گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شرایط مناسبی را پشت سرگذاشت و توانست بازدهی ۴۱/ ۱ درصدی را به ثبت برساند. در هفته گذشته معامله‌گران تحت تاثیر ورود نقدینگی جدید به بازار و احتمال کاهش سود بانکی و لغو تحریم‌ها شاهد بهبود شرایط معاملاتی بازار بودند؛ به‌گونه‌ای که در نهایت بازار توانست در کل هفته ۸۸۴واحد رشد شاخص معادل ۴۱/ ۱ درصد را تجربه کند تا بازدهی سال جاری بازار به ۶/ ۱ درصد برسد. در همین حال هفته گذشته شمار بیشتری از سرمایه‌گذاران خریدار بودند؛ به گونه‌ای که شمار خریداران با جهش قابل ملاحظه ۴/ ۳۰ درصدی به رقم صد هزار و ۲۹۵ نفر بالغ شد که رقم مناسبی پس از مدت‌ها رکود است. در بازار سهام اکثر کارشناسان کاهش قیمت‌ها، کاهش نرخ سود بانکی و نزدیکی زمان لغو تحریم‌ها را مهم‌ترین‌ عوامل رشد بازار تلقی می‌کنند و بر امکان ادامه رشد بازار تاکید دارند.

در مقابل اما گروهی از تحلیلگران کاهش قیمت نفت، فلزات و مواد خام، نزدیکی زمان انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و برگزاری انتخابات را مهم‌ترین‌ موانع پیش روی بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه، بازار پس از توجه به نمادهای کوچک نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در برخورد با نمادهای بزرگ نیاز خواهد داشت که در نزدیکی پایان سال و همچنین در نبود تعدیل‌های مناسب سود شرکت‌ها، تامین آن بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین دامنه رشد بازار محدود خواهد بود. به این ترتیب، همه در انتظار رفتار بازار در چند هفته آینده هستند تا دریابند آیا بازار می‌تواند رشد پیوسته‌ای را به نمایش بگذارد یا پس از دوره‌ای رشد کوتاه مدت متوقف خواهد شد.در تحولات اقتصادی معامله‌گران احتمالا هفته آینده شاهد ارائه لایحه بودجه سال آینده کشور و همچنین برنامه ششم توسعه خواهندبود که البته ارائه لایحه برنامه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دولت که در دوسال گذشته همواره سر زمان مقرر لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود، در سال جاری احتمالا به دلیل شوک شدید افت بهای نفت تا کنون لایحه بودجه را ارائه نکرده است. در همین حال در خبرهای مهم برای بازار پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که پس از آنکه وزیر نفت فرمول پیشنهادی تعیین قیمت گاز طبیعی خوراک واحدهای پتروشیمی را به دکتر اسحاق جهانگیری ارائه کرد، معاون اول رئیس‌جمهوری فرمول یادشده را فرمولی مناسب ارزیابی کرد که می‌تواند اطمینان لازم را به سرمایه‌گذاران در صنعت مهم پتروشیمی بدهد.

در بازار جهانی بهای نفت خام در نفت برنت و نفت وست تگزاس به کمتر از ۳۰ دلار در معاملات دیروز رسیدند. در بازار فلزات نیز، وضعیت «دکتر مس» نا‌مناسب‌تر شده و بهای هر تن مس به ۴هزار و ۳۸۰دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۴۵۳دلار و یک هزار و ۴۶۱دلار و یک هزار و ۶۱۰ دلار رقم خورده است. در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت سنگ‌آهن در ثبات است؛ ولی جو بازار آن منفی‌تر شده چون در کشور چین تقاضا ناچیز است. سنگ‌آهن خلوص۶۲ درصد استرالیا ۳۹ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی‌اف‌آر است و تنها یک دلار از کف قیمت سال ۲۰۱۵ بالاتر است. به گزارش «ایفنا»، بازار فیوچرز چین روزهای اخیر تغییر نداشته و قیمت فولاد کمی بهتر شده، از این رو بازار این ماده اولیه ثابت مانده است.دیگر رابطه قدیمی بین روند قیمت فولاد و سنگ‌آهن بر بازار حاکم نیست؛ چرا‌که علت افزایش قیمت فولاد کاهش عرضه آن بوده است در نتیجه این رشد قیمت به معنای مصرف کمتر سنگ‌آهن است. از طرفی بازار سنگ‌آهن با مازاد عرضه روبه‌رو است. در هر حال برخی معتقدند تا تعطیلات سال نو چینی در فوریه دیگر فضای چندانی برای افت قیمت بیشتر سنگ‌آهن وجود ندارد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۶۷۶ واحدی معادل۰۸/ ۱ درصد ورای مرز ۶۳هزار واحد رسید.دکتر اصغر عارفی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت شد. در این گروه تعدیل مثبت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند که پس از بازگشایی مورد توجه بازار قرار نگرفته بود، با پایان معامله حق‌تقدم‌های شرکت به معاملات پر حجمی در این نماد منجر شده است.در گروه غذایی روز چهارشنبه نماد گلوکوزان برای برگزاری مجمع اصلاح اساسنامه متوقف شد.در این گروه قند قزوین امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در این گروه همچنین روز چهارشنبه در حالی توسعه صنایع بهشهر در صدر تقاضای بازار قرار داشت که این شرکت در شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد: تغییری در سود شرکت رخ نداده است. در گروه فلزی روز چهارشنبه نماد فولاد آلیاژی یزد مجددا با صف خرید ناشی از حل و فصل یک مساله مالیاتی مواجه شد. فولادی که پیش از این خبر افزایش سرمایه ۵۴۹درصدی (۵۰ درصد از سود انباشته و ۴۹۹ درصد دیگر از محل آورده نقدی و مطالبان سهامداران) داده بود، روز چهارشنبه اعلام کرد: با رفع یک مشکل مالیاتی مربوط به سال ۸۹ مبلغ ۲۵ریال به ازای هر سهم بازگشت ذخیره خواهد داشت.

در این رابطه فرید گلشن، مدیر‌عامل این شرکت در نامه‌ای خاطر نشان کرد که با توجه به صدور برگ قطعی مالیات عملکرد سال ۸۹ مورخ ۱۳/ ۱۰/ ۹۴ با نرخ مالیاتی صفر، مبلغ ۲۰۸۹ میلیون ریال از حساب ذخیره مالیات بر درآمد به حساب سود و زیان انباشته به‌عنوان سود سنواتی قابل انتقال و برنامه‌ریزی است.در ضمن این رخداد مالی بر EPS سال ۹۴ تاثیر ندارد؛ لیکن در مجمع عمومی و عادی سال آینده به‌عنوان سود قابل تقسیم قابل برنامه‌ریزی است. در گروه بانکی، بانک ملت پس از مدت‌ها توانست روز چهارشنبه خود را در بالای مرز ۲۰۰تومان تثبیت کند. این شرکت به زودی با افزایش سرمایه ۲۵درصدی مواجه خواهد شد.در این گروه بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات مدیره شنبه متوقف می‌شود. در گروه شیمیایی مهلت خرید سهام حق‌تقدم گسترش نفت و گاز پارسیان و مربوط به افزایش سرمایه ۱۰۵۰ میلیارد تومانی تمدید شد.در پی موافقت مجمع فوق العاده گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با افزایش سرمایه ۱۰۵۰ میلیارد تومانی و بعد از اعلام نحوه واریز وجه ناشی از این افزایش سرمایه، مهلت خرید سهام حق‌تقدم از ۳۰ دی تا ۲۱ بهمن تمدید شد.

در گروه سیمانی دبیر انجمن کارفرمایان سیمان از توقف تخفیفات کارخانه‌های سیمان خبرداد و گفت: از اول بهمن ماه قیمت سیمان با همان قیمت مصوب سال ۹۳ به فروش می‌رسد.عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه کارخانه‌های سیمان از اول بهمن ماه تخفیفات خود را حذف خواهند کرد به خبرگزاری تسنیم گفت: متاسفانه در حال حاضر رکود باعث شده تا کارخانه‌های سیمان محصولات خود را از ۱۰ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب ۳۰ خرداد ماه ۹۳ به فروش برسانند. وی با بیان اینکه از اول بهمن‌ماه قیمت سیمان با همان قیمت مصوب سال ۹۳ به فروش می‌رسد، افزود: هم اکنون سود این تخفیفات را دلال‌ها کسب می‌کنند که امیدواریم با این تصمیم این موضوع مدیریت شود. این مقام مسوول افزود: قصد داریم با این تصمیم عرضه و تقاضای سیمان را در بازار کنترل کنیم. شیخان با اشاره به اینکه براساس قیمت مصوب سال ۹۳ باید هر پاکت ۵۰ کیلوگرمی سیمان در درب کارخانه‌ها ۵ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش برسد، گفت: متاسفانه در حال حاضر این قیمت اجرایی نمی‌شود و کارخانه‌ها تخفیفاتی را برای فروش محصولات اعمال می‌کنند. انتظار نمی‌رود این خبر در واقعیت به دلیل رقابت میان شرکت‌های سیمانی صورت واقعیت به خود بگیرد، اما در صورت رخداد می‌تواند تاثیر مهمی بر نمادهای سیمانی داشته باشد.در گروه پالایشی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با رد کاهش تولید بنزین در دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان گفت: حاضریم برای تامین نیاز دو پالایشگاه اصفهان و تبریز، نفتا وارد کنیم.

عباس کاظمی با تاکید بر اینکه ۸ سرمایه‌گذاری که متعهدند طرح پالایشی ۴۸۰ هزار بشکه‌ای سیراف را اجرایی کنند در حال کار هستند، به خبرگزاری تسنیم گفت: تاکنون خبری مبنی بر حذف دو واحد پالایشی از این طرح را نشنیده‌ام. این خبر تنها گمانه‌زنی‌ است. وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران برای فروش محصولات خود مشکل بازاریابی ندارند توضیح داد: آنها قبل از سرمایه‌گذار بازاریابی کرده‌اند. آینده نفتا، آینده خوبی است و هیچ سرمایه‌گذاری تاکنون از اجرای این طرح استنکاف نکرده است. معاون وزیر نفت با اظهار اینکه ارزیابی بازار نفتا تا ۲۰ سال آینده نشان می‌دهد این بازار رو به توسعه است، گفت: سیراف علاوه بر نفتا، گاز مایع، نفت سفید و نفت‌گاز مطلوب نیز تولید می‌کند. کاظمی درباره کاهش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و لاوان به دلیل نبود مشتری برای نفتا و پر شدن مخازن را رد کرد و گفت: اگرچه نفتای سنگین را صادر می‌کنیم اما نفتای سبک کم داریم و درحد واردکننده این فرآورده نفتی هستیم. هیچ زمانی به دلیل تولید نفتا، تولید بنزین را کاهش نداده‌ایم. به دلیل تولید مازوت شاید برخی مواقع - فصل تابستان‌ - در برخی از پالایشگاه‌ها - پالایشگاه آبادان - کاهش تولید داشته باشیم.