گروه بورس-حدیث موسوی: هفته گذشته بورس اوراق و بهادار تهران با افت 4/0 درصدی شاخص همراه شد که متاثر از بازگشایی یکسری نمادهای بورسی بعد از تعدیل‌های منفی‌ سودآوری آنها در گزارش‌های 6 ماهه بود. طبق آمار موجود در روزهای معاملاتی هفته گذشته (یکشنبه تا سه‌شنبه) حدود 105 میلیون سهم به ارزش تقریبی 12 میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافت. در اغلب نمادهای مهم نیز حمایت حقوقی‌ها‌ و فعالیت جدی‌تر این طیف از سهامداران در معاملات بازار به خوبی مشهود بود.

در گروه بانکی‌ها، نماد بانک صادرات به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم هفته قبل شاهد تغییر مالکیت 85 میلیون سهمی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد صندوق سرمایه‌گذاری، بازارگردانی سپهرصاد خریدار بخش عمده‌ای از سهام «وبصادر» از یکشنبه تا چهارشنبه بوده است.
در این گروه بانک ملت نیز که در رده‌بندی پرمعامله‌ترین سهم‌ها در هفته گذشته بود، در رده دوم قرار داشت و تغییر مالکیت ۲۰ میلیون سهمی را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت در روزهای معاملاتی این هفته بخش اعظمی از سهام «وبملت» را خریداری کرده است.

در گروه فرآورده‌های نفتی، نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس به‌عنوان سومین سهام پرمعامله در هفته گذشته شناخته شد و تغییر مالکیت یک میلیون و ۵۰۴ هزار سهمی را به نفع معامله‌گران حقوقی تجربه کرد. بررسی معاملات «شبندر» نشان می‌دهد با آنکه معامله‌گران حقیقی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل تغییر مالکیت معاملات این نماد را به نفع خود رقم زده‌اند، اما متاثر از سنگین‌تر بودن کفه این مساله به نفع سهامداران حقوقی در روزهای یکشنبه و دوشنبه، در مقیاس هفتگی تغییر مالکیت از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی رخ داده است.
نماد شرکت سرمایه‌گذاری پردیس نیز هفته گذشته به میزان 244 هزار سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. شرکت سرمایه گذاری تدبیر (سهامی خاص) بالغ بر 99 هزار و 500 سهم «پردیس» را در این هفته خریداری کرد.

از سوی دیگر بیمه ملت نیز در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، همچون اغلب نمادهای مورد بررسی به نفع سهامداران حقوقی به میزان 158 هزار سهم تغییر مالکیت یافت. شرکت گروه انرژی مهستان (سهامی عام) بخش زیادی از سهام «ملت» را در معاملات هفته قبل از بازار جمع کرد. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی خاص) هفته گذشته 700 هزار سهم قند شیرین خراسان را از بازار خریداری کرد. به این ترتیب در این هفته 950هزار سهم «قشرین» به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت را تجربه کرد. نماد شرکت الکتریک خودرو شرق نیز که چهارشنبه هفته قبل بازگشایی شد، با خرید 100 هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری سمند (سهامی خاص) با تغییر مالکیت این میزان سهم به نفع سهامداران حقوقی روبه‌رو شد. شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز در هفته‌ای که‌ پشت‌سر گذاشتیم، خریدار بازار بود به نحوی که 6200 سهم کویر تایر را از یکشنبه تا چهارشنبه از بازار جمع کرد. به این ترتیب تغییر مالکیت سهام در نماد «پکویر» نیز از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی رقم خورد. بر خلاف بسیاری از نمادهای مورد بررسی در هفته گذشته که تغییر مالکیت در آنها از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی رقم خورده بود، در نماد گروه صنعتی پاکشو حدود 3 میلیون و 400 هزار سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر مالکیت یافت.

چهارشنبه هفته قبل شرکت مدیریت سرمایه آرین تدبیر، فروشنده ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «پاکشو» بود که خریداران حقیقی نیز کل سهام عرضه شده این شرکت را از بازار خریداری کردند. در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته بانک پارسیان ۱۰ میلیون سهم شرکت پلی‌اکریل را در بازار سهام فروخت. بر این اساس با خریدی که سهامداران حقیقی روی نماد «شپلی» انجام دادند تغییر مالکیت سهام در این نماد به نفع این طیف از سهامداران رقم خورد. در هفته پیشین، شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز حدود
125 هزار سهم کشتیرانی دریای خزر را از بازار جمع کرد.