گروه بنگاه‌های اقتصادی- شرکت گلتاش با اعلام سود ۲۵۳۱‌ریالی برای سال مالی ۹۴ دلایل تغییرات پیش‌بینی درآمد را اعلام کرد. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، گلتاش دلایل تغییرات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۴ را نسبت به اطلاعات پیش‌بینی ۹۳ ناشی از افزایش ۱۶/۶ درصد در مقدار فروش، افزایش نرخ فروش محصولات، افزایش هزینه‌های عملیاتی متناسب با افزایش مقادیر، اعمال نرخ تورم و کاهش در پیش‌بینی تخفیفات خریدهای خارجی اعلام کرده است. هیات‌مدیره گلتاش در نظر دارد به ازای هر سهم مبلغ ۱۵۴۰ ریال برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. شرکت پیش‌بینی منابع و مصارف ارزی را برای سال‌های مالی ۹۴ و ۹۳ به ترتیب شامل فروش صادراتی مبلغ ۵ میلیارد و ۳۰۰ دلار و ۳ میلیون و ۸۵ هزار و ۵۳۲ دلار با نرخ هر دلار ۲۹ هزار و ۳۱ هزار و ۶۱۹ ریال اعلام کرده است. گلتاش طی اطلاعات پیش‌بینی سال ۹۳ براساس عملکرد واقعی ۶ ماهه اعلام کرد: با توجه به اینکه عملیات طرح توسعه در جریان است و طبق برنامه پروژه‌های طرح به مرور از اواخر سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری می‌رسند، به‌دلیل عدم اطمینان قطعی از بهره‌برداری برنامه‌ای پروژه‌های سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳، مبلغ سودآوری مذکور در برآورد EPS اعلام شده منظور نشده است. براساس برآوردهای موجود در صورت پیشرفت اجرا و بهره‌برداری طبق برنامه مبلغ ۲۴۰ ریال به پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳ اضافه خواهد شد و در صورت وجود شواهدی مبنی بر تحقق این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آغاز بهره‌برداری از تجهیزات تایدواتر

گروه بنگاه‌های اقتصادی- بهره‌برداری از ۵۵ میلیارد ریال تجهیزات ملکی شرکت تایدواتر در بندر امیر آباد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت تایدواتر خاورمیانه همزمان با نشست مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت تایدواتر با مدیرکل بندر و رئیس منطقه ویژه اقتصادی امیر‌آباد که با هدف بررسی شرایط و پتانسیل‌های بندر امیر آباد جهت سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای آتی و تداوم حضور اثرگذار تایدواتر در بزرگ‌ترین‌ بندر شمال کشور و دومین بندر صادراتی کشور برگزار شد، بهره‌برداری از ۲ دستگاه جرثقیل ۸۰ تن و ۴۰ تن زنبوگن آلمان به ارزش ۵۵ میلیارد ریال در بندر امیر آباد آغاز شد. علی خدمتگزار، مدیرکل بندر و رئیس منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در این نشست به سابقه شرکت تایدواتر اشاره و خواستار سرمایه‌گذاری تایدواتر در بخش‌های توسعه‌ای برای ساخت سیلو و انبار در بندر امیر‌آباد شد و افزود: مجموعه اداره بندر امیر‌آباد‌، آمادگی کامل جهت ورود تایدواتر به بخش سرمایه‌گذاری در این بندر را دارا است. در ادامه این نشست، مهندس مهدی اعتصام مدیرعامل شرکت تایدواتر نیز ضمن استقبال از حضور جدی در بندر امیرآباد، به برنامه‌های این شرکت جهت سرمایه‌گذاری در منطقه نظیر خرید زمین در بیرون از بندر جهت ساخت انبار، ساخت انبار داخل بندر و احداث سیلوی غلات، خرید مکنده و... اشاره کرد.

مذاکرات اخیر، بازار را تنها تعدیل کرد

بازار سرمایه بیش از آنکه هیجانی باشد، در روزهای منتهی به مذاکرات دچار هیجان شده بود و کسانی که خوش‌بینانه و بدون هرگونه محاسبات اقتصادی و تنها با اتکا به حدس و گمان، بیش از حد روی مذاکرات حساب باز کرده و از یکی، دوهفته قبل اقدام به خرید کرده بودند، نتیجه‌اش را دیدند. کارشناس ارشد بازارهای مالی در گفت‌وگو با «سنا» با تاکید بر لزوم پرهیز سرمایه‌گذا‌ران از تصمیمات هیجانی در بازار گفت: رفتار هیجانی و موجی در بازار خطرناک است و مذاکرات اخیر ژنو هم تا حدودی بازار سرمایه را تعدیل کرد. شاهین شایان‌آرانی بهترین بیمه و اطمینان برای سرمایه‌گذا‌ران - به ویژه سرمایه‌گذا‌ران خرد - را مطالعه و آگاهی قبل از هرگونه خرید سهم دانست و افزود: معتقدم کسی که قصد دارد در بازار سرمایه فعالیت کند، باید مبتنی بر آمار و ارقام و واقعیت‌های رخ داده در اقتصاد و مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌ها عمل کند و نگاه بلند‌مدت به بازار داشته باشد. این کارشناس ارشد بازارهای مالی با بیان اینکه مذاکرات ژنو تاثیری را که در روز نخست بعد از مذاکرات بر بازار گذاشت، افزود: در نهایت، تبعات اقتصادی تمدید مذاکرات بر فضای کسب‌و‌کار، شبیه همان وضع سابق خواهد بود و نه فراتر از آن. شایان‌آرانی تصریح کرد: فارغ از آنکه نتیجه مذاکرات تفاهم باشد یا خیر، هرگونه سرمایه‌گذاری مبتنی بر آگاهی و بررسی دقیق اطلاعات اقتصادی در روندی دو، سه ساله قطعا نتیجه خواهد داد.

اعلام سود ۸۵۵ ریالی پاکسان

برای سال ۹۴

گروه بنگاه‌های اقتصادی- شرکت پاکسان اعلام کرد: تغییردر مقدار، ترکیب و تخفیفات فروش از دلایل عمده تغییر در فروش، بهای تمام شده و سود ناخالص این شرکت در سال ۹۴ خواهد بود. براساس گزارش سازمان بورس، شرکت پاکسان در حالی با ۷ درصد افزایش فروش و ۵ درصد افزایش بهای تمام‌شده در سال مالی منتهی به آذرماه ۹۴ مواجه است که درآمد هر سهم سال مالی ۹۴ را با ۶ درصد کاهش مبلغ ۸۵۵ ریال پیش‌بینی کرده است. در همین حال شرکت پاکسان اعلام کرد: افزایش هزینه‌های اداری و تشکیلاتی نسبت به پیش‌بینی سال قبل مربوط به افزایش هزینه تبلیغات به مبلغ ۵۷ میلیارد ریال و رشد عمومی هزینه‌ها است. همچنین کاهش خالص درآمدهای عملیاتی نسبت به پیش‌بینی سال قبل مربوط به کاهش درآمد تسعیر ارز به مبلغ ۱۲۴ میلیارد ریال با وجود افزایش ۳۰ میلیارد ریال درآمد حق لیسانس است. از سوی دیگر کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به پیش‌بینی سال قبل به دلیل کاهش سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت است. این در حالی است که افزایش خالص درآمدهای متفرقه نسبت به پیش‌بینی سال مالی قبل مربوط به درآمد اجاره به مبلغ ۲۳۶ میلیون ریال است. هیات مدیره پاکسان در نظر دارد ۷۵ درصد از سود خالص سال مالی ۹۴ را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.