گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تلاش مضاعف مدیران بازار و سهامداران عمده برای جلوگیری از ریزش شدید شاخص بورس بود.


به دنبال روندی که از هفته گذشته و اعلام نرخ 13سنتی برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها آغاز شد بورس اوراق بهادار دیروز نیز شروعی کاملا ضعیف داشت اما این شروع با گذشت زمان و در حالی که شاخص بیش از 400 واحد افت کرده بود با حرکت معامله‌گران حامی بازار مواجه شد تا صف‌های فروش در نمادهای شاخص ساز نظیر ایران خودرو، پارس خودرو و پالایشگاه بندرعباس جمع آوری شود در همین حال دیروز تلاش شد تا با جابه‌جا‌یی چند بلوک سهام از شرکت‌های مپنا، هلدینگ خلیج فارس، مبین و صندوق بازنشستگی افت شاخص جبران شود که این اقدامات تا 200واحد از افت شاخص را جبران کرد تا در نهایت شاخص با 225واحد افت معادل 37/ 0 درصد مواجه شود و در آستانه سقوط به زیر مرز 61هزار واحد در رقم 61هزار و 328واحد به کار خود پایان دهد.


سه گانه منفی‌ساز بورس

کارشناسان بازار در حال حاضر بازار را از سه جهت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، زیاندهی پالایشگاه‌ها، افت صادرات معدنی‌ها و کاهش قیمت‌های جهانی و ناتوانی شرکت‌های خودرویی در فروش محصولات با مشکل جدی مواجه می‌بینند از این نظر حرکت بازار را نیز تابعی از این شرایط نامناسب ارزیابی می‌کنند. در این شرایط انتشار خبرهای نامناسب از وضعیت خودروسازان دیروز سایپا را به قیمت اسمی کشاند و پس از ماه‌ها ایران خودرو را در معرض سقوط به زیر دو هزار ریال قرار داد.


در بازار دیروز، در گروه بانکی بانک تجارت توانست نیروگاه تجارت فارس را به‌فروش برساند؛ این معامله خیال سهامداران را برای تحقق بخشی از سود بانک تجارت آسوده کرده است. در گروه فلزی- معدنی دیروز چالش کاهش قیمت گندله موجب صف فروش سنگ‌آهنی‌ها شده است هر چند شورای اقتصاد روز شنبه در مصوبه‌ای عوارض صادرات کنسانتره سنگ‌آهن را لغو کرد اما این تصمیم دیرهنگام به زمانی چندماهه برای بازگشت کشورمان به بازار جهانی کنسانتره سنگ‌آهن نیاز دارد. در همین حال، وضعیت فولادسازان نیز احتمالا در گزارش‌های 6 ماهه نگران‌کننده خواهد بود.


دیروز در بازار جهانی قیمت سنگ‌آهن وارداتی در بازار نقدی چین اخیرا کمی افت داشته چون رشد قیمت هفته قبل موجب کاهش تمایل به خرید شد. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد تحویل فوری ۷/ ۰ درصد افت داشته و به ۵۶ دلار در هر تن سی اف آر رسید که از اوایل سپتامبر بی‌سابقه بوده است. در حالی که دهم سپتامبر قیمت به اوج ۵/ ۵۸ دلار درهر تن سی اف آر رسیده بود.