منافع کارگزاری ستاره جنوب عاید هزاران نفر از کارکنان صنعت فولاد می‌شود
یک خط بسته هندسی که تداعی‌کننده نقشه ایران است. یازده ستاره کوچک را به نشان تعداد کارگزاری‌های موجود در بورس فلزات در خود جای داده است. یکی از این ستاره‌ها در منتهی‌الیه جنوب غربی نقشه فرضی ایران با رنگ قرمز از سایر ستاره‌ها جدا شده که این ستاره همان شرکت کارگزاری ستاره جنوب است. شکلی کروی در دل نقشه ایران و در میان یازده ستاره مذکور، کوره ذوب فلز را که سنگ آهن در آن در حال ذوب شدن و سرخ شدن است به یاد می‌آورد. مجموع این علائم، تعریف و شرح آرم شرکت کارگزاری ستاره جنوب در بورس فلزات تهران است. شرکتی که در این بازار رسمی زبانزد خاص و عام می‌باشد.

مهندس مجید عبیات لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر است که اخیرا به جای مهندس فائضی آمده و قائم‌مقامی شرکت کارگزاری ستاره جنوب را عهده‌دار شده است. با او در مورد کارگزاری ستاره‌جنوب به مناسبت سومین سالروز تاسیس بورس‌فلزات تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای عبیات به عنوان قائم‌مقام جدید شرکت کارگزاری ستاره جنوب لطفا بفرمایید حدود 3 سال پیش همزمان با راه‌اندازی بورس فلزات تهران امتیاز شرکت کارگزاری ستاره جنوب به نام چه کسی صادر شد و در حال حاضر ترکیب سهامداران چه کسانی هستند و وضعیت حقوقی این شرکت چگونه است؟
دکتر علیرضا منتظری، کارگزار موسس و عضو هیات مدیره بورس فلزات تهران است که همزمان مدیریت عاملی شرکت کارگزاری ستاره جنوب را نیز برعهده دارد.
حدود 3 سال پیش که برای انتخاب نخستین کارگزاران بورس فلزات تهران آزمونی برگزار شد، دکتر منتظری توانست در بین 11 کارگزار منتخب بالاترین نمره کتبی را از آن خود کند.
ایشان تاکنون مشاغل زیادی را عهده‌دار بوده است که از جمله آنها می‌توان به فرمانداری زنجان، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه گاز کنگان، مدیرعاملی شرکت پتروشیمی ایران - ژاپن که بعدها به نام پتروشیمی امام خمینی (ره) تغییر نام داد، مدیر علوم و تکنولوژی مرکز تحقیقات و استراتژیک، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع لاستیک، قائم‌مقام شرکت نورد و لوله اهواز و مدیریت عاملی شرکت بازرگانی ستاره فولاد خوزستان اشاره کرد.
دکتر منتظری همچنین در زمان آقای کرباسچی، شهردار سابق تهران رییس هیات مدیره شرکت کالا و خدمات شهر و مدیر کل امور اداری و خدمات و پشتیبانی وزارت معادن و فلزات نیز بوده است.
دکتر علیرضا منتظری اکنون فعالیت خود را در بورس فلزات تهران متمرکز کرده و مدیریت شرکت کارگزاری ستاره جنوب را عهده‌دار است.
دکتر منتظری از همان زمان 100درصد اختیارات خود را به عنوان شخص حقیقی و صاحب کارگزاری به شرکت فولاد خوزستان واگذار نمود و در پی این اقدامات از آنجا که باید تمام اختیارات و امتیازات این کارگزاری به شخصیت حقوقی انتقال می‌یافت و به ثبت می‌رسید و با توجه به اینکه شرکت فولاد خوزستان شرکت‌های هم‌خانواده آن نظیر گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد آذربایجان دولتی بودند و طبق قانون برنامه سوم اجازه سرمایه‌گذاری یا تاسیس شرکت جدید را نداشتند، لذا تصمیم گرفته شد 51درصد سهام شرکت کارگزاری ستاره جنوب به تعاونی کارکنان فولاد خوزستان، 33درصد سهام به تعاونی کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران و 12درصد نیز به تعاونی کارکنان شرکت فولاد آذربایجان منتقل شود.
۴درصد مابقی سهام نیز براساس تصمیم شرکت فولاد خوزستان در اختیار شخص کارگزار قرار گرفت.

براساس این تقسیم‌بندی منافع شرکت کارگزاری ستاره جنوب بین 10 تا 12هزار کارگر صنعت فولاد در خوزستان و آذربایجان تقسیم می‌شود و این اقدام می‌تواند الگویی برای شرکت‌های دیگر باشد.
چرا مدیریت محترم عامل شرکت کارگزاری ستاره جنوب از پذیرش مسوولیت امور جاری شرکت خودداری و اختیارات خود را تفویض کرد؟
از آنجا که یک مدیرعامل باید تمام‌ وقت خود را به فعالیت روزمره معاملات و عملیات کارگزاری اختصاص دهد، لذا فرصت انجام وظایف مهم‌تری همچون اجرای طرح‌های توسعه و ارائه طرح‌های جدید اقتصادی را از دست خواهد داد.
به همین خاطر ایشان ترجیح دادند که قائم‌مقام شرکت به امور جاری رسیدگی کند تا وی فرصت رسیدن به کار‌های جدید را نیز داشته باشند، کارهایی که شاید آینده بر عام‌المنفعه بودن آنها مهر تایید بزند.
گفته می‌شود سابقه فعالیت شرکت‌ کارگزاری ستاره جنوب از عمر بورس فلزات تهران بیشتر است، لطفا در این زمینه توضیح بفرمایید.
حدود یک‌سال قبل از راه‌اندازی بورس‌فلزات زمانی که هنوز شرکت کارگزاری ستاره جنوب وجود نداشت، شرکت بازرگانی ستاره فولاد خوزستان توسط دکتر منتظری تاسیس شد و مدیریت عاملی این شرکت را نیز خود او عهده‌دار شد.
اما یکسال بعد از آن از طرف شرکت فولاد خوزستان به عنوان نماینده معرفی و با قبولی در آزمون مربوطه توانست شرکت کارگزاری ستاره جنوب را برای فعالیت در بورس‌ فلزات راه‌اندازی کند.
دلائل تغییر ماهیت شرکت کارگزاری از حقیقی به حقوقی چه بود؟
شرکت کارگزاری ستاره جنوب یک شرکت غیرانتفاعی است و هدف اصلی اعضای هیات‌مدیره آن از روز اول این بود که تمام تلاش خود را در جهت توسعه بازار فلزات بنمایند، ضمن اینکه سوابق قبلی ما نیز گواه بر این ادعا است. به همین خاطر به دنبال سودرسانی به تولیدکنندگان هستیم و اعتقاد داریم که شرکت‌های کارگزاری باید دارای شخصیت حقوقی باشند تا بتوانند به شفاف‌سازی و سالم‌سازی بازار کمک کنند و ضمانت‌های لازم را به خریداران و فروشندگان بدهند ما معتقدیم یک شخصیت حقوقی می‌تواند تضمین‌های قوی‌تری را نسبت به شخصیت‌های حقیقی به مشتریان خود بدهد و این اصل در بازار کالاهای صنعتی به شدت صدق می‌کند، زیرا در چنین حالتی تجار و تولیدکنندگان به انجام معاملات در بورس فلزات
تشویق می‌شوند.
ضمن اینکه یکی از دلائل موفقیت شرکت‌های کارگزاری بزرگ در بورس فلزات حقوقی بودن و عمومی بودن آنها است.
شرکت کارگزاری ستاره جنوب در میان کارگزاران بورس فلزات از لحاظ حجم و ارزش معاملات چه رتبه‌ای را دارا است؟
شرکت کارگزاری ستاره جنوب فعلا در میان یازده شرکت کارگزاری موجود در این بازار رسمی رتبه دوم را دارا است و از لحاظ حجم و ارزش معاملات پس از شرکت سی ولکس کالا در رتبه دوم قرار گرفته است.
منظور از غیرانتفاعی بودن شرکت کارگزاری ستاره جنوب چیست؟
ما سود شرکت کارگزاری ستاره جنوب را در مواردی که شرکت‌های فولادی به لحاظ پشتیبانی مشکل دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و مجددا سود حاصل از آن کار را نیز به سرمایه‌گذاری‌های جدیدتر اختصاص می‌دهیم و این حرکت را در درازمدت انجام خواهیم داد تا عملا توسعه سرمایه‌گذاری موجب ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه پرسنل کارخانه‌های فولاد جنوب بعد از بازنشستگی شود و آنها یعنی حدود 10هزار پرسنل بتوانند پس از اینکه از شرکت‌های تولیدی جدا شدند منابع درآمدی هم داشته باشند.

حجم معاملات خرید و فروش توسط شرکت کارگزاری ستاره جنوب از تاریخ 01/01/85 تا 31/06/85

نقش مدیران شرکت کارگزاری ستاره جنوب در کمک به راه‌اندازی بورس فلزات چه بوده است؟
نه تنها دکتر علیرضا منتظری‌پور آقا به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت و عضو هیات‌مدیره سازمان کارگزاران بورس فلزات نقش مثبتی در راه‌اندازی بورس فلزات و تدوین آیین‌نامه‌ها در کنار سایر کارگزاران داشته است بلکه شرکت کارگزاری ستاره جنوب هم به عنوان نماینده بخش عظیمی از تولیدکنندگان فولاد نقش بسیار مهمی در فعال کردن تالار معاملات بورس فلزات ایفا کرده است.
به طوری که اگر به آمار معاملات در روزهای اول راه‌اندازی بورس نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که شرکت گروه صنعتی ملی ایران و فولاد خوزستان با تمام ظرفیت، عرضه محصولات خودشان را در تالار انجام داده‌اند و نقش بزرگی در فعال شدن رینگ مبادلاتی داشته‌اند.
شرکت‌هایی که محصولات خود را از طریق شرکت کارگزاری ستاره جنوب در بورس فلزات عرضه می‌کنند کدامند و محصولات آنها چیست؟
۱ - شرکت فولاد خوزستان: این شرکت تولیدکننده بیلت و بلوم و اسلب است و خود از بزرگ‌ترین صادرکنندگان بلوم و اسلب در کشور تلقی می‌شود.
شرکت کارگزاری ستاره جنوب ت اکنون در عرضه آن بخشی از محصولات شرکت فولاد خوزستان که در بازار داخل فروش می‌رود کمک شایانی کرده است، ضمن اینکه اکثر محصولات این شرکت به خارج صادر می‌گردد و آنچه به بازار داخل روانه می‌شود از طریق بورس‌فلزات و از طریق شرکت کارگزاری ستاره جنوب است.
۲ - گروه ملی صنعتی فولاد ایران: این گروه تولیدکننده میلگرد، تیرآهن، نبشی، تسمه، ناودانی، لوله بدون درز و بیلت است که به جز بیلت و لوله بدون درز کلیه محصولات گروه در بورس‌فلزات به فروش می‌رود و آن دو کالا نیز به این دلیل در بورس‌فلزات عرضه نمی‌شود که در مورد لوله بدون درز هنوز تمهیدات لازم برای عرضه آن در بورس‌فلزات فراهم نشده و منتظر پاسخ مسوولان بورس برای عرضه این فلز در تالار هستیم و در مورد بیلت هم باید گفت تمام تولیدات بیلت این شرکت در خود کارخانه مصرف داخلی دارد.
3 - فولاد آذربایجان: این شرکت تولیدکننده میلگرد، نبشی و ناودانی است که بخشی از محصولاتش به صورت مستقیم و بخشی هم از طریق بورس‌فلزات به فروش می‌رود.
۴ - فولاد خراسان: فولاد خراسان تولیدکننده میلگرد، نبشی، ناودانی و بیلت است که بیلت را در داخل خود کارخانه مصرف می‌کند و بخشی از محصولات خود را در تالار معاملات این بازار رسمی به فروش می‌رساند.
5 - شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو): این شرکت تمام محصولات خود را در بورس‌فلزات عرضه می‌نماید و شرکت کارگزاری ستاره جنوب فعال‌ترین کارگزاری در خصوص بازاریابی و فروش محصولات این شرکت است.
۶ - سرب و روی: اگر چه سرب در بورس‌فلزات عرضه نمی‌شود ولی به‌رغم عرضه روی در این بازار رسمی ما هنوز فعالیت خوبی در زمینه فروش روی در بورس‌فلزات نداشته‌ایم بنابراین تصمیم گرفتیم که معاملات مس را نیز وارد فعالیت‌هایمان کنیم و در این زمینه موفق هم بوده‌ایم.
می‌گویند شرکت کارگزاری ستاره جنوب در خارج از بورس فلزات تهران هم دست به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌زند آیا این کار در جهت هر چه بیشتر بهره‌مند شدن هزاران کارگر صنعت فولاد از فعالیت‌های اقتصادی این شرکت است؟
بله، کاملا، ببینید! شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب تاسیس شد تا اهداف و وظایف تعیین‌شده برای شرکت کارگزاری ستاره جنوب که همانا توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی بود از این شرکت کارگزاری جدا و به آن شرکت سرمایه‌گذاری منتقل شود.
در اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب نیز به تمام اهداف و وظایفی که از روز اول در شرکت کارگزاری ستاره جنوب تعیین کرده بودیم اشاره شده است. به طوری که از توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، حمل و نقل زمینی، توسعه سرمایه‌گذاری در معادن، آموزش، نیروی انسانی و غیره می‌توان به عنوان برخی از اهداف و وظایفی نام برد که برای کمک به صنعت فولاد کشور در اساسنامه شرکت جدید به آن اشاره شده است، بنابراین به درخواست هیات‌مدیره، مهندس مهدیان‌زاده، مدیرعامل اسبق شرکت کارگزاری ستاره جنوب به عنوان مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فولاد جنوب انتخاب و در جهت رسیدن به اهداف فوق‌الذکر فعالیت می‌کنند.