گروه بورس - زهرا رحیمی: بازار سهام در آخرین یکشنبه سال و در ادامه رشد اول هفته خود روز گذشته را نیز با رونق ادامه داد تا با ثبت رشد ۳۷۰ واحدی شاخص کل پس از مدت‌ها رکود فرسایشی در مرز رسیدن به کانال ۶۵ هزار واحدی آرام گیرد. به این ترتیب شاخص بورس جهش ۴/ ۱ درصدی را در دو روز گذشته ثبت کرد تا خاطره‌ای خوش را پس از مدت‌ها ناامیدی در ذهن سهامداران ایجاد کند. به نظر می‌رسد افزایش امیدواری‌ها به حل مساله هسته‌ای در کنار به کف رسیدن قیمت‌ها در بازار و تلاش حقوقی‌ها برای شناسایی سود در روزهای آخر سال مهم‌ترین‌ علت‌های این رونق غیرمنتظره در دو روز گذشته هستند. سبز پوش شدن اکثر نماگرهای بازار سهام در دو روز ابتدایی هفته پایانی سال و در آستانه فصل بهار نشانه‌هایی از بازگشت رونق نسبی به فضای معاملات و رشد قیمت‌ها را به نمایش گذاشته؛ هر چند باز شدن نمادهای پالایشگاهی ممکن است این نشانه‌ها را کمرنگ کند. به زعم کارشناسان عاملی که در یک سال گذشته تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر جو روانی سرمایه‌گذاران داشته است، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است. در همین راستا و در آستانه مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس،اخبار محدودی در رسانه‌ها منتشر شده است که خوش‌بینی‌ها در جهت امکان دستیابی به یک توافق جامع را افزایش داده است و اگر در این شرایط، امیدواری‌های موجود در عمل محقق شود، احتمالا زمینه‌ساز ورود بازار سهام به فاز جدیدی از یک رونق پرشتاب خواهد شد. با این حال همان‌طور که گفته شد سناریوهای رونق بازار بدون در نظر گرفتن وضعیت پالایشگاه‌ها از استحکام بالاتری برخوردار است؛ چراکه بازگشایی نماد این گروه ممکن است به‌رغم همه امیدواری‌ها که در بازار وجود دارد مسیر بازار را معکوس سازد.

روز گذشته حجم و ارزش معاملات با حذف اثر معاملات بلوکی، در محدوده ۱۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت که هر چند فاصله زیادی با روزهای خوب بورس تهران دارد، اما نسبت به دوران رکود رقم قابل قبولی است.

مقاومت ۶۶ هزار واحدی نزدیک است

مهرداد خالقی، تحلیلگر بازار سهام، با تشریح وضعیت شاخص در سال ۹۳ گفت: در حالی روزهای پایانی سال ۹۳ را سپری می‌کنیم که بازار سرمایه، عملا سال خوبی را تجربه نکرد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که ابتدای سال رقم بالاتر از ۷۹ هزار واحد را نشان می‌داد، در مرز ۶۵ هزار واحد قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر از ابتدای سال تاکنون زیان سهامداران در حدود

۱۸ درصد بوده که البته باید یاد‌آوری کرد اغلب زیان سهامداران بیش از آن چیزی بوده است که شاخص کل نشان می‌دهد.

وی موضوع مذاکرات هسته‌ای را مهم‌ترین‌ عامل اثر‌گذار بر وضعیت شاخص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای مطابق ادوار گذشته مهم‌ترین‌ چالش پیش روی بازار سهام است؛ اهمیت این موضوع برای فعالان بازار سهام به اندازه‌ای است که با خبر تمدید مجدد مذاکرات در آذر ماه، شاخص کل از محدوده ۷۷ هزار واحدی خود تا کف ۶۳ هزار واحد نزول کرد تا در ۴ ماه آخر سال شرایط بازار نامساعد‌تر از ماه‌های ابتدایی شود. این کارشناس بازار سهام افزود: از افت ۱۸ درصدی شاخص کل در سال ۹۳، در حدود ۱۷ درصد نزول آن طی چهار ماه اخیر اتفاق افتاده است.

خالقی گزارش‌های بودجه ۹۴ شرکت‌ها را بررسی و اظهار کرد: در هفته‌های گذشته اولین پیش‌بینی شرکت‌ها از سال ۹۴ روی سامانه کدال قرار گرفت؛ هر‌چند این گزارش‌ها چندان مثبت نبود، با این حال آن‌طور هم که انتظار می‌رفت نامساعد نبود و در مجموع بهتر از انتظارات فعالان بازار سهام بود؛ بنابراین همین امر باعث شد تا بازار از فروش‌های هیجانی فاصله بگیرد و قیمت سهام در بازار به تعادل برسد و مدتی درجا بزند.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: اهالی بازار منتظر وارد شدن یک شوک مثبت برای ورود به بازار بودند، از یکسو اکنون شرایط به گونه‌ای است که اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد و از سوی دیگر ریزش معنادار دلار در بازار آزاد باعث شده تا بار دیگر فعالان بازار به نتیجه مذاکرات و دستیابی به یک توافق سیاسی خوشبین شوند.

خالقی به جذابیت سهام در قیمت‌های کنونی اشاره کرد و گفت: اغلب نمادها در قیمت‌های فعلی فروشنده آنچنانی ندارند و با تزریق اخبار مثبت به بازار می‌توان شاهد جهش قیمت‌ها بود.

خالقی به بررسی نمودار شاخص کل در چند ماه گذشته از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: در وهله اول آنچه به چشم می‌آید یک گام ریزشی تند و تیز از حوالی ۷۶ هزار و ۷۸۰ واحد است که ساختار و شاکله این موج ریزشی به گونه‌ای است که می‌توان آن را در قالب امواج ترند یا گام‌های حرکتی تفسیر کرد؛ اولین ریز موج نزولی باعث افت شاخص تا حوالی ۷۵ هزار واحد شد که موج دوم اصلاحی ریزش قبلی را کمی اصلاح کرده است.

خالقی ادامه داد: موج سوم ممتد با قدرت تمام شروع به حرکت در بازار کرد که این گام ریزشی باعث شد تا شاخص کل بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحد از ارزش خود را از دست دهد و کف ۶۴ هزار و ۸۸۰ واحدی را تجربه کند؛ این موج خود از ۵ ریز موج با درجه کوچک‌تر تشکیل شده که موج یک آن به‌صورت ممتد در بازار ظاهر شده است.

این کارشناس بازار سهام در ادامه تحلیل نمودار تکنیکال شاخص کل افزود: در ادامه چهارمین موج یک رشد نسبی و فرسایشی را بر شاخص کل تحمیل کرد و اکنون به نظر می‌رسد کف ۶۳ هزار و ۷۲۹ واحد، محدوده پایان پنجمین موج از سیکل ریزشی بوده است.

این تحلیلگر بازار سهام خاطر نشان کرد:همان طور که در نمودار همراه مشخص است، نوسانات کوتاه مدتی شاخص کل را در داخل یک کانال نزولی محصور می‌کنیم که در معاملات روز یکشنبه شاخص با سقف این کانال درگیر شد و در صورتی که شاخص بتواند محدوده ۶۵ هزار واحد را به سلامت پشت سر بگذارد، می‌توان به یک رشد نسبی و پایدار در بازار سهام امیدوار بود هر چند به لحاظ قواعد تکنیکی برای ورود باید منتظر تثبیت گام کنونی بالای محدوده ۶۵ هزار و ۹۰۰ واحد باشیم.

وی افزود: در اسیلاتور DT نیز شاهد کراس مثبت خطوط در حوالی محدوده اشباع از فروش بودیم که واگرایی مثبت بین قیمت و این اندیکاتور به وضوح مشهود است.

این کارشناس بازار سهام در پایان صحبت‌های خود به‌عنوان جمع بندی این چنین اظهار کرد: هر چند این روزها عوامل بیرونی چون اخبار سیاسی و اقتصادی وزن بالایی در جهت حرکت بازار ایفا می‌کنند، اما شرایط نموداری شاخص به گونه‌ای است که احتمال رشد بازار در مقطع فعلی بیشتر از افت آن است که به نظر می‌رسد دماسنج بازار سهام بتواند به مرور خود را به سطح ۷۰ هزار واحد برساند و هدف اصلی شاخص کل در حال حاضر می‌تواند محدوده ۷۱۸۵۹ واحد مقارن با تراز ۸/ ۶۱ درصد فیبوناچی ret باشد.

سود 4/ 1 درصدی بورس در دو روز