مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، درخصوص کاربردهای سامانه جدید پس از معاملات گفت: این سامانه امکان تعامل با سایر سامانه‌های بازار سرمایه را تسهیل و این امکان را دارد که با سایر سامانه‌ها بر مبنای پروتکل‌های استاندارد تعامل برقرار کند. به گزارش «سنا»، مطهره مروج با اشاره به اینکه این سامانه فعالیت رسمی خود را از سال ۹۴ آغاز می‌کند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای تعامل سامانه پس از معاملات با سامانه‌های دیگر، موتور خاصی را پیاده‌سازی کرد که یک UI مخصوص تحت عنوان (SWEP) یا پروتکل طراحی کاربری سانای است که می‌تواند واسط کاربری تعاملی را پیاده‌سازی کند.

وی با اشاره به اینکه پروتکل طراحی واسط کاربری سانای در حقیقت یک شرکت است که زیر‌مجموعه شرکت سپرده‌گذاری در حال فعالیت است، ادامه داد: این سامانه از پیام‌های فیکس برای گزارش‌های مالی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، هیبرید کامل در این سامانه پیاده‌سازی شده است و دارایی در پرتفوی مشتری به‌صورت هیبرید کامل نگهداری می‌شود.

مروج توضیح داد: هر شخصی با هر میزانی سهام را نزد یک کارگزاری خریداری کرده باشد، می‌تواند به همان میزان فروش در همان کارگزاری انجام دهد و دیگر نیازی به تعیین کارگزار ناظر در روز قبل از فروش وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه مدل کارگزار ناظر به این دلیل ایجاد شد که بین سامانه معاملات و پس از معاملات تعامل وجود داشته باشد، تاکید کرد: در سامانه جدید این امکان ایجاد شده است. همچنین بحث زیرحساب باعث شده که تمامی اطلاعات کد سهامداری مانند سهام قابل معامله، مسدودی و حتی وثیقه و امثال آن در یک کد سهامداری قابل پیگیری باشد.

مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، یادآور شد: موضوع دیگر، داشبوردهای نظارتی است. داشبوردها به تفکیک این امر که چه شخصی (مدیر عملیات، مدیر نظارت یا ادمین سیستم) قصد استفاده از سامانه را دارد، قابل تفکیک است و هر شخصی می‌تواند با توجه به حوزه کارکرد خود، داشبوردهای خود را طراحی کند. مروج به امکان جالب دیگر در بحث swep اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داد که به‌طور متوسط تنها ۱۰ درصد از نیازمندی‌هایی که در سامانه معاملات در گذر زمان مطرح می‌شود در منطق و طراحی پایه‌ای سیستم است و ۹۰ درصد تغییر ظاهر و فرمت گزارش‌ها است. هر کسی بخواهد گزارش‌های خود را با مدل درخواستی خود تغییر دهد، در سامانه جدید می‌تواند UI و گزارش‌های خود را طراحی کند. یعنی می‌تواند شکل را کشیده و این شکل تبدیل به یک دیاگرام اجرایی و کد شود تا خود فرد بتواند گزارشش را دریافت کند. وی به حذف امکان پولشویی اشاره کرد و افزود: در این سامانه کدهای معاملاتی یک سرمایه گذار، در یک کد تجمیع می‌شود. بنابراین هر زمان که تراکنشی روی پرتفوی سهامدار اتفاق بیفتد، اطلاع‌رسانی و فرد مطلع می‌شود. در این صورت انگیزه استفاده از مال غیر‌کاهش پیدا می‌کند. مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به مدیریت ریسک، تصریح کرد: در این سامانه با تجمیع دارایی‌های افراد تحت یک کد، دیگر دارایی‌های چند کد یا نگه داشته شده در بخش‌های مختلف وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری واقعی از این سامانه ابتدای سال ۹۴ کلید می‌خورد، اما هم‌اکنون ارتباط آزمایشی با سازمان ثبت احوال داریم و سرویس‌های ثبت احوال روی این سامانه تست می‌شود. مروج درخصوص دیگر مزایای سامانه جدید پس از معاملات خاطرنشان کرد: کارگزار می‌تواند در پنل خود با استفاده از «بارکد ریدر» مشخصات سهامدار را در صفحه مشخصات ثبت کرده و دیگر نیاز به تایپ و ورود اطلاعات نیست. ثبت احوال هم در لحظه اعلام می‌کند که کدام تراکنش با اشکال مواجه است و بنابراین کارگزار می‌تواند در لحظه، درخواست‌های کد را مشاهده کند. همین قضیه برای کدهای گروهی هم فعال شده است.