گروه بورس-زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ثبت افت 142 واحدی (معادل 23/ 0 درصدی) در کارنامه خود کانال 63 هزار واحدی را ترک کرد و در ارتفاع 62 هزار و 871 واحدی ایستاد. بررسی روند شاخص کل از آذرماه 93 تاکنون نشان می‌دهد که این مولفه در پنج بازه زمانی همچون روز‌های اخیر در یک محدوده خاصی نوسانات اندکی را تجربه کرده پس از آن اما با دریافت اخباری مهم تغییر مسیر داده و روند پرشتاب تری به خود گرفته است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که روند نوسانی با دامنه کوتاه که در روز‌های اخیر به مدت 24 روز معاملاتی در محدوده 62 هزار و 800 واحدی تا 63 هزار و 100 واحدی شاهد آن بودیم، به کجا ختم می‌شود؟ در این راستا به بررسی این مساله از منظر چهار کارشناس بازار سهام پرداخته شده است.

برخی کارشناسان با توجه به نمایان شدن اثر تدریجی رفع تحریم‌ها در ماه‌های آینده بر اقتصاد کشور و هم چنین تلاش‌های تیم اقتصادی دولت برای خروج از وضعیت رکود، رشد شاخص تا محدوده 66 هزار واحدی را برای شاخص پیش بینی می‌کنند برخی دیگر اما ثبت نوسانات با دامنه کوتاه را همچون 24 روز گذشته به دلیل وجود برخی ابهام‌ها محتمل‌ترین سناریو برای بورس تهران عنوان می‌کنند. دسته دیگر اما رکود در بازار‌های جهانی را مهم‌ترین‌ عامل اثرگذار بر وضعیت بورس تهران می‌دانند و معتقدند با توجه به اثرات منفی شدید افت قیمت بازارهای جهانی در صنایع بزرگ بورسی، شاخص کف اخیر خود را دوباره تجربه خواهد کرد. در ادامه نظرات این کارشناسان از پیش‌بینی روند آتی شاخص کل آورده شده است.


ظرفیت بازار سهام برای رشد

ایمان مقدسیان، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سهام‌گستران به «دنیای اقتصاد» گفت: در مقاطع زمانی در نظر گرفته شده مسیر کلی شاخص روندی نزولی بوده است و هر بار از کف قبلی خود رقم کمتری را تجربه کرده است اما به نظر می‌رسد با فرض ثبات شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که پس از رفع تحریم‌ها و خروج از وضعیت رکودی رخ خواهد داد، بورس تهران وضعیت مناسب‌تری را تجربه کند ضمن اینکه P/ E پایین کنونی بازار سهام می‌تواند محرک ورود نقدینگی به بازار باشد. به همین دلیل دو مرحله برای شاخص بورس پیش‌بینی می‌شود؛ مرحله اول شاخص کل تا ۶۶ هزار واحد بالا خواهد رفت و پس از آن تا اوایل سال آینده نیز کانال ۷۰ هزار واحدی را تجربه می‌کند البته از آنجا که برخی سهامداران در بازار مترصد وضعیت مناسب برای خروج هستند ممکن است با رونق نسبی در معاملات از بازار خارج شوند و زمینه نوسانات منفی اندکی را فراهم کنند. در بحث بازارهای جهانی نیز با توجه به افت قیمت در بازار‌های پایه به نظر می‌رسد روند صعودی نرخ دلار از ۱۰ تا ۲۰ درصد بتواند بخش مهمی از این افت را جبران کند اما اگر این افت تشدید شود و نرخ دلار نیز با ثبات همراه باشد، سناریوی کنونی با تغییر مواجه می‌شود.


صنایع بزرگ مانع از رشد شاخص

مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار می‌گوید: با توجه به شرایط معاملات کنونی بازار سهام، حرکت صعودی و نزولی قوی، مثل دفعات پیش بعید به نظر می‌رسد چرا که بسیاری از عواملی که بازار در انتظار آنها به سر می‌برد، در شرایط کنونی تعیین تکلیف شده‌اند و به همین دلیل عامل مثبتی که روند معاملات بورس تهران را تغییر دهد، وجود ندارد این در حالی است که به نظر می‌رسد شاخص با افت‌های دیگری همراه شود هرچند نسبت پایین قیمت بر در آمد سهم مانع از افت زیاد قیمت‌ها می‌شود اما به هر صورت پیش‌بینی می‌شود شاخص یک بار دیگر کف اخیر خود یعنی کانال 61 هزارواحدی را تجربه کند چرا که صنایع بزرگ شرایط نامناسبی دارند، افت قیمت‌های جهانی وضعیت این صنایع را بغرنج کرده و از آنجا که صنایع کوچک نیز نمی‌توانند شاخص ساز باشند، انتظار نمی‌رود شاخص در چند ماه آینده روند صعودی را تجربه کند.


نوسانات محدود محتمل‌ترین سناریوی بورس

بهنام بهزاد فر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران اظهار می‌کند: با توجه به ریزش‌های زیادی که شاخص در دو سال گذشته تجربه کرده است بعید به نظر می‌رسد که اخبار منفی بیشتری در حوزه اقتصادی داشته باشیم ضمن اینکه ریسک مذاکرات هسته‌ای در شرایط کنونی تا حدودی رفع شده است. از طرف دیگر رشد بیشتر شاخص نیز محتمل نیست و به نظر می‌رسد با توجه به عدم تغییر در واقعیت‌های اقتصادی، شاخص در محدوده کنونی خود نوسان کند. نهایتا به نظر می‌رسد شاخص نه دلیلی برای افت بیشتر داشته باشد و نه دلیلی برای رشد بیشتر. البته روند قیمت نفت می‌تواند این سناریو را در دو جهت مختلف تغییر دهد.


تغییر روند معاملات، نیازمند تحریک تقاضا

سید‌سلمان نصیرزاده، کارشناس مطالعات مرکز اقتصادی آریا سهم معتقد است: روند کلی 8 ماه اخیر بورس تهران از ابتدای سال 94 یک دوره انتظارطولانی مدت در معاملات را نشان می‌دهد، در حقیقت برای بازگشت بورس به مدار مثبت باید محرک‌های عملیاتی که معامله‌گران ماه‌هاست انتظار آن را می‌کشند، رخ بدهد. محرک‌هایی همچون پیدا شدن اثرات مثبت رفع تدریجی تحریم‌ها بر وضعیت صنایع. اما هشت ماه اخیر شرایط بورس نشان از چسبندگی بیشتر قیمت‌ها به سمت پایین دارد زیرا کاهش قیمت‌های جهانی به‌ویژه نفت به شدت اقتصاد کلان و منابع مالی دولت را تضعیف کرده است که نشانه‌های این امر را در بی تحرکی بیشتر شرکت‌ها و کاهش سود و افت تقاضا برای خرید سهام این دسته از صنایع شاهد بودیم. به همین دلیل در این شرایط محرک‌های مقطعی نظیر افزایش و تزریق نقدینگی و حضور نهادهای حقوقی می‌تواند به رشد‌های مقطعی و موقت در بازار سهام منجر شود و با این تفاسیر و با توجه به اینکه مولفه‌های بنیادی تغییر خاصی نکرده است، تحریک تقاضا با تزریق نقدینگی با توجه به نسبت پایین قیمت به در‌آمد سهم‌ها می‌تواند موجب حرکت بورس تهران با روند صعودی آرام باشد، در غیر این صورت فضای انتظار تا شفافیت بیشتر ادامه خواهد داشت.


در بازار چه گذشت‌؟

روز گذشته در بازار سهام کشور ۳۴۴ میلیون و ۹۱۹ هزار سهم به ارزش ۶۳۳ میلیارد و ۸۱۲ میلیون ریال در ۲۸ هزار و ۹۴۵ دفعه جابه‌جا‌ شد که نسبت به میانگین یک سال اخیر با افت چشمگیر ۰۲/ ۳۵ درصدی در حجم و ۸۳/ ۴۲ درصدی در ارزش معاملات همراه بوده است. شاخص کل در اثر معاملات منفی در نمادهای «همراه»، «تاپیکو»، «وبملت» و «وغدیر» در مسیر نزولی حرکت کرد تا به این ترتیب بازدهی روزهای اخیر خود را پس بگیرد و یک بار دیگر بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تا کنون به ۵۴/ ۰ درصد محدود شود. بیشترین افزایش قیمت را در جریان معاملات روز گذشته دو نماد «شفارس» و «فاما» تجربه کردند. «پارسیان» و «فسرب» با بیشترین افت قیمتی همراه بودند. در پایان معاملات روز گذشته در فرا‌بورس ایران، آیفکس بر خلاف نماگر بورس تهران سبزپوش شد و با ثبت رشد ۶/ ۰ واحدی در کارنامه خود در ارتفاع ۲/ ۷۰۲ واحدی ایستاد. دیروز ۱۴۶ میلیون و ۶۸۹ هزار سهم و ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۳۳۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال بین فعالان فرابورس جابه‌جا‌ شد. «پترول» و ذوب بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند در مقابل دو نماد «میدکو» و «شاوان» نیز مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند.


سود ۵/ ۲۶ درصدی اخزا ۱

در جریان معاملات دیروز فرابورس، قیمت هر ورقه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا1»با افت 06/ 0 درصدی به 928 هزار و 124 ریال رسید و به این ترتیب نرخ سود موثر این اوراق در بازار دیروز به 5/ 26 درصد رسید.

مسیر‌یابی بورس تهران