گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز قرمز پوش بود که در آن اکثر نمادهای بازار با افت مواجه شدند. در بازار دیروز به‌رغم تلاش مدیران بازار برای جلوگیری از افت شاخص با استفاده از معاملات بلوکی، در نهایت شاخص با ۲۱/۰ درصد معادل ۱۴۸واحد افت مواجه شد تا همچنان نگرانی‌های بازار و خروج نقدینگی از آن ادامه داشته باشد. نگرانی از تحولات در حوزه سیاسی، خروج نقدینگی با تسویه اعتبارها و همچنین نگرانی از تحولات کلان اقتصادی موجب شده است تا بازار با رفتار هیجانی معامله‌گران مواجه باشد. در بازار دیروز در کنار روند منفی معاملات نگاه‌ها به سوی تحولات کلان اقتصادی و به ویژه لایحه بودجه سال آینده بود که قرار است امروز یکشنبه از سوی دولت تقدیم مجلس شود. احتمال اولویت‌دهی به مهار تورم و احتمال ادامه رکود موجب شده است برخی از فروشندگان سهام فروش‌های هیجانی کنونی را به مساله رکود در سال آینده نسبت دهند. در رابطه با لایحه بودجه بنابر آنچه تاکنون از اعداد و ارقام بودجه پیشنهادی دولت مشخص و گمانه زنی شده، به نظر می‌رسد بودجه عمومی سال آینده ۲۱۹ هزار میلیارد تومان است.

نفت نیز در بودجه ۷۲ دلار قیمت‌گذاری شد. مهم‌ترین‌ چالش بودجه سال بعد کاهش درآمدهای نفتی است؛ به‌طوری که با ریزش حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت در چند ماه اخیر و کاهش منابع ناشی از آن در نیمه دوم امسال، همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های مطرح شده مبنی بر عدم بازگشت سریع قیمت نفت به حالت گذشته و احتمال ادامه روند نزولی تا ۶۰ دلار، تعیین قیمت نفت را به یکی از بخش‌های اصلی بودجه سال بعد تبدیل کرد. این در حالی است که در آخرین تغییرات در لایحه بودجه قیمت نفت ۷۲ دلار مصوب شده است.

همچنین تک‌نرخی شدن ارز مانند سال جاری از اهداف اقتصادی دولت در سال آینده خواهد بود؛ با وجود اینکه انتظار می‌رفت با کاهش درآمدهای نفتی رشد قابل توجهی در نرخ دلار بودجه ایجاد شود، ولی آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی نرخ ۲۸۵۰ تومانی بوده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد مبنای تبدیل ارزهای نفتی به ریال ۲۸۵۰ تومان باشد. بنا بر آخرین اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه سال ۱۳۹۴، رقم بودجه‌های عمرانی با رشد حدود پنج هزار میلیارد تومانی نسبت به سال جاری از ۴۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در همین حال با تداوم افت شدید بهای نفت، معاون وزیر نفت با اشاره به صدور ۶ میلیارد دلار پتروشیمی از ایران در سال‌جاری، اعلام کرد: کاهش قیمت جهانی نفت روی صادرات محصولات پتروشیمی‌ها با سوخت مایع تاثیرگذار است. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال‌خبرگزاری مهر که آیا سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام در کاهش درآمدهای ارزی حاصل از پتروشیمی هم تاثیرگذار است، توضیح داد: تغییرات قیمت نفت در آن دسته از پتروشیمی‌ها که از گاز طبیعی به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند، تاثیر قابل توجهی ندارد. در همین حال نرخ‌های منتشره در مورد محصولات پتروشیمی نشان از افت‌های سنگینی در قیمت‌ها دارد.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات ماشین‌سازی اراک به‌رغم انتشار گزارش شفاف‌سازی و با حمایت سهامدار عمده مبنی‌بر واگذاری بخشی از پروژه سیراف به ماشین‌سازی اراک با صف خرید همراه بود.

در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت نفت پارس درحالی از تعدیل مثبت سود خبر داده که احتمال تداوم توقف نماد «شنفت» تا زمان ارائه اطلاعات جدید وجود دارد. در گروه تصفیه نفت دیروز بحث بر سر بازگشایی نمادهای پالایشگاهی همچنان ادامه داشت. در گروه فلزی، شرکت فولاد آلیاژی ایران طی دوره ۶ ماه نخست سال با اختصاص ۱۱۸ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۳۵ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.

در رابطه با پروژه یزد یک تاکنون بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران بابت این پروژه هزینه شده است. لیکن درخصوص واگذاری بخشی از سهام پروژه یزد یک به غیر یا ادامه آن توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران تاکنون توسط سهامداران عمده شرکت تصمیمی اتخاذ نشده است.

در گروه دارویی، شرکت داروسازی کوثر، پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی جاری را ۶۳۷ ریال برآورد کرده بود که در آخرین گزارش عملکرد ۶ ماهه حسابرسی‌شده با تعدیل منفی سود حدود ۶ درصدی مواجه شده است.