گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۹/ ۹ واحد (۰۲/ ۰ درصد) افزایش یافت تا نوسانات محدود شاخص کل در کانال ۶۱ هزار واحدی برای هشتمین روز متوالی ادامه یابد. بررسی روند کلی بازار نشان می‌دهد معاملات همچنان از نظر حجم،‌ ارزش و تعداد در سطح پایینی دنبال می‌شوند. به نظر می‌رسد کاهش انگیزه در میان فعالان بازار، ناامیدی از بهبود وضعیت بازار در‌ کوتاه‌مدت و جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین و کم ریسک، باعث ایجاد رخوت در میان معامله‌گران و نوسان‌های محدود شاخص در روزهای گذشته شده است.

رشد «وغدیر» برای هفتمین روز

روز سه‌شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۹/ ۹ واحدی به رقم ۶۱ هزار و ۵۷۹ واحد رسید. شاخص کل هموزن اما ۶/ ۰ واحد (۰۱/ ۰ درصد) کاهش یافت. کاهشی که نشان دهنده تاثیر نمادهای بزرگ‌تر بر رشد اندک روز گذشته بازار بود. حجم معاملات روز گذشته بورس ۲۷۰ میلیون سهم و ارزش معاملات ۴۶۱ میلیارد ریال بود. نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت بندر عباس بیش از سایر نمادها موجب رشد شاخص کل شدند در حالی که سرمایه‌گذاری دارویی تامین، گروه مپنا، توسعه صنایع بهشهر و فولاد خوزستان به ترتیب بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. سرمایه‌گذاری غدیر با نماد معاملاتی «وغدیر» که روز گذشته نیز تاثیرگذار‌ترین نماد بر رشد شاخص کل بود برای هفتمین روز متوالی رشد را تجربه کرد تا افزایش قیمت این نماد در هفت روز به حدود ۴ درصد برسد. معامله‌گران حقیقی در سمت خرید سرمایه‌گذاری غدیر فعال‌تر عمل کردند و ۶۸ درصد از حجم خرید این نماد در اختیار این معامله‌گران بود. ۴/ ۵۰ درصد از حجم فروش «وغدیر» نیز در اختیار حقوقی‌ها بود.

«تیپیکو» دیگر نماد تاثیرگذار بر شاخص کل در روز گذشته کاهش قیمت را تجربه کرد تا افت قیمتی آن که در ۴ روز گذشته ادامه داشته به ۹/ ۳ درصد برسد. ۲/ ۸۱ درصد از حجم خرید «تیپیکو» در اختیار حقوقی‌ها و ۹/ ۷۶ درصد از حجم فروش این نماد متعلق به حقیقی‌ها بود.

حقیقی‌ها در نماد فملی فعال تر از حقوقی‌ها بودند و ۳/ ۷۹ درصد از حجم خرید و ۵/ ۶۱ درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. «رمپنا» نمادی که پس از تیپیکو بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص داشت نیز برای ششمین روز کاری متوالی افت قیمت را تجربه کرد. افت قیمتی این نماد در ۶ روز کاری گذشته ۵/ ۲ درصد بوده است. در معاملات روز سه شنبه ۸/ ۸۴ درصد از حجم خرید رمپنا در اختیار حقوقی‌ها بود در حالی که ۲/ ۶۵ درصد از حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها اختصاص یافت. همچنین در پایان معاملات دیروز بورس نماد معاملاتی شرکت بانک کارآفرین با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت پشم شیشه ایران نیز برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

روند خنثای صنایع بورسی

روز سه‌شنبه ۱۷ صنعت بورسی رشد شاخص را تجربه کردند. دو صنعت وسایل ارتباطی و ابزار پزشکی بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند و ۱۸ صنعت با کاهش شاخص مواجه شدند. در میان

۳۷ صنعت بورسی صنایع سایر معادن، محصولات کاغذی و لیزینگ به ترتیب با رشدهای ۳۴/ ۴، ۸۵/ ۱ و ۸۸/ ۰ درصدی بیشترین افزایش شاخص را از خود نشان دادند در حالی که محصولات غذایی، انتشار و چاپ و قند و شکر به ترتیب با ۹۴/ ۱، ۴۶/ ۱ و ۲۹/ ۱ درصد کاهش بیشترین میزان افت شاخص را تجربه کردند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اختصاص یافت. این صنعت بورسی ۶۵ میلیون سهم (معادل ۲۴ درصد) از حجم معاملات و حدود ۸۴ میلیارد ریال(معادل ۱۸ درصد) از ارزش معاملات را در اختیار داشت.

به طور کلی در روزهای گذشته شاهد روندی خنثی در صنایع بورسی بودیم و حدود نیمی از نمادها رشد و نیم دیگر با افت شاخص به کار خود پایان می‌دادند. فرآیندی که بیشتر تحت تاثیر کم‌رونق بودن و پایین بودن حجم و ارزش معاملات اتفاق افتاد.

گریز حقیقی‌ها آیفکس را قرمز کرد

شاخص کل فرابورس روز سه شنبه را با کاهش ۷۰/ ۳ واحدی (۵۴/ ۰ درصدی) به پایان رساند. حجم معاملات فرابورس ۶۲ میلیون سهم و ارزش معاملات ۵۶۷ میلیارد ریال بود. تعداد معاملات نیز با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰۰۳۴ رسید.

نمادهای مارون، میدکو، زاگرس و شراز بیش از سایر نمادها سبب افت شاخص کل شدند در شرایطی که پترول،‌ شپاس و سمگا بیش از سایر نمادها بر آیفکس تاثیر مثبت داشتند.

حضور حقیقی‌ها به‌عنوان فروشنده در نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس بسیار پررنگ بود. این معامله‌گران ۱۰۰ درصد از حجم فروش نمادهای مارون، پترول و میدکو را در اختیار داشتند. حقوقی‌ها اما در این نمادها بیشتر خریدار بودند به شکلی که ۸/ ۷۳ درصد از حجم خرید مارون، ۱/ ۶۳ درصد از حجم خرید پترول و ۱/ ۹۲ درصد از حجم خرید میدکو در اختیار آنها بود.