گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۰۱/ ۰ درصد افزایش یافت. رشدی که تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش قیمتی نفت و کالاهای جهانی و اثر این افزایش قیمت‌ها بر نمادهای بزرگ بازار رقم خورد. کارشناسان معتقدند رشد قابل توجه قیمت فلزات اساسی در کنار افزایش قیمت نفت می‌توانند باعث بهبود وضعیت صنایع و شرکت‌های بورسی و همچنین تقویت منابع مالی دولت شوند. عواملی که همراه با بسته رکودزدایی دولت می‌توانند شرایط تغییر جهت حرکتی بورس را فراهم کنند.

مهدی افضلیان در تشریح شرایط بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: قیمت جهانی نفت و کالاهای پایه در دو، سه روز گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند. به‌عنوان نمونه مس از محدوده ۵۱۰۰ دلار بر تن به ۵۳۲۰ دلار بر تن رسیده است(افزایش قیمت ۳/ ۴ درصدی). قیمت روی افزایش بیش از ۱۰ درصدی داشته و نفت نیز حدودا ۹ درصد رشد قیمت را نشان می‌دهد. به این ترتیب شرکت‌هایی که از این افزایش قیمت‌ها منتفع می‌شوند شاهد بهبود قیمتی سهام به‌صورت کوتاه‌مدت هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد که تاثیرگذارترین نماد بر رشد بازار در روز گذشته نیز بود. افضلیان سرنوشت بازار را در دو بازه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تحت تاثیر چندین عامل دانست و گفت: در کوتاه‌مدت مساله افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند تاثیری هیجانی و مقطعی بر بازار داشته باشد و موجب رشد آن شود. در بلند‌مدت اما باید دو نکته را مد‌نظر قرار داد. از یکسو سیاست‌های اقتصادی آمریکا و تصمیم‌های فدرال رزرو درباره نرخ بهره و همگام با این سیاست‌ها مساله تقاضای فیزیکی کشورهایی چون چین و هند مطرح است. بر هم کنش این دو عامل در ماه‌های آینده می‌تواند سرنوشت بازارهای کالایی و تاثیرات آن بر بورس کشور را روشن کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت نفت نیز رشد خوبی از خود نشان داده و همسو با سایر کالاهای جهانی حرکت کرده است. افزایش قیمت نفت مستقیما بر جبران کسری بودجه دولت اثرگذار است و می‌تواند با کاهش فشار بر صنایع دست دولت را باز‌تر کند. به این ترتیب احتمال خروج دولت از تنگناهای مختلفی که موجب ایجاد ابهام در صنایع گوناگون شده است افزایش می‌یابد. وی در خاتمه بیان کرد: بر اساس اخبار منتشر شده بسته حمایتی‌ای از سوی دولت نیز برای بازار در نظر گرفته شده است. در صورتی که این بسته کارآیی لازم را داشته باشد، می‌تواند در کنار عوامل یاد شده موجب تغییر مسیر حرکتی بازار سهام کشور شود.

«وبصادر» در صدر حجم و ارزش معاملات

روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۷واحد (معادل ۰۱/ ۰ درصد) افزایش یافت تا به رقم ۶۱ هزار و ۳۹۷ واحد برسد. شاخص کل هموزن اما ۱۰ واحد (۱/ ۰ درصد) کاهش یافت تا تاثیر بیشتر نمادهای بزرگ در سبزپوش شدن بازار خود را نشان دهد.

نمادهای «فملی»، «وبملت» و «ومعادن» بیش از سایر نمادها موجب رشد شاخص کل شدند و «بترانس»، «خودرو»، «کگل» و «شبندر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معامله نمادهای تاثیرگذار بازار نشان می‌دهد. حقیقی‌ها در خرید فملی، تاثیرگذارترین نماد بازار، فعال‌تر بودند به شکلی که ۵/ ۹۹ درصد از حجم خرید این نماد را به خود اختصاص دادند. حقوقی‌ها نیز در سمت فروش پررنگ تر ظاهر شدند و ۲/ ۷۶ درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار داشتند. ۷/ ۷۱ درصد از حجم خرید بترانس به‌وسیله حقوقی‌ها انجام شد، در حالی که ۸/ ۹۹ درصد از حجم فروش این نماد از آن حقیقی‌ها بود. در معاملات نماد خودرو حقیقی‌ها فعال تر از حقوقی‌ها بودند، به‌طوری که ۳/ ۷۱ درصد از حجم خرید و ۳/ ۹۰ درصد از حجم فروش این نماد را رقم زدند. همچنین ۸/ ۷۵ درصد از حجم خرید کگل در اختیار حقوقی‌ها بود، ۷/ ۷۴ درصد از حجم فروش این نماد نیز به حقیقی‌ها اختصاص یافت. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز شنبه در اختیار بانک صادرات ایران بود. این بانک ۱۲ درصد از حجم معاملات و ۶ درصد از ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد. حقوقی‌ها ۹/ ۹۳ درصد از حجم خرید این نماد را در اختیار داشتند و ۵/ ۸۸ درصد از حجم فروش آن به‌وسیله حقیقی‌ها انجام شد.

حجم معاملات دیروز با کاهش ۱۴درصدی به حدود ۲۱۲میلیون سهم رسید و ارزش معاملات نیز ۲۴ درصد کاهش یافت تا رقم ۳۷۳میلیارد ریال را در کارنامه خود ثبت کند. روز گذشته نماد معاملاتی شرکت قند هکمتان با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور سال ۹۵ بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله بود که نهایتا کشف قیمت نشد. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شد. نمادهای معاملاتی شرکت‌های ایرکا پارت صنعت،کاشی نیلو و بانک کارآفرین نیز با توجه به عدم کشف قیمت در روز چهارشنبه بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله بودند. در میان این نمادها، تنها کاشی نیلو با نماد «کنیلو» کشف قیمت شد. کاشی نیلو با بیشترین کاهش قیمت در معاملات روز گذشته (۰۴/ ۵ درصدی) با قیمت ۲۳۷۶ ریال به کار خود پایان داد.

رشد 3 درصدی آیفکس در سه روز

شاخص کل فرابورس برای سومین روز کاری متوالی افزایش را تجربه کرد تا با افزایش ۷/ ۶ واحدی(۹۹/ ۰ درصدی) به رقم ۸/ ۶۷۹ واحد برسد. به این ترتیب آیفکس ظرف سه روز کاری حدود ۳ درصد رشد را به ثبت رسانده است. حجم معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۶۶ میلیون سهم و ارزش معاملات بیش از ۲۹۵ میلیارد ریال بود.

اولین کاهش قیمت اسناد خزانه

اسناد خزانه اسلامی روز گذشته برای اولین بار پس از عرضه در ۸ مهرماه، افت قیمت ناچیزی را تجربه کرد و ۳۶ ریال کاهش قیمت یافت. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد با قیمت پایانی ۹۰۴۹۷۱ ریال به ۵/ ۲۶ درصد رسید. حقوقی‌ها ۲/ ۸۲ درصد از حجم خرید و ۷/ ۹۸ درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.