گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در حالی با ثبت رشد ۵۶/۰ درصدی، سرعت کمتری نسبت به هفته ماقبل آن به نمایش گذاشت که همچنان روند کلی بازار مثبت و رو‌به رشد بود. معامله‌گران بازار سهام در هفته گذشته در شرایطی شاهد تداوم رشد شاخص بودند که نگاه‌های عمده آنها به سوی تحولات سیاسی و مذاکرات هسته‌ای در مسقط بود، هر‌چند این مذاکرات به دور دیگری در پایان هفته پیش رو موکول شده و احتمالا پس از آن نیز به مذاکرات دیگری ختم می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت پرونده هسته‌ای بسته شود. با این حال جریان مذاکرات و تلاش دو طرف برای حل مشکلات موجب امیدواری بازار نیز شده است. در این شرایط بیش از پیش بازار به سوی تحولات درونی و تاثیر‌پذیری از خبرهای منتشره در مورد شرکت‌ها گرایش دارد.در همین شرایط به نظر می‌رسد با وجود استقبال دولت از رشد بازار توجه ویژه‌ای نیز به هیجانی نشدن بازار سرمایه شده است. امری که موجب شد تا در هفته گذشته شماری از شرکت‌ها اقدام به انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی کنند. البته اکثر آنها فاقد اطلاعات قابل اتکا بوده و همچنان توجیه‌پذیری منطقی انتشار اطلاعیه‌های پرابهام نظیر آنچه در هفته گذشته در مورد همکاران سیستم و پیش از آن در مورد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی رخ داده بود با پرسش‌هایی مواجه است.

در بازار سهام، تحولات سیاسی به ویژه روند مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان مهم‌ترین‌ پارامتر خارجی و تاثیر‌گذار بر روند کلی اقتصاد کشور، مورد توجه کارشناسان است. در این میان کلیه اخبار در مورد مذاکرات سیاسی با دقت از سوی کارشناسان دنبال می‌شود. اخباری که عموما معطوف به احتمال حصول توافقی کلی و پس از آن تداوم مذاکرات برای هفته‌ها و شاید چند ماه آینده است. در همین رابطه منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران و گروه ۱+۵ به احتمال زیاد بار دیگر توافق‌نامه‌ای موقت شبیه به توافق‌نامه ژنو امضا می‌کنند تا هم از فشار بر ایران کاسته شود و هم بحث بر سر نکات مورد اختلاف ادامه یابد. در همین رابطه سیروس ناصری مذاکره‌کننده پیشین کشورمان در نمایشگاه مطبوعات گفته است: «توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزئیات به نفع جمهوری اسلامی ایران است. اگر ایران به تفاهم کلی سیاسی با ۱+۵ دست یابد و زمان مناسبی برای بررسی تمام جزئیات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بود». عباس عراقچی هم پیش از این در مسقط گفته بود: «کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن.»

در همین حال در کنار تحولات سیاسی، معامله‌گران با دقت روند تحولات اقتصادی به ویژه آغاز مباحث مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را دنبال می‌کنند. از جمله هفته گذشته با تصویب برخی از احکام سالانه بودجه تخفیف ۹۵درصدی پالایشگاه‌ها به‌صورت چندساله درآمد. در این میان ترافیک لوایح و طرح‌های اقتصادی در چندماه آینده تا بررسی لایحه بودجه سال ۹۴موجب اهمیت یابی مباحث مجلس شورای اسلامی برای بازار سرمایه شده است. در کنار تحولات مجلس بازار بی‌صبرانه در انتظار تحقق وعده‌های معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد کاهش نرخ سود بانکی و نرخ سپرده قانونی بانک‌هاست که با وجود گذشت چند هفته از وعده‌های معاون اول، هنوز اقدام عملی در این مورد انجام نشده است. در بازار سهام نیز هفته گذشته پس از مدت‌ها در بسته بورس به روی متقاضیان پذیرش باز شد و دو شرکت کوچک قاسم ایران و لیزینگ بهمن عرضه اولیه را شاهد بودند همچنین بازار پایه نیز شاهد ورود فروشگاه رفاه بود. توقف عرضه‌های اولیه و پذیرش شرکت‌ها به ویژه در فرابورس انتقاد‌های جدی را نسبت به عدم جذب شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و توقف گسترش بازار ایجاد کرده بود. در دو هفته آینده نیز بازار سرمایه شاهد دو عرضه سیمانی خواهد بود ابتدا شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان و پس از آن سیمان خوزستان وارد بازار سرمایه خواهند شد. براساس اعلام ناظر بازار روز یکشنبه مورخ ۲۵‌/۰۸‌/۱۳۹۳ تعداد ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «سیدکو» عرضه خواهد شد. در همین حال یک مقام مسوول به برنامه پذیرش دیگر شرکت‌های زیرمجموعه «وتوسم» اشاره کرد و افزود: پیرو عرضه اولیه سهام «سیدکو»، شرکت شفادارو نیز به‌عنوان یک هلدینگ دارویی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری عرضه خواهد شد و ارزیابی ما این است که ظرف یک دوره دو تا سه ساله حدود ۱۰ شرکت جدید تحت مالکیت «وتوسم» وارد بورس شوند.