حجم دادوستد فلزات توسط «کارگزاری باهنر» از مرز 800 هزار تن گذشت
مجموع ارزش معاملات شرکت کارگزاری باهنر طی 3 سالی که از راه‌اندازی بورس فلزات تهران می‌گذرد به مرز 700میلیارد تومان رسیده است
اگر مشرق زمین را گاهواره تمدن بشری نامیده‌اند بی دلیل نیست. کشف، استخراج و ذوب فلزات گوناگون در صنعت ایران باستان که آثار کوره‌های ابتدایی ذوب فلزات گواه روشن‌تر بر آن است، دانش ایرانیان قدیم را در صنعت تولید فلزات به ویژه مس اثبات می‌کند.
محمد زکریای رازی شیمیدان برجسته ایرانی در پی یافتن اکسیر اعظم، اگرچه مس را به طلا تبدیل نکرد اما ارزش‌های این فلز استراتژیک را به ویژه در ترکیبات گسترده آلیاژی آن مانند برنج و مواد حاوی کربنات روی با مس کشف و عرضه نمود.
براساس آثار به دست آمده می‌توان آسیای میانه را مبدا پیدایش مس دانست. فلز مس در دوران نوسنگی جانشین سنگ شده است.
این فلز به طور عمده و برای نخستین بار در نواحی «تل ابلیس» واقع در 17 کیلومتری جنوب شرق بردسیر از توابع شهرستان کرمان، «تپه سیلک» در حد فاصل کاشان و قم و در مناطقی از سوریه و ترکیه و عراق به دست آمده است.
براساس کاوش‌های انجام شده در «تل ابلیس» و براساس تجزیه کربن ۱۴ برخی اشیای مسی یافت شده، قدیمی‌ترین تمدن شناخته شده در این محل دارای تاریخی برابر با ۴۰۸۳ سال قبل از میلاد بوده است.
امروزه مس و آلیاژ‌های آن جزو اصلی‌ترین گروه فلزات تجاری بعد از فولاد و آلومینیوم در تولید و در مصرف می‌باشد. از دلایل استفاده از این فلز می‌توان به هدایت الکتریکی و حرارتی، مقاومت به خوردگی، چکش‌خواری، خواص تابکاری قابل کنترل و مشخصه‌های لحیم‌کاری و اتصال و رنگ ظاهری اشاره نمود. این محصولات غیر مغناطیس هستند، با روش‌های قوس الکتریکی و گاز قابل جوشکاری می‌باشند و به راحتی آبکاری می‌شوند.

اخبار معاملات مس در بورس فلزات تهران، بی‌اختیار نام شرکت کارگزاری باهنر را به اذهان متبادر می‌کند. شرکت کارگزاری باهنر در بین یازده شرکت کارگزاری فعال بورس فلزات تهران از جمله شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود که سالانه حجم قابل ملاحظه‌ای از معاملات این بازار رسمی را به خود اختصاص می‌دهد.
از سوی دیگر شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز یکی از بزرگترین خریداران و مشتریان مس کاتد در ایران است که هر سال تمام نیاز خود به این محصول را توسط شرکت کارگزاری باهنر و از بورس فلزات تهران تهیه می‌کند.
این شرکت از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۷ تا ۸هزار تن مس کاتد از بورس فلزات خریداری کرده که عملیات خرید تماما توسط شرکت کارگزاری باهنر صورت گرفته است.
از آنجا که 59درصد سهام شرکت کارگزاری باهنر متعلق به شرکت صنایع مس شهید باهنر است و کارگزاری مذکور در ردیف شرکت‌های فرعی صنایع مس شهید باهنر به حساب می‌آید، بنابراین فعالیت دو شرکت مذکور در بورس فلزات تهران لازم و ملزوم یکدیگر است به طوری‌که در این ویژه‌نامه سعی داریم هر یک از این شرکت‌ها را به طور جداگانه معرفی کنیم:
کارگزاری باهنر؛ ارائه خدمات و مشاوره‌ مالی
شرکت کارگزاری باهنر به عنوان عضو موسس سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران از حدود 3 سال پیش یعنی همزمان با افتتاح این بازار رسمی در عرصه فلزات فعالیت خود را آغاز کرد و در آبان ماه سال 1382 نیز در تهران به ثبت رسید.



شرکت کارگزاری باهنر جزو شرکت‌های فرعی شرکت صنایع مس شهید باهنر شناخته شده است و صنایع مس شهید باهنر با 59درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با 20درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین هم با 20درصد سهم از سهامداران آن هستند.
فرزاد هیبتی در حال حاضر مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر و عضو هیات مدیره بورس فلزات تهران است.
او مستقیما از سوی شرکت صنایع مس شهید باهنر به شرکت کارگزاری باهنر در بورس فلزات مامور شده است.
هیبتی از معدود کارگزارانی است که هر روز تمام وقت خود را در این شرکت می‌گذراند و در شرکت یا کارگزاری دیگری مشغول به کار نیست.
شاید همین صرف وقت عامل مهمی درخصوص ارائه خدمات کیفی به مشتریان و جلب رضایت آنها در بازار رسمی فلزات ایران باشد.
او در ویژه‌نامه‌ای که سال گذشته به مناسبت دومین سالروز تاسیس بورس فلزات تهران توسط روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده بود، طی گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: «سهامداران شرکت کارگزاری باهنر ۴۰درصد سیمان تولیدی کشور را توزیع می‌کنند و چنانچه سیمان وارد بورس فلزات شود، شرکت کارگزاری باهنر سهم عمده‌ای از معاملات سیمان در این بازار رسمی خواهد داشت».
اگرچه به دلایلی سیمان هنوز وارد بورس فلزات نشده ولی او همچنان پیش‌بینی می‌کند محور برنامه‌های آتی این شرکت فراهم آوردن شرایط و مقدمات معاملات سیمان در آینده است.
از عمده فعالیت‌های انجام شده شرکت کارگزاری باهنر، تلاش جهت عرضه محصولات جدید در بورس فلزات تهران است که در این زمینه می‌توان به فراهم آوردن مقدمات پذیرش سیمان و چدن اشاره کرد.
در حال حاضر مراحل پذیرش چدن که در بورس فلزات تهران در حال انجام است و به پایان خود نزدیک می‌شود، سیمان نیز قرار است پس از تعیین تکلیف توسط هیات محترم دولت و ارائه مجوز مربوطه در بورس فلزات تهران عرضه شود.
از آنجا که چدن محصول شرکت فولاد میبد است، لذا شرکت کارگزاری باهنر در این زمینه مذاکراتی را با شرکت مذکور انجام داده است.



شرکت کارگزاری باهنر در سال 1384 با برگزاری سمینارهای آموزشی در استان‌ها سعی کرد تا شفافیت نحوه فعالیت در بورس فلزات تهران را برای عرضه‌کنندگان سیمان و فعالان این صنعت تبیین کند.
آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، کردستان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و تهران از جمله استان‌هایی بودند که سمینار آموزشی مذکور در آنها توسط شرکت کارگزاری باهنر برپا شد.
شرکت کارگزاری باهنر دادوستد تمام کالاهای پذیرفته شده در بورس فلزات را در برنامه خود دارد و حتی صرف‌نظر از مس، بیشترین حجم معاملات باهنر طی این سال‌ها مربوط به فولاد بوده است.
همانگونه که آمار جداول پیوست نشان می‌دهد شرکت کارگزاری باهنر از ابتدای فعالیت خود تاکنون موفق شده است ۸۱۶هزار و ۵۵۵ تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم و روی را به ارزش بیش از ۶۶۹میلیارد تومان مورد معامله قرار دهد.
ارزش این معاملات نشان می‌دهد که شرکت کارگزاری باهنر در میان یازده کارگزاری موجود بورس فلزات تهران رتبه پنجم را به‌خود اختصاص داده و قصد دارد با ارائه خدمات بهتر به مشتریان رتبه بهتری را از آن خود کند.
وظیفه اصلی شرکت کارگزاری باهنر همانگونه که در ماده ۲ اساسنامه آن قید شده ارائه خدمات کارگزاری در بورس فلزات و خدمات مشاوره مالی به شرح زیر است:
1 - خرید و فروش فلزات پذیرفته شده در بورس برای مشتریان به مناسبترین قیمت ممکن.
۲ - خرید و فروش قراردادهای آتی و سایر ابزار مشتقه پذیرفته شده در بورس برای مشتریان .
3 - اداره سایر امور سرمایه‌گذاری در بورس فلزات به نمایندگی مشتریان.
۴ - ارائه مشاوره به مشتریان به منظور عرضه فلزات آنها برای فروش در بورس فلزات تهران.
5 - ارائه خدمات مشاوره در مورد طرح سرمایه‌گذاری و عقد قراردادهای نقد و آتی در بورس فلزات تهران.
۶ - ارائه خدمات مشاوره و کارشناسی در بررسی‌های فنی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری جهت مشتریان.
لذا به منظور انجام بهتر وظایف فوق‌الذکر رویه‌های زیر اتخاذ شده است:
۱ - با تشریح مزایای داد و ستد در بورس فلزات تهران برای مشتریان، به تعداد سرمایه‌گذاران این بورس بیافزاییم.
2 - با ارائه آخرین اطلاعات معاملات در بورس فلزات و سایر بورس‌های جهان زمینه را برای تصمیم‌گیری بهتر مشتریان فراهم سازیم.
۳ - با انجام دقیق معاملات ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش دهیم.
4 - با ایجاد web site و استفاده از ابزارهای الکترونیکی بیشترین تسهیلات را جهت انجام معاملات در اختیار مشتریان قرار دهیم.
۵ - با ارائه راهکارهای مناسب و اقتصادی مشتریان را در تامین منابع مالی مورد نیازشان در طرح‌های سرمایه‌گذاری یاری نماییم.
باهنر، بزرگ‌ترین خریدار مس کاتد در ایران
شرکت صنایع مس شهید باهنر با سطح زیر بنای حدود ۱۰۰ هکتار در ۱۲ کیلومتری شهر کرمان و در نزدیکی بزرگ‌ترین و غنی‌ترین معادن مس خاورمیانه، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی با صنایع تولیدی کشور بوده و شامل ۴ کارخانه ذوب و ریخته‌گری، اکستروژن و کشش، نورد و سکه‌زنی می‌باشد که محصولات متنوعی از قبیل انواع ورق، تسمه و فویل، لوله و مقاطع تولید می‌کند.
شرکت صنایع مس شهید باهنر کارنامه درخشانی در صنعت کشور دارد. این شرکت:
*در چند سال متوالی به عنوان واحد صادراتی نمونه برگزیده شده است. (اولین بار در سال ۱۳۷۴)
*در سال 1375 موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9000 شد و در سال 1383 گواهینامه ایزو 2000 - 9000 را دریافت کرد.
*در سال ۱۳۷۵ به تولید بالای ۳۰۰۰۰ تن و در سال ۱۳۸۲ به تولید بالای ۴۲۰۰۰ تن دست یافت.
*در بهمن 1375 موفق به دریافت اولین گواهینامه 14001 ISO (مدیریت محیط زیست) شد و در سال 1382 لوح صنعت سبز را دریافت کرد.
*با فعالیت‌های مستمر و پیگیر محققان و کارشناسان خود سرانجام موفق گردید در بهمن ۱۳۷۹ خط تولید مطلس‌سازی را برای تولید سکه‌های رایج راه‌اندازی کند.
*با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه سال‌های آتی به تولید بالاتر از 77000 تن دست خواهد یافت.
آزمایشگاه کوانتومتری:
در این آزمایشگاه با بهره‌گیری از تجهیزات کمپانی ARL که شامل دستگاه آنالیز مواد به روش اشعه (XRE) X و تجهیزات آنالیز به روش طیف سنجی نشری (OES) می‌باشد، آنالیز شیمیایی مواد اولیه و محصولات شرکت انجام می‌گیرد.
همچنین آنالیز شیمیایی اغلب آلیاژ‌های با پایه مس از جمله برنج، برنز، آلیاژهای با درصد مس بالا و کاپرنیکل توسط برنامه‌های آنالیزوری مختلف انجام می‌پذیرد.
آزمایشگاه‌های متالوژی:
در این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تجهیزات شرکت Instron, Wolpert و Erichsen انواع آزمایش‌های خواص مکانیکی فلزات مانند آزمایش کشش، سختی (رویکرز، برینل و راکول)، میکرو سختی (ویکرز و نوپ) و سنجش شاخص شکل‌پذیری انجام می‌گیرد. اندازه‌گیری هدایت الکتریکی فلزات و تعیین درصد IACS نیز با روش غیرمخرب انجام می‌گردد.
در آزمایشگاه متالوگرافی با داشتن امکانات آماده‌سازی نمونه از جمله دستگاه‌های برش، سمباده‌زنی، پولیش مکانیکی، مانت گرم و الکتروپولیش و همچنین تجهیزات میکروسکوپ متالورژیکی می‌توان ریز ساختار محصولات تولیدی را بررسی نموده وبا پارامترهای متالوگرافی مانند اندازه دانه (Grain Size) درصد فاز و غیره را مورد ارزیابی قرار داد.



رسالت شرکت صنایع مس شهید باهنر
*شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یک بنگاه اقتصادی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز صنایع کشور به محصولات مسی و آلیاژهای آن است و برای توسعه سهم خود در بازار جهان تلاش می‌کند.
*ماموریت ما کسب رضایت کامل مشتری با تولید و تحویل به موقع محصولاتی با کیفیت برتر، قابل اعتماد و بهای مناسب است.
*ما در عرصه محصولات جدید، با ارزش افزوده بیشتر و توسعه فناوری تولید پیشگام خواهیم بود.
*همه فعالیت‌های شرکت باید با تعهد نسبت به منافع پایدار از سهامداران، حفظ محیط زیست و تامین آتیه‌ای روشن برای کارکنان سازگار باشد.
بیانیه خط مشی
شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس و‌آلیاژهای آن در ایران می‌باشد.
ما اصول مدیریت کیفیت، بهبود مستمر، بهره‌وری و خلاقیت را مبنایی برای تعالی سازمان در جهت شناسایی و تامین خواسته‌ها و انتظارات واقعی مشتریان شامل کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و تحویل به موقع محصول در راستای به حداکثر رساندن رضایت مشتری قرار داده‌ایم. استراتژی و تعهد مدیریت شرکت برای نیل به نیازمندی‌های کیفیت بر پایه آخرین ویرایش استانداردهای مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۰ ویرایش ۲۰۰۰ استقرار یافته است. مسوولیت حسن اجرای سیستم مدیریت کیفیت و بازنگری آن به عهده مدیریت ارشد و نظارت مستمر بر ارزیابی اثربخش و ارائه گزارش از چگونگی عملکرد سیستم به عهده نماینده مدیریت می‌باشد. تمامی کارکنان موثر بر کیفیت در حوزه فعالیت ضمن آموزش‌های مستمر ملزم به همکاری و اجرای دقیق الزامات تدوین شده در خط مشی نظامنامه و روش‌های اجرایی می‌باشند.
این خط مشی با نگرش صحیح به منابع انسانی و ایجاد انگیزش در جهت مشارکت عمومی کارکنان تحقق خواهد یافت.
اقدامات انجام‌شده در سال ۱۳۸۴
1 - پروژه احداث کارخانه‌ لوله مسی به ظرفیت 15000تن
پس از انجام مطالعات اولیه شامل نیاز سنجی بازار (داخلی و خارجی)، انتخاب مناسب‌ترین و به روزترین روش تولید، بازدید از کارخانه‌های مشابه در حال تولید، بحث و مذاکره با سازندگان ماشین‌‌آلات، قراردادهای خرید ماشین‌آلات مربوطه منعقد گردید و در روزهای آخر اسفندماه ۸۴ اعتبارات اسنادی خرید ماشین‌آلات گشایش شد و نسبت به پرداخت پیش‌پرداخت مربوطه اقدامات لازم صورت پذیرفت. با توجه به شروع عملیات ساخت ماشین‌آلات توسط فروشنده، پیش‌بینی می‌شود عملیات نصب و راه‌اندازی پروژه مذکور در اواسط سال ۸۶ انجام شود.
2 - پروژه خط چربی‌زدایی
قرارداد ساخت ماشین فوق با پیمانکار داخلی در سال ۱۳۸۲ منعقد گردیده است. هم‌اکنون عملیات نهایی تست و راه‌اندای ماشین‌آلات نصب شده، در حال انجام است و پیش‌بینی می‌گردد ظرف یک ماه آینده بهره‌برداری لازم از ماشین‌آلات صورت پذیرد.
3 - پروژه سیستم کنترل اتوماتیک ضخامت و کنترل موج (AGC, AFC)
موضوع این پروژه شامل خرید و نصب سیستم کنترل اتوماتیک ضخامت و کنترل موج برای دو دستگاه ماشین‌آلات نورد ۲۰ غلطکه و ۴غلطکه بوده که قرارداد اولین مورد در سال ۱۳۸۳ منعقد گردیده و قطعات ساخت شرکت ولمر (AGC, AFC جهت ماشین بیست غلطکه) پس از نصب و آزمایش موفقیت‌آمیز در حال بهره‌برداری می‌باشد.
قطعات ساخت شرکت ABB (AGC جهت ماشین نورد چهار غلطکه) هم‌اکنون در کارخانه بوده و ظرف ماه‌های آتی راه‌اندازی می‌گردد.
۴ - پروژه افزایش ظرفیت خط ц واحد ذوب و ریخته‌گری
قرارداد ساخت یک دستگاه کوره هلدینگ جهت خط فوق در سال 1383 با شرکت یونکر منعقد و پس از نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز در سال 84 هم‌اکنون در حال بهره‌برداری مِی‌باشد. ضمنا عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم بارگذاری کوره‌های این خط تولید، جهت افزایش ظرفیت تولید توسط کاشناسان داخلی شرکت طراحی و با موفقیت اجرا گردید که به این ترتیب ظرفیت خود دو تا 30درصد در سال افزایش یافته است.
۵ - پروژه تولید مطلس
جهت انطباق مشخصات فنی تولیدی با نیازمندی‌های بانک مرکزی (کارفرما) قرارداد خرید ماشین‌آلات پولیشینگ (جلاکاری) دوره‌زنی مطلس در سال 1383 منعقد و هم‌اکنون ماشین‌های فوق در محل کارخانه نصب گردیده و در حال بهره‌برداری می‌باشد. ضمنا پروژه توسعه و تکمیل ظرفیت تولید ماشین‌آلات این خط تولید، از 500 تن به 500/2تن در سال، در دستور کار شرکت قرار دارد.
۶ - پروژه ارتقا و ترمیم خط آنیلینگ و اسیدشویی پیوسته
به منظور انتقال دانش فنی ساخت زون‌های حرارتی با شرکت یونکر وارد مذاکره شده و پس از بحث و مذاکره طولانی شرکت فوق قبول نمود که نقشه‌ها و دستورالعمل‌های ساخت قطعات فوق را در قالب قراردادی به شرکت مس باهنر منتقل نماید. قرارداد فوق به اتمام رسیده و هم‌اکنون این خط تولید، پس از ارتقا و ترمیم در حال بهره‌برداری می‌باشد.