گروه بورس : رفتار بازار سهام این روزها، رفتاری آرام و تکراری است که در انتها به رشد ناچیز شاخص کل منجر می‌شود.برهمین اساس روز گذشته بورس تهران رشد اندک ۱/ ۱۴ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند تا با حجم وارزش پایین، کماکان شاهد بی رمقی در این بازار باشیم. در این بین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که بورس بر خلاف روند سنتی سال‌های گذشته که همواره به‌عنوان بازاری باoverreaction (فراواکنشی) مطرح بوده طی مدت اخیر به دلیل رکود عمیق در این بازار رفتاری متفاوت و دیر واکنشی رادر پیش گرفته است. با این وجود این بررسی‌ها حاکی از آن است که با اجرای سیاست‌های انبساطی دولت به‌خصوص در صنعت خودرو، بورس تهران کماکان نتوانسته رفتاری منطقی به این تحولات نشان دهد و واکنش‌ها را به زمانی فراتر از زمان فعلی موکول کرده است.


درجا زدن پی در پی شاخص

روز گذشته نماگر شاخص کل با رشد 02/ 0 درصدی به سطح 63هزار و 71 واحد رسید تا برای چهارمین روز کاری متوالی در این سطح درجا بزند. در جریان معاملات روز گذشته شاخص با روندی صعودی فعالیت خود را آغاز کرد، ولی در ادامه رفتاری نزولی به خود گرفت تا در ساعات پایانی به مدد خرید معامله‌گران حقوقی در نماد «شپدیس» با رشد 1/ 14 درصد به کار خود خاتمه دهد. در بازار روز گذشته نماد‌های «اخابر» و «وغدیر» با تاثیر 21 و 6/ 11 واحدی بر شاخص کل تنها نماد‌های منفی درمیان هفت نماد تاثیر‌گذار برشاخص بودند و نماد‌های «شپدیس»، «تاپیکو»، «حکشتی» و «همراه» در میان نماد‌های مثبت‌کننده شاخص کل قرار داشتند. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان بهبهان، سیمان اصفهان و فنرسازی زر از سوی ناظر بازار سهام متوقف و درعین حال نماد معاملاتی شرکت‌های کنتورسازی ایران، نیرو کلر و اوراق اجاره رایتل بازگشایی شد.در این میان، بررسی حجم و ارزش معاملات نیز حاکی از آن است که همچنان تالار شیشه‌ای روزهای بی‌رمق و کم‌جانی را سپری می‌کند به‌طوری‌که حجم و ارزش به ترتیب با رقم297 میلیون سهم و 591میلیارد ریال با افت 13درصدی در حجم و رشد 61/ 0 درصدی در ارزش معاملات نسبت به روز قبل مواجه شد.


بورس دیگر پیش خور نمی‌کند‌؟

رفتار بازار سهام در روز‌های اخیر نشان از دیر واکنشی دارد که نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. بسیاری از کارشناسان این رفتار را ناشی از رکود عمیق در بازار و همچنین فعالیت محدود سرمایه گذاران بیان کرده‌اند، همچنین این کارشناسان بیان می‌کنند سیاست‌های انبساطی دولت در دوره‌ای بیش از زمان در نظر گرفته شده در بازار سهام اثر می‌کند که این مهم با شرایط کلی بازار دور از انتظار نبوده است. مازیار فتحی در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر می‌رسد با اجرای سیاست‌های انبساطی بازار ارز باهوش تر از بازار سهام عمل کرده و واکنش متعادل تری نشان داده است. رشد روز‌های اخیر دلار تحت تاثیر اعمال سیاست‌های انبساطی دولت است که تاثیر این سیاست را در بازار سهام به دلیل رکود عمیق در این بازار و کمبود شدید نقدینگی مشاهده نمی‌کنیم. وی همچنین درخصوص کاهش قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر توضیح داد: کاهش قیمت‌های جهانی در کالاهایی مانند مس؛ آلومینیوم و نفت این روزها بر صنایع وابسته به این کالا‌ها تاثیر گذار بوده است، در این بین نباید از کمبود نقدینگی شرکت‌ها چشم‌پوشی کرد. عملکرد ضعیف شرکت‌ها از یک سوو افت مکرر قیمت‌های جهانی از سوی دیگر در این روزها می‌تواند از عواملی باشد که کماکان باعث رفتار‌های غیرمنطقی سهامداران در بازار سهام شده است.


نوسان‌گیرها فعال تر از گذشته

در همین زمینه گروه قندی‌ها در سکوت و کم رمقی حاکم بر تالار شیشه‌ای بار دیگر با تکاپوی سفته‌بازان برای شکل‌گیری صف‌های سنگین خرید مواجه شد و فارغ از هرگونه توجیه و منطق روند صعودی به خود گرفت.در همین زمینه مازیار فتحی گفت: بازار بی‌جان این روز‌ها که قاعدتا باید با خبر‌های بنیادی مثبت و منفی واکنش نشان دهد، تحت تاثیر سفته بازی‌ها در گروه‌های کوچک قرار گرفته و روند نا مطلوبی را ادامه می‌دهد. به‌عنوان مثال در گروه قند و شکر در روز گذشته تمام نماد‌ها صف خرید بودند که برای این امر هیچ دلیل بنیادی وجود نداشت. همچنین این گروه در هفت روز کاری رشد 14 درصدی را در کارنامه خود دارد که به‌طور کلی می‌توان رشد قابل توجه‌اش را تحت تاثیر سفته بازی‌ها در بازار دانست. این کارشناس همچنین درخصوص عملکرد صنعت خودرو با توجه به اجرای سیاست‌های انبساطی دولت در این صنعت بیان کرد: متاسفانه سیگنال‌های مثبتی که راجع به خالی شدن انبار‌های شرکت‌های خودروسازی و همچنین صف خرید قابل توجه خودرو تا پایان سال دریافت شده، نتوانسته رفتار منفی شرکت‌های خودرو‌سازی را تحت‌تاثیر قرار دهد. با وجود اینکه با فروش 110 هزار عدد خودرو حدود 2200میلیارد تومان نقدینگی به شرکت‌های خودرو‌سازی منتقل شده اما در تغییرات قیمتی روزانه دیده می‌شود که این شرکت‌ها با کاهش قیمت همراه بوده‌اند.


وام ۲۵ میلیون تومانی صنعت خودرو که به منظور کاهش رکود عمیق در این صنعت از روزهای گذشته به اجرا گذاشته شد تاثیر منفی بر روند فعالیت شرکت‌های لیزینگی گذاشته است.از این رو اطلاعیه‌های این شرکت‌ها طی روز‌های جاری این نکته را تایید می‌کند و خبر از رکود در این شرکت‌ها دارد.برهمین اساس، دو نماد «ولساپا» و «وایران» در روز گذشته و نماد «ولصنم» طی روز‌های اخیر اطلاعیه‌هایی مبنی بر شفاف‌سازی عملکرد خود منتشر کرده‌اند. «وایران » در اطلاعیه خود خبر از کاهش فعالیت این شرکت به دلیل ارائه تسهیلات ۲۵۰ میلیون ریالی داده است و این رکود را به دلیل محدود بودن زمان این تسهیلات موقتی بیان کرده است. همچنین «ولساپا» در اطلاعیه‌ای تغییر در سود پیش بینی را منوط بر مشخص شدن اثر طرح ۱۶درصدی تسهیلات خودرو بیان کرد و اعلام کرده است که فعلا قصد اعمال تعدیل منفی ندارد. پیش‌تر «ولصنم» طی اطلاعیه‌ای افت قیمت سهام خود را بی دلیل عنوان کرده بود؛ چرا‌که وام خرید خودرو تاثیری بر موضوع فعالیت این شرکت ندارد.