گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران روز گذشته در شرایطی بر ضرورت تعیین نرخ خوراک بر اساس فرمولی خاص تاکید کرد که به گزارش «دنیای اقتصاد» مجلس هنوز طرح پیشنهادی دولت و فرمولی که برای تعیین نرخ اعلام شده را بررسی نکرده است. این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها فرمول اعلام شده بر اساس خصوصیاتی از جمله بلندمدت بودن قرارداد خوراک در یک دوره ۱۰ ساله، تعیین قیمت خوراک بر اساس قیمت‌های منطقه‌ای، فرمول بر اساس قیمت نهایی محصول در بورس کالا و تعیین قیمت بر اساس بازدهی ۲۵ تا ۳۰ درصدی ارزی برای تولیدکنندگان استوار است. در این بین حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای نرخ خوراک پتروشیمی تصمیمی مناسب اتخاذ کند، پیشنهاد داد: نرخ خوراک براساس شرایط روز و فرمولی خاص تعیین شود و همگان بر اجرای آن متعهد شوند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر قیمت خوراک پتروشیمی بر بازار سرمایه با توجه به اینکه ۱۲ درصد بورس در اختیار پتروشیمی‌ها است، افزود: قیمت خوراک پتروشیمی نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران بورسی بلکه برای سرمایه‌گذاران پروژه‌های پتروشیمی از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال تعیین نرخ رقابتی هستند، اظهار کرد: برای اینکه صنعت پتروشیمی را در کشور حفظ کنیم باید ابتدا مزیت رقابت نرخ حفظ شود. مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار ادامه داد: علاوه بر این، فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس و خارج از آن و همچنین بازار اولیه و پروژه‌هایی که از صفر شروع می‌شود، باید بلندمدت باشد.

قالیباف اصل تصریح کرد: به طور عام سرمایه‌گذاری در طرح‌ها نیاز به سه تا ۵ سال زمان دارد، بنابراین اگر نرخ‌ها به طور دائمی تغییر کند، سرمایه‌گذاران با ابهام مواجه می‌شوند. مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اینکه فصل بودجه‌نویسی به‌زودی فرا می‌رسد و این بحث‌ها نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، سرمایه‌گذار می‌خواهد تکلیفش در این زمینه مشخص شود. وی اظهار کرد: اگر قرار باشد نرخ خوراک پتروشیمی در بودجه‌های سالانه دیده شود، سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار ابهام می‌شود و مزیت حوزه پتروشیمی از دست می‌رود، بنابراین بهتر است ثبات خاصی برای این قیمت‌ها در این بخش برقرار شود.بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد کارشناسان و فعالان بورسی و صنعت پتروشیمی معتقدند اینکه فرمول بر اساس روندی بلندمدت تعیین شود اقدام مناسبی است که اطمینان را به تولیدکنندگان برمی‌گرداند، اما فرمول از ابهام بالایی برخوردار است به طوری که تعیین قیمت بر اساس قیمت نهایی پتروشیمی که آن هم از قیمت‌های جهانی به دست می‌آید ممکن است خوراک را چند نرخی کند. این در حالی است که مجلس بر قیمت حداقل

۱۳ سنتی تاکید دارد و بنابراین فرمول جدید تنها می‌تواند قیمت‌های بالاتری را برای خوراک به زودی رقم بزند. این در حالی است که به عقیده برخی فعالان این صنعت نرخ خوراک در رقم ۱۳ سنتی نیز برای رقابت نرخ مناسبی نیست. در این بین به زودی برنامه تدوین و ابلاغ بودجه ۹۴ آغاز خواهد شد. سازمان بورس در طرح اخیر ۲۲ راهبرد برای بازار سهام قرار است کارگروهی را برای بررسی شرایط بورس در تدوین برنامه‌های بودجه ۹۴ و برنامه ششم تشکیل دهد. در این صورت تعیین نرخ خوراک نیز از مواردی است که بر اساس ارزیابی شرایط بورس و بخش واقعی تولید از جمله پتروشیمی و معدنی‌ها در بودجه گنجانده خواهد شد.