گروه بورس- حدیث موسوی: روز گذشته نماگر بازار سهام با رشد محدود 25 واحدی همراه شده و به رقم 64 هزار و 251 واحد رسید. پس از 6 هفته ریزش متوالی بورس تهران بعد از اعلام توافق هسته‌ای، از ابتدای هفته جاری تعداد روزهای مثبت این بازار بیش از روزهای منفی بوده است.

رکود تورمی حاکم بر فضای اقتصادی کشور به موازات ریزش معنادار قیمت‌ها در بازارهای کالای جهانی با تحت فشار قرار دادن صنایع و بنگاه‌های داخلی موجب شده پیش‌بینی سود شرکت‌های بورسی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به این ترتیب در طول هفته‌های گذشته شاهد روند نزولی بازار سهام باشیم. این در حالی است که در طول چند روز اخیر رشد مقطعی قیمت نفت و افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال معاملات بورس تهران را تا حدودی تقویت کرده است.


پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پیرامون تحولات روزهای اخیر است که بورس تهران می‌گوید: پیگیری معاملات بازار در روزهای اخیر نشان می‌‌دهد در طول یک هفته گذشته روند نزولی شاخص کل متاثر از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز در بازار داخل متوقف شده و بازار از توالی روزهای منفی فاصله گرفته است.


حدادی ادامه می‌دهد: مساله مهم‌تر افزایش تعداد سناتورهای حامی توافق هسته‌ای در روزهای اخیر است که دورنمای روشنی را در برابر معامله‌گران نسبت به تایید کنگره از برجام تصویر کرده است. از طرفی در تحولات داخلی نیز سیگنال منفی نسبت به رد برجام وجود ندارد یا بهتر است بگوییم در وضعیت خنثی نسبت به این مساله به سر می‌بریم، بنابراین برخی سهامداران با خوشبینی نسبت به تحولات آتی درخصوص تایید برجام و لغو تحریم‌های مختلف اقتصادی از جمله محدودیت‌های اعمال شده بر بانک‌ها و خودروسازان، ترجیح داده‌اند به خرید سهام این دو گروه روی آورند.


وی جذابیت خرید سهام گروه انبوه‌سازی را نیز در روزهای گذشته در نتیجه پیش‌بینی سود بالاتر برای سال مالی ۹۵ از سوی برخی شرکت‌های این گروه دانسته و می‌گوید: اگرچه تحقق این میزان سود نیازمند گذشت زمان است، اما در دو سال گذشته هر بار که شرکت‌های این صنعت اقدام به پیش‌بینی مثبت سود کرده‌اند در گذر زمان تعدیل منفی روی این رقم داده‌اند چون نتوانسته‌اند در زمینه فروش پروژه‌های خود موفق عمل کنند. وی با رد ضمنی حضور نوسان گیران در این گروه ادامه می‌دهد: در زمان ارائه گزارش‌های اخیر، اقبال به خرید سهام این گروه افزایش یافته اما در ادامه با افزایش عرضه سهام روند افزایشی قیمتی برخی نمادهای این گروه متوقف شده است.


وی حضور نوسان گیران را در روند معاملات گروه قندی‌ها در هفته گذشته محتمل‌تر دانسته و می‌افزاید: در این گروه نوسان‌گیران با نقدینگی کمتر توانایی مثبت یا منفی کردن این گروه را بیشتر دارند تا گروهی مانند انبوه‌سازی.


این کارشناس بازار سهام با اشاره مجدد به روند مثبت روزهای اخیر بازار می‌گوید: با توجه به اینکه سال مالی اکثر کارگزاری‌ها اواخر شهریورماه هر سال است، به‌صورت سنتی کارگزاری‌ها اقدام به تسویه اعتبارات مشتریان خود می‌کنند که موجب می‌شود معامله‌گران سهام خود را فروخته و به این ترتیب قیمت‌ها کاهش یابند. به گفته وی از سال گذشته اگرچه طبق مصوبه‌ای کارگزاری‌ها می‌توانند اقدام به تمدید اعتبارات کنند، اما در مجموع شاهد ادامه این روند سنتی ولو با شدت کمتری در امسال هستیم.


حدادی توضیح می‌دهد: به هر ترتیب هر ساله در ماه شهریور تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری‌ها، منجر به ارزنده شدن قیمت اغلب سهم‌ها و افزایش جذابیت خرید از سوی سهامداران می‌شود که در روزهای اخیر نیز این رخداد را در روند معاملات بورس تهران شاهدیم.


این کارشناس بازار سهام به ریزش بیش از ۲۰۰ واحدی شاخص کل بازار در روز دوشنبه اشاره کرده و می‌گوید: در جریان معاملات بازار در این روز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سهام‌‌ بازار دوم فرابورس جزو تضامین مشتری‌ها قرار نمی‌گیرد که این امر با کاهش دارایی سهامداران منجر به افزایش بدهی آنها خواهد شد. از این رو حجم زیاد فروش سهام در روز دوشنبه و در نتیجه افت بازار را به این مساله نیز باید نسبت داد. به گفته وی این خبر بعد از معاملات بازار تکذیب شد که در نتیجه بازار روز گذشته روند متعادل‌تری را تجربه کرد.


حدادی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز بورس را در روزهای آینده در پی رشد چند روز اخیر قیمت نفت چگونه ارزیابی می‌کند، می‌افزاید: با توجه به اینکه روند عمومی قیمت نفت متاثر از مازاد عرضه این محصول در بازارهای جهانی کماکان کاهشی است و از آنجا که پیش‌بینی می‌شود در جلسه آتی اوپک اعضای این سازمان، تولید نفت را در سطوح فعلی نگه داشته و تغییر ندهند از این رو نمی‌توان نسبت به رشد مقطعی نفت در چند روز اخیر چندان خوشبین بود. به همین دلیل با تکرار ریزش دوباره قیمت این محصول پیش‌بینی می‌شود بازار سهام از این مساله متاثر شود.


در بازار چه خبر بود؟

روز گذشته افزایش ۰۴/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی رخ داد که حجم و ارزش معاملات با افت ۲۵ و ۲۰ درصدی نسبت به روز ماقبل به ترتیب به رقم‌های ۲۸۶ میلیون سهم و ۵۵ میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات این روز نمادهای رانفور و شبهرن بیشترین اثر منفی را در برآورد رقم نهایی شاخص کل از خود برجا گذاشتند و در مقابل شپنا، وبملت و نیز نماد وبصادر بالاترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص از خود منعکس ساختند.


تحولات فرابورس

روز گذشته شاخص کل فرابورس ۲۷/ ۰ واحد ( معادل ۰۴/ ۰درصد) افزایش یافت و به رقم ۵۵/ ۷۳۰ واحد رسید. نمادهای میهن،‌ کمرجان،‌ افرا،‌ مفاخر،‌ شپاس وپخش در میان نمادهای قرمز‌پوش فرابورس بیشترین کاهش قیمت را داشتند و نمادهای قشیر، قچار، قاسم و اعتلا بیشترین رشد را داشتند. از سوی دیگر حجم معاملات روز دوشنبه فرابورس ۹۱/ ۶۹ میلیون سهم و ارزش معاملات ۶۳/ ۴۶ میلیارد تومان بود.