گروه تاریخ اقتصاد- پیروزی مشروطه و مشارکت فعال زنان در این انقلاب، زنان فرهیخته و روشنفکر آن دوره را امیدوار ساخته بود که در فردای پیروزی می‌توانند به مشکلات زنان بپردازند، مهم‌ترین اولویت آنها نیز مساله تعلیم و تربیت زنان و راه انداختن مدارس دخترانه بود. بی بی خانم استرآبادی یکی از زنانی بود که در این دوره حساس برای تاسیس یک مدرسه دخترانه اقدام کرد. آنچه در زیر می‌خوانید متن اعلامیه‌ای است که بی بی خانم برای روزنامه مجلس فرستاده است:

«مدرسه جدید موسوم به «دبستان دوشیزگان» نزدیک دروازه قدیم محمدیه، بازارچه حاجی محمدحسن، افتتاح شده است، این مدرسه حیاطی است بزرگ و اطاق‌های متعدد با تمام لوازمات مدرسه از برای افتتاح این مدرسه پنج معلمه تعیین شده است که هرکدام یک درس می‌دهند از قبیل نخست نامه مشق قلم، تاریخ ایران، قرائت کتاب، طباخی، قانون مذهب، جغرافیا، علم حساب. برحسب قوه هر دختر و خانمی این علوم تدریس می‌شود به علاوه اطاقی هم معین شده است که در آنجا هنرهای یدی از قبیل کاموادوزی، زردوزی، خامه دوزی، خیاطی و غیره تعلیم می‌شود و تمام این معلمین از طایفه نسوان هستند و به‌غیر از یک پیرمرد قاپوچی مردی در این مدرسه نخواهد بود. شاگرد از هفت الی دوازده سال قبول می‌شود اطاق ابتدایی ماهی پانزده قران، اطاق علمی ماهی ۲۵ قران از هر دو نفر شاگرد یک نفر مجانا قبول می‌شود امید است که در وطن عزیز ما هزاران از این مدارس افتتاح شود. امضا بی بی»

اما این اقدام روشنگرانه و جسورانه با مخالفت عده‌ای کوته بین و تنگ نظر مواجه شد، طوری که می‌خواستند مدرسه را ویران کنند بنابراین بی بی خانم به وزارت معارف شکایت کرد اما در جواب به او گفتند که صلاح در این است که مدرسه تعطیل شود و به این ترتیب نخستین مدرسه دخترانه خصوصی تعطیل شد. اما مدتی پس از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه قاجار بی بی خانم مجددا نزد صنیع الدوله رفت و این بار تقاضای وی مورد پذیرش قرار گرفت مشروط بر اینکه فقط دختران ۴ تا ۶ سال در مدرسه تحصیل نمایند و کلمه دوشیزه نیز از تابلوی مدرسه حذف شود. از آن پس بی بی خانم مدرسه دوشیزگان را در خانه خود اداره می‌کرد و بعد از گذشت چند سال، منزلی دیگر را اجاره کرده و در آنجا به غیر از دختران برای زنان نیز کلاس اکابر تاسیس کرد.