گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: به دنبال مطرح کردن بازگشت روزنه‌های رونق در تولید کشور از سوی وزیر اقتصاد در نمایشگاه بین‌‌المللی بورس، بانک و بیمه، برخی کارشناسان و تولیدکنندگان نظر خود را درباره فاصله این تئوری تا عمل اعلام کردند. در همین راستا «دنیای اقتصاد» به بررسی این موضوع که آیا خروج از رکود و بازگشت رونق در عمل نیز برای بخش تولید رخ داده یا خیر، پرداخته است. این در حالی است که بورس به عنوان دماسنج اقتصاد کشور نیز این روزها را با علائم رکود سپری می‌کند.

به هر ترتیب تولیدکنندگان، با مشکلاتی از قبیل نوسان نرخ ارز، تحریم‌ و عدم گشایش ال‌سی مواجهند. از طرفی کاهش نرخ سود بانکی نیز کمک شایانی به بورس نکرد و منابع پولی همچنان در سرگردانی به سر می‌برند، به نحوی که می‌توان گفت سرمایه‌های سرگردان در صف انتظار برای شناسایی بازارهای هدف هستند، چرا که رکود فعلی نه تنها در بورس بلکه در بخش مسکن، سکه و ارز نیز قابل مشاهده است. البته در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی از سوی دولت مزید بر علت بوده و اگر به گفته وزیر اقتصاد رونق به تولید بازگشته باشد نیز بسیار محدود است. حال باید از دیدگاهی عمیق‌تر یعنی از لایه‌هایی که به طور مستقیم با شرایط فعلی اقتصاد کشور دست و پنجه نرم می‌کنند به این موضوع پرداخت. سعید تفضلی، مدیرعامل فولادصبا نور فعال در بخش معدن و صنایع معدنی در این رابطه می‌گوید: در این حوزه هنوز آثاری مبنی بر خروج از رکود دیده نمی‌شود.

وی می‌افزاید: انتهای زنجیره ما صنعت فولاد است که در این صنعت تاکنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، به طوری که به هر میزان تحول در صنعت فولاد رخ دهد، بخش معدن که صنعت بالادستی به شمار می‌رود نیز متاثر خواهد شد. تفضلی اظهار امیدواری کرد به هر حال در دولت فعلی سیاست‌ها امیدوارکننده است و باید منتظر ماند تا با اعمال این سیاست‌ها در نیمه دوم سال‌جاری رونق نمایان شود.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی نظری برخلاف مدیرعامل فولاد صبا نور دارد. وی در این باره معتقد است: روزنه‌های رونق از اواخر سال گذشته بروز کرده است. وی معتقد است که خروج از رکود آغاز شده است.

وی با تایید نظر وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: فاصله‌ای میان حرف تا عمل در خروج رکود وجود ندارد و شواهد حاکی از رونق اقتصادی در کشور است. در همین باره جهدی طی نشستی با سهامداران و فعالان بازار سرمایه درباره این مطلب تصریح کرد: در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید بحث کنترل تورم بسیار جدی گرفته شد که در این باره گروه جدید تا حدی توانستند تورم را تحت کنترل قرار دهند.

این کارشناس معاونت سرمایه‌گذاری شرکت غدیر خاطرنشان کرد: تحریم در سا‌ل‌های اخیر اثر بسیاری بر تولید صنایع گذاشته اگرچه برخی صنایع با ظرفیت کامل به تولید اقدام و در نهایت روی فروش ارز صادراتی سود مطلوبی کسب کرده‌اند.

وی می‌افزاید: البته در برخی موارد ابهام وجود دارد، مثلا در بحث قیمت‌گذاری فعلا تصمیم قاطعی اتخاذ نشده است.

جهدی تصریح کرد: با نبود قانون مشخصی برای قیمت‌گذاری، ارزش معاملات بورس حتی به رقم سه ماه اخیر خود دست نخواهد یافت. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان نیز در این رابطه به تورم لجام‌گسیخته در دو سال پایانی دولت دهم اشاره و تصریح می‌کند: دولت تدبیر و امید اصلی‌ترین برنامه خود را کنترل تورم و ثبات فاکتورهای اقتصادی در نظر گرفته، به همین دلیل سعی کرده تا در حوزه سیاست خارجی و به طور مشخص مذاکرات هسته‌‌ای، طی ۱۰۰‌روز به توافقات اولیه دست یابد و به این ترتیب آرامش نسبی را بر اقتصاد کشور حاکم کند. جمالیان معتقد است که تعامل با دنیا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی از اهم برنامه‌های دولت به شمار می‌رود. به گفته وی اجرای سیاست‌های انقباضی و بازگذاشتن دست بانک‌ها برای جذب پول از سوی مردم نیز در راستای کنترل تورم در برنامه دولت محسوب می‌شود. وی می‌افزاید: با این دو برنامه دولت توانست اوضاع و شرایط اقتصادی را تثبیت کند. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اما هنوز برنامه‌های دولت به مرحله اجرای سیاست‌های انبساطی نرسیده و به همین دلیل نتوانسته چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد. وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌هایی از قبیل تخصیص منابع در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق فروش سهام یا تهاتر و در بخش مسکن در نظر گرفتن وام‌هایی برای خرید و راه‌اندازی لیزینگ مسکن به پیشنهاد شورای پول و اعتبار را مدنظر دارد، خاطرنشان ‌کرد: سخن وزیر اقتصاد تنها یک شعار نبوده و با برنامه، بحث رونق را مطرح کرده است. جمالیان می‌گوید: تغییر شرایطی که در گذشته وجود داشت به نحوی که تورم کمرشکن قشر فقیر را فقیرتر و قشر ثروتمند را ثروتمندتر کرده بود، کار چندان آسانی نیست و زمانبر است. وی با اشاره به این مطلب که بازار سرمایه ویترین اقتصاد کشور است و حدود ۳۵ صنعت در این بازار فعال هستند اضافه می‌کند: در صنایعی نظیر پتروشیمی و پالایشگاهی، معدنی و صنایع فلزی رکود مشاهده نمی‌شود، به طوری که گزارش‌ها و اخباری که از این بنگاه‌ها موجود است گواه این امر است. محمد جمالیان معتقد است که اغلب بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات زیادی نظیر نقل و انتقال ارز، حمل و نقل و ... مواجه‌اند و تلاش در افزایش صادرات محصولات خود دارند که این امر ارزآوری و در نهایت کنترل نرخ ارز را به همراه دارد.

اگرچه وی بیان می‌دارد که در مجموع در رکود اقتصادی نامناسبی به سر می‌بریم اما بر این باور است که با اجرایی شدن یک یا دو برنامه از سوی دولت و آغاز آن به همراه خروج از رکود اقتصادی میسر است.