
سردفتران طی سال‌های اخیر همواره درخواست تجدیدنظر توسط سازمان ثبت اسناد روی تعرفه‌های جاری را در دفترخانه‌ها مطرح کرده‌اند.
اخیرا نیز اعضای هیات‌مدیره کانون سردفتران در دیداری که با رئیس سازمان ثبت اسناد در محل این سازمان داشتند، مجددا بر رسیدگی به این موضوع تاکید کردند.
محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران در این دیدار گفت: درآمدهای کانون سردفتران و دفتریاران پایین آمده و بازنشستگان صنف از حقوق پایین خود ناراضی هستند و امیدواریم با افزایش حق التحریر دفاتر اسنادرسمی این مشکل مرتفع شود.
وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در برخی از موارد مشکلاتی را برای سردفتران اسنادرسمی ایجاد کرده است و این مساله موجبات رنجش خاطر دفاتر اسناد رسمی شده است درحالی‌که مالیات‌ها برای این سازمان از سوی همین دفاتر وصول می‌شود، اما هر روز به چالش کشیده می‌شوند، خواستار حمایت مجدانه سازمان ثبت در این رابطه شد. در این نشست، تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به مطالبی که از سوی اعضای هیات‌مدیره کانون سردفتران مطرح شد، اعلام کرد: بحث من بر ارتقای جایگاه سردفتری است و نه تنها افزایش درآمد دفاتر اسنادرسمی.