گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز افت سنگین، بازگشتی شکننده را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران در بازاری کم حجم شاهد رقم خوردن شاخصی مثبت بودند که البته این شاخص مثبت در سایه عدم جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش بود، امری که اگر رخ می‌داد شاخص ، باردیگر با کاهش شدیدی مواجه می‌شد.

در بازار دیروز ارزش معاملات نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کم بود به گونه‌ای که در بورس ۱۱۴میلیارد تومان و در فرابورس نزدیک به ۶۲میلیارد تومان سهام معامله شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اشتون در وین و آغاز مذاکرات سیاسی مواجه بودند. وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاری نشست سه‌جانبه‌ای بین ایران، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ناهار کاری‌اش با اشتون در شهر وین خبر داد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در مسیر پرواز به سمت وین، در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا از امروز نگارش متن پیش نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای شروع می‌شود؟ عنوان کرد: امروز یقینا نگارش شروع نمی‌شود.

در همین حال دیروز در تحولات اقتصادی، سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت دارای اهمیت بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای متعددی را برای تامین مالی صنعت مطرح کرد و گفت: سال گذشته ایران خودرو ۱۱۰۰ میلیارد و سایپا ۷۵۰ میلیارد تومان از دارایی‌های خود را فروختند و صرف افزایش تولید کردند.

در همین حال دیروز رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه بودجه وزارت نیرو محدود است و نمی‌تواند برای پروژه‌های مورد نیاز و ضروری خود هزینه کند، گفت: هیچ پرداختی به پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت برق انجام نشده و توانیر و وزارت نیرو همچنان ۸ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است.

از سوی دیگر دیروز در سایه ابهام نسبت به راه‌اندازی سریع بازار بلوک، اولین معامله در این بازار انجام شد. به نظر می‌رسد این بازار در حال حاضر به دلیل لحاظ نشدن معاملات بلوکی در شاخص و تاثیرات این معاملات بر روند عادی معاملات به سرعت راه‌اندازی شده است.

در گروه معدنی، دیروز جزئیات مناقصه یک میلیارد دلاری سنگان تشریح شد؛ مهدی کرباسیان در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری یادشده برای تولید پنج میلیون تن کنسانتره و پنج میلیون تن گندله در حوزه سنگان (خراسان رضوی) است. وی افزود: ایمیدرو در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به‌منظور استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی در نظر دارد زمینه مشارکت برای سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره و گندله در معدن سنگان را فراهم سازد.

به گفته این مقام مسوول، در بخش کنسانتره تاکنون ۶/۲ میلیون تن آن اجرا شده و در دست بهره‌برداری است و ۴/۲ میلیون تن آن در قالب طرح توسعه برای تامین خوراک طرح گندله‌سازی در دست اجرا و تکمیل زنجیره تولید برنامه‌ریزی شده است. در گروه سیمان عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قیمت‌های جدید سیمان اول تیرماه اجرایی خواهد شد، اظهارکرد: قرار بود پیش از تیر ماه قیمت‌های جدید اعلام شود؛ اما تولیدکنندگان سیمان طی جلسات مختلف تصمیم گرفته‌اند برای جلوگیری از بروز رانت در بازار سیمان در روزهای پایانی خردادماه قیمت‌های جدید را اعلام کنند. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: طی جلسات مختلف با نمایندگان وزرات صنعت، معدن و تجارت موضوع افزایش قیمت سیمان مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما هنوز در رقم افزایش به توافق نرسیده‌ایم؛ ولی به‌طور حتم تا اول تیرماه رایزنی‌ها انجام و قیمت‌های جدید سیمان در بازار اعلام می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما کم حجم و شکننده بود که در آن شاخص با ۱۱۷واحد رشد به ۷۲هزار و ۷۴۸واحد رسید.