گزارش‌های ۶ ماهه امسال شرکت‌ها نشان داد که رونق به بخش عملیاتی صورت سود و زیان وارد شده و کیفیت سودسازی آنها نسبت به پارسال افزایش یافته است. به گزارش «سنا»، امیرعلی امیرباقری، تحلیلگر کارگزاری پارس نمودگر با بیان مطلب بالا گفت: به نظر من «صنعت پیشرو» اهمیت بالایی دارد و هم‌اکنون صنعت خودرو مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. این در حالی است که در گروه خودرو و ساخت قطعات، زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو در ۶ ماهه، گزارش‌های خوبی را منتشر کردند.

وی افزود: از نظر فنی و بنیادی، انتظار رشد برای قیمت سهام گروه خودرو وجود دارد؛ چراکه اخبار خوبی از این صنعت به گوش می‌رسد. برای مثال گروهی از خودروسازان آمریکایی به میزبانی ایران قرار است جلساتی را با تولیدکنندگان داخلی داشته باشند. همچنین یک خودروساز آلمانی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است. امیرباقری تصریح کرد: در میان سایر گروه‌ها، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات و همچنین پیمانکاری‌ها هم عملکرد مناسبی را در گزارش‌های ۶ ماهه منتشر کرده است.

وی با ذکر این مثال که شرکت آذرآب ۵۰ درصد بودجه‌اش را در این ۶ ماهه پوشش داده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر شرکت‌ها اخبار تعدیل‌های خود را زمانی منتشر کنند که بازار پررونق‌تر است، سرمایه‌گذاران نسبت به آن عکس‌العمل مثبتی نشان می‌دهند. تحلیلگر کارگزاری پارس نمودگر ادامه داد: از بعد کلان، با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی دولت و همچنین بسته خروج از رکود دولت با دید غیر‌تورمی، به نظر می‌رسد شاهد سودسازی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هستیم، این در حالی است که سودهای سال گذشته ناشی از افزایش قیمت دلار و متورم شدن بخش مالی صورت سود و زیان بود، اما هم‌اکنون رونق به بخش عملیاتی صورت سود و زیان برمی‌گردد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: به‌طور کلی در اکثر شرکت‌ها شاهد چنین موضوعی هستیم و این امر می‌تواند برای روند کلی بازار امیدوار‌کننده باشد. وی با اشاره به اینکه شاید به نظر برسد سیاست‌های اتخاذی دولت در کوتاه‌مدت فشاری مقطعی بر بازار وارد کرده است، ابراز کرد: اما در بلندمدت، باعث رشد پایدار بازار سرمایه می‌شود و این امر از عملکردهای ۶ ماهه شرکت‌ها به چشم می‌خورد.

وی با مقایسه صورت‌های مالی ۶ ماهه ۹۲ و ۹۳ گفت: عوامل کلان زیادی مانند نرخ بازده بدون ریسک، نرخ تورم، نرخ بازده مورد انتظار سهامدار و پارامترهای کلان بر بازار اثرگذار هستند. اما اگر بخواهیم فقط به سودسازی شرکت‌ها توجه کنیم، باید بگویم که در حال حاضر ابتدای روند صعودی رشد EPS (پیش‌بینی سود) شرکت‌ها را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: البته این در حالی است که هنوز سرمایه‌گذاران خارجی وارد شرکت‌ها نشده و اقتصاد طرف عرضه نیز تقویت نشده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: اقتصاد طرف عرضه شامل بهبود تکنولوژی و سایر پارامتر‌ها می‌شود، اما به‌رغم این موارد احساس می‌شود که وارد یک فرآیند سودسازی برای شرکت‌ها شده‌ایم. به نظرم کیفیت سود شرکت‌ها امسال بهتر از سود گزارش‌های پارسال بود. سودی که کیفیت داشته باشد، ثبات سودآوری در شرکت را

نشان می‌دهد.