آقایان چه عطری بزنند؟
مژگان نعیمی
عطرها دارای رایحه‌های مختلفی هستند که آنها را بر اساس غلظت اسانس به کار رفته، به عطرهای مردانه و زنانه تقسیم می‌کند.

عطرهای مردانه در نوع رایحه با عطرهای زنانه تفاوت دارند ضمن اینکه معمولا از غلظت اسانس و در نتیجه شدت رایحه بیشتری برخوردارند. به همین دلیل گاهی عطرفروشی‌ها از شما می خواهند برای عطرهای مردانه واژه ادوکلن را به جای عطر به کار ببرید!
دوام و ماندگاری رایحه‌هایی که مردان استفاده می‌کنند به ترتیب از کم به زیاد عبارتند از عطر، ادوتوالت و ادوکلن که فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای گوناگون آنها است.
بدیهی است هر چقدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری عطر هم بیشتر خواهد بود و هر چه قدر که مقدار روغن اسانس در عطر بیشتر باشد، عطر مورد نظر گران‌تر و با دوام‌تر خواهد بود.
بر این اساس کمترین میزان غلظت روغن اسانس در ادوکلن، ۴‌درصد و ادوتوالت ۸ تا ۱۵‌درصد است که ماندگاری آنها را حداکثر تا ۲ ساعت تضمین می‌کند. پایداری و ماندگاری ادوپرتیوم (پارتیوم) با ۱۵ الی ۲۲‌درصد روغن اسانس حدود ۳ الی ۵ ساعت خواهد بود.
همچنین با افزایش مقدار روغن اسانس در عطر قیمت و بهای آن نیز افزایش خواهد یافت.
غلظت روغن اسانس عطر یا پارتیوم در کلاسیک بیشتر است به طوری که گاهی اوقات غلظت آنها به ۳۰‌درصد نیز می‌رسد و حدودا تا ۶ ساعت یا بیشتر هم دوام خواهند داشت.
قیمت این کالا هم به دلیل بالا بودن‌درصد روغن اسانس بیشتر از بقیه است، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا از عطر یا پارتیوم کلاسیک به گونه ای استفاده شود که تاثیر و بازدهی بهتر و مطلوب‌تری داشته باشد. در صورتی‌که از یک بطری کوچک عطر خوب استفاده شود، بیش از ادوپرتیوم دوام خواهد داشت، ولی استفاده از هر کدام از محصولات بالا بستگی به ذوق و سلیقه مصرف‌کننده دارد.
رایحه عطر مردانه
اصولا عطر‌ها برای شرایط و موقعیت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند تا با شخصیت، فصل، موقعیت و حالت فرد تناسب کامل داشته باشند. البته موارد دیگری از قبیل ساعت، زمان در طول روز نیز تاثیر بسزایی خواهند داشت. بنابراین، هیچ گونه استاندارد یا معیار ویژه‌ای برای افزایش اثر بخشی رایحه عطر وجود ندارد.بر این اساس رایحه‌های مردانه به گروه‌های: تازه (همانند رایحه‌های زنانه)، آروماتیک (مرکبات استوقدوس و شمعدانی‌) و چوب (جلبک دریایی سدر لبنان)تقسیم‌بندی می‌شود.بر این اساس عطرها با توجه به رنگ پوست و جنس پوست به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.بر همین اساس برای افرادی که پوست روشن دارند استفاده از عطرهایی که رایحه گل‌ها در آنها به کار رفته توصیه می‌شود و برای پوست‌های گندمی به کار بردن رایحه‌های oriental یا مشرق زمینی مناسب‌تر است. در عین حال افرادی که پوست روشنی دارند بهتر است از بوهای خنک و‌ترش یا خنک و تلخ استفاده کنند چون این رایحه‌ها با پوستشان سازگاری بیشتری دارد و دوامش هم بیشتر است.به افراد سبزه و گندمی هم رایحه‌های گرم و شیرین توصیه می‌شود.
چه فصلی، چه عطری؟
اصولا مردان تمایل دارند بوی عطر آنها از فاصله بسیار دور به مشام برسد به همین دلیل اکثر آقایان سعی می‌کنند عطر با رایحه تند استفاده کنند تا دوام عطر آنها افزایش یابد.
اما خوش بو بودن عطر به حجم اسانس به کار رفته بستگی دارد و دوام آن نیز به عوامل مختلفی از جمله رنگ پوست، چربی یا خشکی پوست، بستگی دارد.افرادی که پوست چربی دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوستی خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب و مرطوب باعث نگهداری و ماندگاری بوی عطر می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند، بهتر است در صورت امکان، عطر خود را در طول روز تجدید کنند،اما در اینجا باید به این مسائل توجه داشت که عطر‌ها برای فصول و دما‌های مختلف با هم متفاوت هستند. عطر‌هایی که بوی خیلی قوی دارند، زمستانی هستند و عطر‌های دارای بوی ضعیف‌تر، تابستانی و دلیل اصلی این امر آن است که در زمستان به دلیل سرد‌تر بودن هوا تبخیر الکل عطر کمتر است و در تابستان به دلیل گرم بودن هوا تبخیر آن بیشتر است. به همین دلیل انتخاب درست عطر موجب می‌شود که شما بتوانید از یک عطر مناسب برخوردار شوید که هم از دوام و هم ماند‌گاری طولانی برخوردار است.