کارها باید برای تولیدکنندگان سهل شود، نه برای بازرگانان

کیفیت محصولات ما با استانداردهای جهانی مطابقت دارد

کارخانه لوازم خانگی مس در سال ۱۳۶۴ به عنوان نخستین تولیدکننده هود آشپزخانه در ایران تاسیس شد و در سال ۱۳۷۷ همراه با تدوین استاندارد ملی ایران در زمینه هود آشپزخانه ، موفق به اخذ پروانه کاربرد نشان استاندارد ملی این محصول گردید. لوازم خانگی مس در سال ۱۳۷۹ موفق به استقرار سیستم تضمین مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۲ به عنوان اولین دارنده این نشان شد و به دنبال آن در سال ۱۳۸۲ با ارتقای این سیستم به ایزو ۹۰۰۱ و ۲۰۰۰ مجددا به عنوان اولین دارنده این نشان بین المللی درصنعت هود آشپزخانه تعلق خاطر خود را به مسئله کیفیت معنی بخشید.

این شرکت با بروز رسانی ماشین آلات کارخانه و با گسترش فعالیت خود، سبد محصولاتش را به هود، گازتوکار، سینک، فر و ماکروویو ارتقاء داده و هم اینک با به کارگیری بهترین قطعات در این محصولات روند رو به رشدی در این صنعت داشته است. لوازم خانگی مس هم اینک با همکاری بسیاری از شرکت‌های معتبر در این صنعت Elica ایتالیا و fime درایتالیا، محصولات مشترک خود را با برند توربولاین نظارت و پشتبانی خود ارائه داده که از بالاترین کیفیت برخوردار است. لوازم خانگی مس با بکارگیری بیش از ۶۰۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش سهم عمده ای در بازار ایران و خاورمیانه ایفا می‌کند. محصولات لوازم خانگی مس با دو برند مس و توربولاین در در دو سطح مختلف بازار عرضه می‌شود. توربولاین قابلیت صادرات به ایتالیا را دارد و کیفیت آن به حدی بالاست که می‌توان آن را با برندهای اروپایی مقایسه کرد. مهندس دانیال عظیمی قائم مقام مدیرعامل و مدیر بازرگانی شرکت لوازم خانگی مس، در گفت وگو با دنیای اقتصاد به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد این شرکت می‌پردازد و عوامل موفقیت و مشکلات پیشِ رو را برمی شمارد. او همچنین توصیه‌های مفیدی به مصرف کنندگان لوازم خانگی می‌کند.

به نظرشما مهم ترین نقاط قوت لوازم خانگی مس در چیست ؟

یکی از نقاط قوت شرکت استفاده از ماشین آلات روز دنیاست. این ماشین آلات از تکنولوژی سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ برخوردار هستند که جدیدترین روش تولید لوازم آشپزخانه است و قابلیت تولید و تنوع بالایی دارد. این شرکت هر ماه دو محصول جدید را روانه بازار می‌کند.

تخصص اصلی شرکت تولید هود است که در انواع مختلف زیر کابینتی ،شومینه ای، شیشه ای ، جزیره ای و مورب، از ۳۸۰ تا ۱۱۰۰ متر مکعب در ساعت که بیشترین قدرت مکش در جهان است عرضه می‌شود. با توجه به رقابت با برندهای برتر جهان و صادرات این محصولات به کشورهای دیگر تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بهترین کیفیت را طراحی و ارائه نماییم.

چه فاکتورها و استانداردهایی کیفیت کار شما تضمین می‌کند؟

بطور کلی شعار ما درکارکیفیت است. برای تهیه مواد اولیه در صورت مطلوب بودن کیفیت محصول تولیدکنندگان داخلی، از محصولات داخلی استفاده می‌شود. در غیر این صورت، یا خودمان تولید می‌کنیم و یا از ایتالیا محصول مرغوب وارد می‌کنیم. چنانچه مصرف کننده به درستی و طبق دفترچه راهنمای ویژه از لوازم خانگی خود استفاده نماید، علاوه بر دو سال گارانتی می‌تواند بیش از دو دهه از محصولات ما استفاده نماید.

تدوین استاندارد ملی این محصول با شرکت فعال متخصصین این واحد شکل گرفت و الزامات استاندارد IEC-CE-۶۰۳۵۵ همواره مد نظر ما بوده است. هم اکنون بیش از ۷۰ مدل هود آشپزخانه تولید می‌شود که این تعداد با قیمت‌های متفاوت از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارد.

اشاره کردید که بیش از هفتاد نوع هود در بازاروجود دارد. هودهای لوازم خانگی مس چه مزایای خاصی نسبت به دیگر انواع خود دارد؟

مزیت انحصاری ای که در رقبای داخلی و خارجی دیده نمی شود ریموت هود است.نوعی که ما در نظر گرفته ایم, کلیه فرامین اعمالی از طریق امواج رادیویی ارسال شده و محدودیت‌های شدت نور زمینه و زاویه هدف گیری مستقیم که در انواع مادون قرمز این محصول به شدت موثراست مرتفع گردیده است, مثلا لازم نیست که ریموت به سمت هود نشانه گیری شود و حتی اگر در پذیرایی منزل باشید، نیازی به رفتن به سمت هود نیست و از همان جا روشن و خاموش می‌شود. اگر در طبقات مختلف هود، مس وجود داشته باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. هر هود شماره سریال و فرکانس خاص خود را دارد و هر ریموت برای یک هود فعال می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.مزیت دیگر میزان صدای تولیدی است. تمام مصرف کنندگان دغدغه صدای هود را دارند. در هودهای ما تیغه پروانه‌ها به صورت خمیده "بک وارد" و متناسب با قوس حفره سانترفیوژ آن طراحی گردیده است که علاوه بر بازده حداکثری مکش هوا, ازصدای آن به نحو قابل ملاحظه ای می‌کاهد.

نکته دیگر این است که در صورتی که مصرف کننده خروجی هوا نداشته باشد، هودهایی با فیلترهای ذغالی طراحی کرده ایم که ۵۰ درصد آلاینده‌ها را از محیط جذب می‌کند. از آنجایی که ارتفاع کابینت‌های آشپزخانه استاندارد معینی ندارند, شرکت ما تاج هود با قابلیت تنظیم ارتفاع را در محصولات خود پیشبینی نموده است در حالیکه شرکت‌های مشابه برای تا ج‌های بالای هود خود تنها به یک لوله اکتفا می‌کنند.

در زمینه صادرات چه فعالیت‌هایی دارید و محصولات شرکت به چه کشورهایی صادر می‌شود؟

ما در زمینه صادرات فعالیت‌های زیادی داریم. هرچند که مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد و علی رغم تغییر دائمی نرخ ارز و مشکلات عظیمی که در این زمینه به وجود آمده، در سال‌های اخیر به کشورهای امارات، بحرین، افغانستان و عراق صادرات داشته ایم و در آینده خیلی نزدیک به ترکیه و پس از آن به برخی کشورهای آسیای میانه و به خصوص حوزه قفقاز و نیزبه ۸ کشور ار ۲۷ کشوراتحادیه اروپا،در چشم انداز کار ما قرار دارند. البته برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی و لاتین نیز در حوزه مطالعاتی ما قرار دارند.

همانطور که می‌دانید این روزهابازار تولید لوازم خانگی هوشمند در جهان بسیارداغ شده،آیا لوازم خانگی مس در این زمینه فعالیتی داشته است؟

بله،کیفیت محصولات ما به حدی بالاست که از الکتروموتور داخل این محصول فقط در شرکت الیکای ایتالیا استفاده می‌شود که این محصول مرغوبیت بالایی داشته و مصرف ناصحیح و حتی نوسانات برق در آن تاثیری ندارد. مزیت دیگر هودهای این شرکت بحث هوشمند کردن این محصولات است که یک سیستم اتوماتیک روی هود تعبیه شده که اگر روی سیستم اتوماتیک قرار بگیرد، دو سنسور دما و دود فعال می‌شود. اگر هودی با این سنسور در دمای محیطی ۴۰ درجه نصب شود و مصرف کننده آن را روی دمای ۷۰ درجه تنظیم کند، زمانی که دما بالا رفت به طور اتوماتیک فعال می‌شود و تا زمانی که دما به زیر دمای مورد نظر برسد به کار خود ادامه می‌دهد.

سنسور دود هم هفت نوع آلاینده مختلف بوی گاز، گاز سوخته، غذای سوخته، بخارات آب و غذا و بویی که ناشی از پخت و پز است را شناسایی کرده، سیستم روشن شده و انواع و اقسام دود و بو را از محیط خارج می‌کند.

نظرتان در باره واردات محصولات چینی چیست و چه تاثیری بر فعالیت‌های شرکت شما داشته است؟

واردات هودهای چینی در صنف ما محسناتی دارد و در این صورت پویایی و تنوع در این صنعت بیشتر می‌شود. اما باید برای واردات کنترل بیشتری صورت گیرد تا هر محصولی وارد کشور نشود و کیفیت آنها مورد توجه قرار گرفته و کنترل شود. دربرخی موارد تولید کننده داخلی برای وارد کردن برخی قطعات که تکنولوژی آن درکشور وجود ندارد باید بهای سنگینی پرداخت کند. اما وارد کنندگانی هستند که محصول کامل را با این مبلغ وارد می‌کنند. دولت باید برای قطعاتی که کنترل کنندگان وارد می‌کنند حقوق کمرگی در نظر نگیرد یا مبلغ عادلانه ای را در نظر بگیرد. به دلیل قیمت پایین کالاهای چینی اکثر وارد کنندگان محصولات چینی را با قیمت و کیفیت پایین وارد می‌کنند که استاندارد پایینی دارد و مصرف کننده با مشکلات خدمات پس از فروش و تعمیرات مکرر مواجه می‌شود. در این شرایط هیچ کس پاسخگو نیست و فروشنده بنا به سود مقطعی خوبی که دارد آنها را می‌فروشد. دولت باید جلوی ورود کالاهای بی کیفیت را بگیرد. باید بین شرکتهای تولید کننده و سازمان استاندارد تعامل بیشتری بر قرار باشد تا تولید کننده در حداقل زمان ممکن به مایحتاج و مواد اولیه خود دست پیدا کند.

در حال حاضر مهم ترین مشکلات پیش ِ روی صنایع لوازم خانگی چیست؟

مهمترین مشکل ما واردات مواد اولیه و به تبع آن صادرات محصول تمام شده است و عواملی چون کمبود نقدینگی و عدم قبول گشایش اعتبار اسنادی از جانب فروشندگان خارجی, معضل فعلی ما و سایر تولیدکنندگان است.

در نظر گرفتن تسهیلات ویژه و سریع بانکی و کمک‌های فنی مرکز توسعه صادرات در راهنمایی و هدایت تولیدکنندگان به بازارهای هدف خارجی, بی تردید موضوعی است که پشتوانه صادرات کالاهای ایرانی قرارگرفته و به آن استمرار می‌بخشد. همچنین پشتیبانی دولت در ارائه مشوق‌های مادی و معنوی و حمابت جدی از صادر کنندگان, رکن اصلی صادرات کالا در کشورهای مطرح صادر کننده کالا در جهان مانند چین و غیره می‌باشد. البته کارهای مهمی در این زمینه صورت گرفته است اما تا حصول به نتیجه مطلوب به نظرکافی نمی رسد و به نظر من, نیاز به عزمی جدی تر دارد.

به سیستم کشورهای دیگر اشاره کردید. آنها برای تسهیل امور صادراتی خود چه می‌کنند؟

کشورهای دیگر به تولیدکنندگان خود تسهیلاتی می‌دهند که محصول خود را با قیمت تمام شده بفروشند و همیشه جوایزی به صادرکنندگان اهداء می‌شود. چراکه اگر در صنعت تشویق وجود نداشته باشد، با این مشکلات ارز و گمرکی هیچ اشتیاقی برای صادرات وجود ندارد.

وضعیت تولید را چگونه می‌بینید؟ تولیدکنندگان با چه مشکلاتی روبرو هستند ؟

در بحث تولید سه نکته مطرح می‌شود. آیا خریدار باید از تولید ملی بدون کیفیت حمایت کند؟ به هیچ وجه. هیچ شخص عاقلی بابت کالای ملی بدون کیفیت پولی نمی پردازد. اما اگر تولیدکننده محصولی با کیفیت مناسب و قیمت خوب ارائه دهد مصرف کننده کالای خارجی را ترجیح نمی دهد. این بزرگترین وظیفه تمام تولیدکنندگان است. بزرگترین عامل موفقیت، حمایت دولت از تولیدکنندگانی است که با کیفیت بالا تولید می‌کنند. باید با شناساندن آنها به مردم و ارائه تسهیلات بانکی برای تهیه مواد اولیه و ماشین آلات برای رقابت با دیگر کشورهای روز دنیا حمایت شوند.

ما در داخل کشور باید بتوانیم از کوچکترین جرقه اقتصادی که در فکر تولیدکننده زده می‌شود حمایت کنیم. بزرگترین چالش در راه تولید، مشکلات فراوان برای گرفتن مجوزها و مقررات دست و پاگیر است. باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکننده درگیر ارگانهای مختلف نشود و با این مشکلات دلسردی او را فراهم نکنیم. در غیر این صورت تولید کننده به سمت کارهای بازرگانی محور می‌رود و لاجرم کارهای تولیدی و مشکلات عدیده ان را رها می‌کند و به سودآوری آسان و کم درد سر بازرگانی روی می‌آورد.

کارها باید برای تولیدکنندگان سهل شود نه برای بازرگانان، ولی قوانین این روند را نشان نمی دهد. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که واحد تولیدی برای ارتقای محصولات درفضای کاری خود گام برمی دارد ولی در این شرایط و در مورد خاص ما, وزارت صنایع از ما می‌خواهد که به ۱۲۰ کیلومتری خارج از شهر تهران نقل مکان کنیم در حالیکه هزینه هنگفت خرید و نصب ماشین آلات تصفیه هوا و پسآب صنعتی که در کارخانه نصب شده اند, و در حالیکه عدم آلودگی آلاینده‌های محیط زیست توسط اداره محیط زیست استان تهران مورد تایید قرار گرفته است و در حالیکه بازرسین اداره کار در هر ماه شرایط استاندارد محیط کار و ایمنی را تحت کنترل دارند و درحالیکه می‌دانیم جابجایی یک واحد تولیدی در محیطی دیگر به منزله حداقل یک سال عقب ماندگی تا رسیدن به شرایط موجود فعلی, ازلحاظ ساخت و ساز ساختمان کارگاه جدید گرفته تا جذب و تربیت نیروی ماهر جدید وغیره, باعث اتلاف منابع واقعا موجود حاضرگردیده و موجب بیکاری بخش عمده ای ازکارگران و کارکنان کارآزموده یک واحد فعال تولیدی می‌شود, نیاز به بازبینی و اختصاص مقررات ویژه احساس می‌شود.

چه توصیه‌هایی برای مصرف کنندگان دارید؟ تمایل آنها بیشتر به خرید محصولات داخلی است یا خارجی؟

جهت اعتلا و تقویت بنیه تولیدات ملی, از همه هموطنان انتظار داریم تا از کالاهای با کیفیت ایرانی و تحت نظارت و تایید استاندارد ملی ایران استفاده نمایند و مطمئن باشند که از لحاظ مرغوبیت و دوام کالا و نیز از لحاظ خدمات پس از فروش , بهای مناسبی را پرداخت نموده اند.

مصرف کنندگان می‌دانند که تخصص بازرگانان شناخت نیاز بازار است و بنا به نیاز بازار و بعضا با نگاه ظاهری به کالا اقدام به واردات می‌نمایند در حالیکه تولید کنندگان هر دو وجه کالا را یعنی کیفیت و ظاهر کالا را تواما مد نظر دارند. خوشبختانه مصرف وسیع کالاهای خارجی در چند سال اخیرو عدم کارایی مورد انتظار خریدار و نیز عدم وجود خدمات پس از فروش موثر این کالاها, موجب تغییر نظر مصرف کنندگان و درنتیجه رویکرد به سمت محصولات داخلی را بیشترکرده است و شاید موثرترین عامل در استمرار خرید مجصول خارجی قیمت پایین آن می‌باشد که هنوز تاثیرگذار است.

در بسیاری از مواقع عنوان می‌شود که کالاهایی که مواد اولیه آنها در داخل تولید می‌شود نباید تغییر نرخ ارز در آنها تاثیرگذار باشد. ولی زمانی که تولید کننده مواد اولیه داخلی برای رسیدن به سود بیشتر محصول خود را صادر می‌کند، با این کار بازار داخلی را تهی کرده و وقتی در داخل کمبود احساس شود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. کمبود مواد اولیه در تولید داخل و صادرات آن حتی تا ۴۰ درصد در افزایش قیمت نقش داشته و در نتیجه ، کالای داخلی که با این محصولات تولید می‌شود نیز به ناچار با افزایش قیمت روبرو می‌شود. تنها راهی که می‌شود جلوی این روند را گرفت این است که دولت تولید کنندگان مواد اولیه را که بعضا دولتی هستند مجاب کند تا قیمت ثابتی داشته باشند و از سود صادراتی چشم پوشی کنند. و یا قیمت فروش محصول به تولیدکننده داخلی بسیار کمتر از قیمت صادرات آن باشد تا قیمت تمام شده محصول بالا نرود، بدین معنی که مواد اولیه ای که می‌تواند با ارزش افروده بیشتری در کالای ساخته شده تولیدکنندگان مورد مصرف قرار گیرد به خارج صادر نشود و فراوانی وعرضه مواد اولیه موجب تسریع فرایند تولید و نیز کاهش قیمت تمام شده محصول گردد.

در پایان از آنجا که شعار ما کیفیتی در خور زندگی مصرف کنندگان است، به مصرف کنندگان توصیه می‌کنم با دقت بالاتری خرید کنند و به شکل ظاهری و کیفیت پنهان محصولات توجه کنند تا تولیدکنندگان بهترین کالا را عرضه نمایند. اگر مصرف کننده با دقت انتخاب کند، تولید کننده نیز مجاب می‌شود کالایی با کیفیت بیشتر و بهترعرضه کند.