خانه‌های مقاوم در برابر قانون یارانه‌ها!

عکس: آکو سالمی

«تک ایستا» به دنبال تدوین آیین‌نامه نحوه استفاده از فناوری I.C.F است

سرعت ساخت‌وساز در شرکت تک ایستا ۷ برابر روش‌‌های سنتی ساخت است

مصرف انرژی در سازه‌های I.C.F یک‌صدم ساختمان‌های معمولی است

ایده ساختمان‌سازی با فن‌آوری نوین از سال ۸۴ در شرکت تک ایستا مورد بررسی قرار گرفت و از بین انواع سیستم‌ها، فن‌آوری I.C.F

(insulated concrete forms) یا همان سیستم عایق‌های قالب ماندگار برای تولید در این شرکت برگزیده شد. از بین حالت‌های مختلف ساخت در این روش، آخرین مدل آن که شیوه ساخت به روش عمودی است و در سال ۲۰۰۷ تکنولوژی برتر آمریکا شناخته شده، در تک ایستا انتخاب شد. این طرح پس از انجام تغییراتی بومی سازی شد و در سال ۸۶ به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه و تاییدیه آن اخذ شد.

تک ایستا در حال حاضردارای کارخانه‌ای در شهرک بزرگ صنعتی شیراز است که قادر است از طریق تولید قطعات ساختمانی به روش I.C.F سالانه ۵ هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل دهد.

مهندس آرش بازیار، مدیرعامل و جانشین رییس هیات‌مدیره شرکت سازه‌های تک ایستا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه تک ایستا دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی مهر را در دست احداث داریم که از این تعداد ۱۰۸ واحد در شهر جدید پرند، ۴۵۰ واحد مسکونی متعلق به تعاونی فرهنگیان در شیراز، ۱۹ واحد برای تعاونی جامعه اسلامی کارگران شیراز، ۴۸ واحد مسکونی متعلق به کارکنان پالایشگاه شیراز، ۵۰۰ واحد طبق تفاهم با سازمان مسکن استان اصفهان برای شهرضا و ۶۵۹ واحد هم با وزارت دفاع و هواپیماسازی قرارداد داشتیم که البته فعلا این پروژه به دلایلی معلق شده است.

در مناقصه ساخت مسکن‌مهر شاهین شهر اصفهان هم حضور داشتیم و برنده شدیم؛ اما چون تکلیف زمین این شهر هنوز مشخص نشده، زمین معوض در شهرضا به ما داده شده تا تکلیف زمین آن مشخص شود.

بازیار که دارای تحصیلات ارشد سازه از دانشگاه علم‌وصنعت و سابقه ۱۶ ساله در ساخت سازه و تجهیزات صنعت نفت و فولاد است، گفت: نوع ساخت‌وسازهایی که تک ایستا انجام می‌دهد به لحاظ بومی‌سازی که تیم تحقیق و توسعه این شرکت بر روی فن‌آوری I.C.F انجام داده بهترین کیفیت را دارد؛ ضمن اینکه سرعت ساخت در این روش در مقایسه با روش سنتی‌سازی ۷ برابر بیشتر است. همچنین مصرف انرژی در سازه‌های I.C.F یک‌صدم ساختمان‌های معمولی است و پرت انرژی نیز به صفر نزدیک می‌شود.

مدیر عامل تک ایستا افزود: سازه‌های ICF از لحاظ صوت و حرارت از بهترین نوع ساختمان‌ها هستند؛ چرا که مصرف انرژی در این سازه‌ها یک صدم مصرف انرژی در ساختمان‌های معمولی است. بنابراین اهمیت این سازه‌ها بعد از اجرای آزادسازی یارانه‌ها بیشتر مشخص خواهد شد.

فرق صنعتی‌سازی به روش LSF با روش ICF در این است که LSF در واقع یک سیستم ساختمانی است؛ به این معنا که سازه، سازه‌ای جدید است و طراحی آن با سیستم معمولی متفاوت است؛ اما ICF سازه جدیدی نیست. یک سازه بتنی معمولی است و تعریفی که برای آن شده شامل دیوار باربر برشی در دو جهت ساختمان می‌باشد. در این سیستم تیر و ستون دیده نمی‌شود، بلکه کل سیستم باربر، دیوار است. روش اجرایی دیوار در سیستم‌های سنتی به این شکل است که قالب یا چوبی یا فلزی است؛ اما در سیستم ICF قالب نه چوبی است و نه فلزی،بلکه قالب پلی استایرن فرآوری شده با چگالی بالا است که در دو طرف دیوار قرار می‌گیرد. ویژگی این فن‌آوری در سرعت اجرای بسیار بالای آن است؛ به طوری که اگر دیواری در سیستم سنتی ۳۰ روزه ساخته شود، این دیوار در روش صنعتی‌سازی با روش ICF در ۴ روز قالب‌بندی می‌شود. به این ترتیب در این روش تقریبا هر ۶ روز می‌توان یک سقف احداث کرد.

ICF علاوه بر ساختمان‌سازی به دلیل اینکه استحکام بالایی دارد در صنایع، پتروشیمی، پالایشگاه، در مکان‌هایی که عایق صوت و حرارت هستند و... کاربرد دارد. مدیرعامل شرکت تک ایستا درباره ظرفیت تولید قطعات پیش‌ساخته در کارخانه تحت مدیریتش گفت: در حال حاضر معادل نصف ظرفیت اسمی کارخانه، پروژه تعریف کرده‌ایم. هر چند تعداد زیادی از انبوه‌سازان به ما مراجعه می‌کنند و سفارش تولید می‌دهند، اما چون سیستم جدید است تلاش داریم در فاز اول در پروژه‌هایی که خودمان در حال ساخت داریم، از تولیدات کارخانه استفاده کنیم؛ اما به‌زودی از طریق تعریف پروژه‌های جدید، اقدام به استفاده از کل توان شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: به منظور رفع نواقص و ایرادات این سیستم در شرکت بخش R&D تحت سرپرستی مهندس علی عراقی تشکیل داده‌ایم تا بر روی سیستم‌های جدید این تکنولوژی و مکمل آن تحقیقات انجام شود و ایرادات را برطرف کنیم، حتی در صدد هستیم که برای اجرای این ساختمان‌ها آیین‌نامه‌ای تدوین کنیم و ساخت آن را قانونمند کنیم. سپس اگر به آن نقطه رسیدیم که تمام مشکلات طرح حل شد وارد بازار می‌شویم. در هر حال به دنبال تعریف پروژه‌های بیشتر برای بالا بردن تولید خود هستیم. بازیار درباره نیروی کار ماهر برای ساخت‌وسازهایی که به روش I.C.F انجام می‌شود نیز تصریح کرد: در این مورد در ابتدا بسیار با مشکل مواجه بودیم. در ساخت اولین ساختمان از نصب جک‌ها گرفته تا ریسمان کشی را خودمان انجام دادیم.

اما در حال حاضر حدود ۱۰ تیم ماهر در تهران و حدود ۱۲ تیم هم در شیراز برای اجرای این فن‌آوری ایجاد کرده‌ایم.

علاوه بر این از وزارت کار نیز مجوز وارد کردن ۱۵ سرکارگر خارجی مسلط به این طرح را اخذ کرده‌ایم. همچنین با حدود ۵۰ دیپلمه فنی حرفه‌ای هم مصاحبه انجام داده‌ایم و قرار است این افراد را در این زمینه آموزش بدهیم تا آنها دو سال برای شرکت کار کنند. مدیرعامل تک ایستا که موفق به اخذ تاییدیه فنی در استفاده از سیستم‌های I.C.F شده است در پاسخ به این پرسش دنیای‌اقتصاد که «اخیرا برخی شرکت‌های به ظاهر صنعتی‌ساز وارد میدان ساخت شده‌اند، اما به نظر می‌رسد بین سازندگانی که در این رابطه تولیدکننده قابل استناد هستند و آنهایی که ادعای تولید صنعتی دارند فرقی نیست. حال چه باید کرد؟» گفت: متاسفانه چون تقاضا برای این سیستم زیاد است و بسیار بر سر زبان‌ها افتاده عده‌ای سودجو وارد شده‌اند که سازه‌های بی‌کیفیتی می‌سازند که تاییدیه، گواهینامه فنی و استاندارد هم ندارند. به نظر می‌رسد اگر جلوی فعالیت این دسته افراد گرفته نشود فاجعه‌ای رخ دهد و این طرح به سرمنزل نرسد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، شرکت تک ایستا هم‌اکنون در پروژه ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی مهر مپسا در فاز ۳ شهر جدید پرند مشغول به‌کار است که طبق اطلاعات موجود، این شرکت از جمله سازنده‌های پیشرو در این پروژه به حساب می‌آید. مهندس آرش بازیار درباره همکاری شرکت مپسا گفت: سر و کار ما بیشتر با مپسا است که به اعتقاد من تمام تلاش خود را برای پیشرفت بهتر این طرح انجام می‌دهد. اما طبیعی است که به دلیل حجم زیاد عملیات در برخی مراحل مانع ایجاد شود. در این خصوص به اعتقاد من کمی با کوتاهی تعاونی‌ها روبه‌رو هستیم؛ چرا که پرداخت قسط اول از تسهیلات ۲۵ میلیونی ساخت مسکن‌مهر خیلی به طول انجامید. به طور کلی اقساط وام در نظر گرفته شده متناسب با صنعتی سازی نیست.

بازیار در توضیح بیشتر درباره تسهیلات بانکی گفت: در روش صنعتی‌سازی مسکن بخش زیادی از عملیات در کارخانه انجام می‌شود و باید برای این منظور بخشی از وام بانکی پرداخت شود. اما مصوب شده است ۱۵ درصد از تسهیلات ۲۵ میلیونی بعد از انجام عملیات پی‌ریزی پرداخت شود که این رقم باید حتما مورد کارشناسی مجدد قرار بگیرد. وی افزود: در روشی که در تک ایستا عملیات تولید قطعات پیش‌ساخته انجام می‌شود، نیازمند تهیه و خرید ماده اولیه‌ای بنام EPS هستیم که برای ساخت پلی‌استایرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت هر کانتینر این ماده ۳۰ میلیون تومان است.

هرچند این ماده در داخل هم تولید می‌شود، اما به دلیل کیفیت پایینی که دارد مجاز به استفاده از آن نیستیم. از این رو این ماده را از شرکت باسف آلمان خریداری می‌کنیم که کیفیت بسیار بالایی دارد.

حال اگر سرمایه به موقع به سیستم تزریق شود می‌توان واحدها را به موقع تحویل داد در غیر این صورت هم سازنده بدنام می‌شود و هم طرح مسکن مهر که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت باشد به سرمنزل نمی‌رسد.

متاسفانه در این سیستم اصلا پیش پرداخت در نظر گرفته نشده است. اگر قرار است بانک پول بدهد بهتر این است که یک ضمانت از سازنده بگیرد و پیش پرداخت به او بدهدکه کار زودتر انجام شود.

بازیار درباره تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در هزینه تولید مسکن به‌خصوص در روش صنعتی‌سازی به کمک فناوری I.C.F گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها صد درصد تاثیر خواهد گذاشت. قیمت جهانی پلی استایرن به دلیل قیمت نفت و بی‌ثباتی اقتصادی اروپا مدام در حال افزایش است؛ به طوری که قیمت آن در ۶ ماه گذشته از کیلویی ۱۲۰۰ تومان به کیلویی ۱۸۰۰ تومان رسیده است. هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر بسیاربدی روی سیستم‌هایی که از پلی استایرن استفاده می‌کنند خواهد گذاشت.

اگر همین روند ادامه پیدا کند و یارانه‌ها برداشته شود، قیمت‌های داخلی و دستمزدها افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌ها دچار مشکل خواهند شد. از طرفی پلی استایرن، گازی به اسم پنتان دارد که خود به خود متصاعد می‌شود و به مرور زمان خاصیت آن از بین می‌رود. به همین دلیل قابلیت این را ندارد که زودتر خریداری و انبار شود.

به عبارتی بیشتر از یک ماه نمی‌توان آن را انبار کرد. مدیرعامل تک ایستا در پایان گفت‌وگو از دولت درخواست کرد برای گسترش فرهنگ صنعتی‌سازی مسکن در بین فعالان ساختمانی حمایت‌ها از این بخش گسترش پیدا کند. به‌طوری‌که بخش‌های مختلف دولت برای واردات فناوری‌های نوین ساختمانی و بومی کردن آنها با معماری ایرانی -اسلامی نهایت پشتیبانی را انجام دهند، برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز صنعتی‌سازی مسکن موانع گمرکی برطرف شود و همچنین مسیر فعالیت برای این شرکت‌ها هموار شود.

وی افزود: تک ایستا قبل از اینکه هر شرکت دیگری در ایران به فکر صنعتی‌سازی باشد، به این ابتکار رو آورد و از معدود تولیدکننده‌هایی در این حوزه است که طرح‌های تحقیقاتی فراوانی انجام داده است. وی تصریح کرد: در کشور یا کار بزرگ نباید انجام شود یا اینکه باید اسباب و وسایل انجام آن مهیا باشد.

مهندس ابوالفضل ایمانی‌پور

شرکت تک ایستا در سال ۱۳۸۸ با هدف نوآوری در ساخت‌وساز و نیز طراحی و اجرای سازه‌های گوناگون و به‌ویژه صنعتی و انبوه‌سازی مسکن آغاز به کار کرد و تاکنون به این امر اهتمام ورزیده است.

در این راستا شرکت تک ایستا طی تلاش چندین ساله نسبت به بومی‌سازی و تطبیق سیستم قالب‌های عایق ماندگار عمودی (Vertical I.C.F) با آیین‌نامه آبا اقدام نموده و در نهایت به دریافت تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای این سیستم نایل شده است.

پیرو این امر، کارخانه تولید مصالح و فرآورده‌های این فناوری نوین در شهرک صنعتی بزرگ شیراز توسط شرکت تک ایستا احداث شده است.

رییس هیات‌مدیره شرکت سازه‌های تک ایستا