گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز با رشد یکپارچه قیمت‌ها و تشکیل صف‌های خرید بی‌سابقه به استقبال حصول تفاهم هسته‌ای رفت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعلام حصول تفاهم هسته‌ای موجب خروج معامله‌گران از لاک احتیاطی و ورود سرمایه‌های جدید به بازار شد. همین مساله با تشکیل صف‌های خرید بی‌سابقه در بازار همراه شد که اوج این صف‌های خرید در نماد بانک صادرات به میزان بیش از ۱.۴میلیارد سهم تقاضا بود. شمار بالای صف‌های خرید و فشردگی آن دیروز موجب شد تا عرضه‌کنندگان نیز به امید فروش سهام خود در قیمت‌های بالاتر از عرضه سهام خودداری کنند و تنها برخی از حقوقی‌های باسابقه که در روزهای گذشته اقدام به کنترل عرضه‌ها کرده بودند در برخی از نمادها عرضه‌های به میزان حجم مبنا انجام دادند. با توجه به رکود ۱۵ماهه بازار سرمایه و تقاضای انباشته کنونی اکثر کارشناسان در انتظار تداوم رشد بازار هستند مگر آنکه بروز یک تنش غیر عادی بتواند بازار را از مدار کنونی خارج کند. در سایه تقاضای قوی در بازار دیروز شاخص کل با رشد ۲هزار و ۱۰۰واحدی معادل ۲/ ۳ درصد توانست به رقم ۶۷هزار و ۸۲۷واحد برسد تا معامله‌گران جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشند. با این کارنامه بازدهی شاخص در سال جاری از ۸درصد عبور کرده است که کارنامه‌ای چشمگیر برای بازار است. در معاملات دیروز در کنار نگاه‌ها به عرضه و تقاضاها بازار نیم نگاهی به نتایج تفاهم سیاسی و انتظارت خود از این تفاهم داشت. همین ارزیابی‌ها موجب شد تا اکثر نمادهای بانکی، خودرویی و شرکت‌های مخابراتی و لیزینگی با صف‌های خرید همراه شوند؛ در بازار دیروز در گروه خودرویی نشریه فرانسوی اکسپرس نوشت: پس از اعلام پیش توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، خودروسازان فرانسوی آماده ورود به بازار ایران هستند و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی به آنها به‌ویژه پژو، سیتروئن و رنو اجازه می‌دهد دوباره در کشور ما به فعالیت بپردازند. براساس این گزارش توافقی که پنج‌شنبه گذشته در لوزان سوئیس میان ایران و قدرت‌های غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکت‌ها از تحریم‌ها لطمه شدیدی دیده بودند. ایران دومین بازار بزرگ پژو از نظر حجم فروش پس از فرانسه بود. یک سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از جهت مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال می‌کنیم. رنو هم با واکنش مشابه همتای فرانسوی خود اذعان کرد ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار می‌رود. در گروه خودرویی همچنین دیروز معاون اقتصادی گروه بهمن ضمن اعلام اثر توافق هسته‌ای بر بازارها، از عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام بهمن دیزل در روزهای آینده خبر داد و برنامه‌های جدید گروه بهمن را بیان کرد.

سعید موحدی، در پاسخ به این سوال که آیا گروه بهمن برنامه‌هایی برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی دارد یا خیر، توضیح داد: گروه بهمن در حالی تحت شرایط تحریم موفق به جلب مشارکت یک شرکت چینی شده که برنامه همکاری با یکی، دو شریک خارجی و ترجیحا اروپایی را هم مدنظر دارد.

موحدی ادامه داد: نوع شراکت و همکاری با حداقل یک شریک اروپایی درحال بررسی است و بسته به فضای سرمایه‌گذاری، اقداماتی انجام خواهد شد. وی در رابطه با آخرین وضعیت افزایش سرمایه گروه بهمن و تغییر اساسنامه هم گفت: درخواست مجوز افزایش سرمایه حدود ۱۰۰ درصدی بعد از تایید حسابرس به سازمان بورس ارائه می‌شود تا سرمایه اسمی شرکت از دو محل آورده نقدی و سود انباشته از ۵۰۷ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان برسد. وی افزود: برنامه تغییر ساختار شرکت و تبدیل شدن به شرکتی هلدینگ هم تا یکی دو هفته آینده به سازمان بورس ارائه خواهد شد.

موحدی در مورد عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت بهمن دیزل هم خاطر‌نشان کرد: مقدمات این عرضه فراهم شده و هفته آینده جلسه معارفه‌ای برگزار می‌شود تا در اولین فرصت و حداکثر تا هفته اول اردیبهشت ۱۰۰ میلیون سهم آن در بازار اول فرابورس عرضه اولیه شود. دیروز همچنین یک مقام مسوول در وزارت صنعت با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو نسبت به سال۹۳ تغییر نکرده، گفت: واردات خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۴۰ درصدی دارد و ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است. سیدعباس حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه کتاب مقررات واردات و صادرات سال ۹۴، تا آخر فروردین ماه منتشر خواهد شد، گفت: هم‌اکنون تغییرات تعرفه‌ای در سال جاری روی سایت سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و فعالان اقتصادی و تجار می‌توانند تا پیش از انتشار کتاب مقررات واردات و صادرات، این تعرفه‌ها را ملاحظه کنند. در گروه پالایشی دیروز همچنان نمادهای عمده این گروه با صف خرید همراه بودند؛ در این گروه شرکت پالایش نفت تهران در نظر دارد افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ درصدی را طی سال جاری در دستور کار خود قرار دهد؛ برنامه افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران که در مجمع عمومی فوق‌العاده سال گذشته شرکت مورد تصویب قرار گرفته بود، در سال جاری به جریان افتاده است. این شرکت درحال انجام اقدامات لازم و ارائه درخواست خود به منظور افزایش سرمایه به سازمان بورس است. در این رابطه یک مقام مسوول در شرکت پالایش نفت تهران درباره میزان افزایش سرمایه گفت: با توجه به افت قیمت سهام «شتران» افزایش سرمایه ۱۱۷ درصدی از محل آورده نقدی سهامداران در دستور کار است.

بر‌اساس این گزارش، مطابق تصمیمات مجامع عمومی فوق‌العاده در فروردین و آبان ماه سال گذشته، سرمایه شرکت پالایش نفت تهران در دو نوبت از مبلغ ۶۱ میلیارد و ۲۲۰میلیون ریال به ۴۷۶ میلیارد و ۵۹۹میلیون ریال (از محل اندوخته طرح و توسعه) و از این مبلغ نیز به ۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۳۰۲ میلیون ریال (از محل اندوخته و سود انباشته)، افزایش یافته و در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. در گروه ارتباطی شرکت همراه اول اعلام کرد: سود هر سهم این شرکت مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده اخیر مبلغ ۶۳۰۸ ریال محقق شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت مثبت بود که در آن ارزش معاملات به دلیل نبود عرضه‌کنندگان عمده در بورس و فرابورس به ۲۲۵میلیارد تومان بالغ شد.