گروه تاریخ و اقتصاد: مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی را می‌خوانید در ۱۶ خرداد ۱۲۸۷ شمسی: رئیس: در باب لایحه وزارت معارف که در جلسه قبل قرائت شده بود قرار شد که با حضور معاون وزارت معارف مطرح شود و چون امروز ایشان آمده‌اند مجددا راپورت کمیسیون مالیه قرائت می‌شود. قرائت شد به‌طورى که در روز قبل ذکر شده بود راس این راپورت دو مساله داشته است: یکى تجدید کنترات است و یکى خواستن عوض یک نفر معلم که او به تجدید کنترات راضى نمی‌شود و در باب تجدید کنترات این چهار نفر معلمین چیزى اضافه از حقوق سابق می‌خواهند و حالا باید هر یک از این دو مساله جداگانه مطرح شده نتیجه گرفته شود. سیدالحکماء: بنا بود امروز معاون وزارت علوم بیاید توضیحات بدهد. اسدالله میرزا: پریروز اینجا مذاکرات شده و معلوم هم گردید، چنانچه آقاى صدیق حضرت گفتند تجدید کنترات معلم معدن‌شناسى امروزه لازم نیست در این صورت بودن مسیوداوید لزومى ندارد براى اینکه به جهت تدریس مقدمات ریاضى اشخاصى اینجا هستند که می‌توانند مقدمات ریاضى را بگویند با مواجب کم و مقدمات ریاضى این قدر مواجب لازم ندارد، ولى باقى معلمین که تجدید کنترات آنها را وزیر علوم تصویب می‌کند باید تجدید شود و در باب اضافه حقوق که می‌خواهند آن وقت که کنترات این معلمین در ایران شد نرخ اجناس گران بود و امروز به واسطه این اساس مقدس خیلى نرخ اجناس ارزان‌تر شده و آنها هم پول را در اینجا خرج می‌کنند، پس تفاوت پیدا نخواهد کرد و دیگر اینکه فرانک از آن وقت تا به حال تفاوتى پیدا کرده آیا وقتى که ترقى کرده اضافه را رد کرده‌اند که ما هم حالا تفاوت تنزل را قبول نماییم و گذشته از این، این معلمین فواید دیگر هم در مدرسه دارند با این جهات و جهات دیگر بنده گمان می‌کنم که اضافه مواجب نخواهند و به همان تبدیل فرانک به تومان راضى شوند.

وکیل‌التجار: پریروز خلاصه عقیده خود را عرض کردم و امروز خاطر آقایان را متذکر می‌سازم که بنده ابدا با زیادى و کمى حقوق آنها حرفى ندارم، ولى بر حسب قواعد قوانین اگر آنها را خوب شناخته‌اید و تا به حال خوب خدمت کرده‌اند چطور که در همه جا معمول است که هر کسى در یک اداره که درست خدمت کرد چیزى از بابت حسن خدمت او اضافه می‌دهند به آنها هم داده شود و گمان نمی‌کنم غیر از آنها را هم بخواهند به این مبلغ‌ها راضى شوند، حال آن اضافه را معین نمی‌کنم هر قدر که صلاح می‌دانند بدهند.

صدرالعلماء نطنزى: چون وزارت معارف تجدید کنترات آنها را تصویب کرده‌اند، البته باید تجدید شود و بنده تجدید کنترات معلم معدن‌شناسى را لازم‌تر از سایرین می‌دانم. اگر تاکنون ما شاگرد قابل به جهت این علم نداشتیم حالا باید تربیت کنیم.

حاج سیدعبدالحسین شهشهانى: درخصوص کنترت دو نفر مسیو ژرژ و مسیو کاله از قرار تحقیقى که شد خیلى فایده از وجود آنها به جهت مملکت ما عاید شده، اما در باب اضافه حقوق به‌طورى که در جلسه قبل عرض کردم باید شرایط کار و دستورالعمل کار آنها معلوم شود تا توجه در این باب بشود و این گفت‌وگوها تمام به جهت تفاوت فرانک است و بنده پریروز عرض کردم بعضى ملتفت نشده‌اند و حال از امروز به بعد فرانک ترقى خواهد کرد و آن تنزل فرانک ضررى است که از بابت مساله نقره در این اواخر وارد آید و البته محفوظ خواهد شد.

احتشام‌الاطباء: تجدید کنترات دو نفر معلم طب لازم است، اما درخصوص تجدید کنترات آنها از بابت اضافه مواجب و تفاوت فرانک آنها سالى دو هزار تومان زیاده منفعت می‌برند براى عمل طبابت خوب است آن ملاحظه را هم بکنند.

صدیق حضرت: وزارت معارف تصویب تجدید کنترات معلمین را کردند. بنده تجدید کنترات مسیو داوید را به همان جهت که عرض کردم جایز نمی‌دانم و معلمین ایرانى هم هستند که به کمتر از این حقوق می‌توانند تعلیم بدهند، اما در باب دو نفر طبیب مسیو ژرژ در اینجا معالجه می‌کنند و خیلى از فقرا را هم مجانى معالجه می‌کنند بنده درست اطلاع دارم و اگر بخواهند که عوض آنها دو نفر دیگر بیاورند بى‌فایده است. اینها در این مدت به لسان ما آشنا شده و درجه تحصیل و استعداد شاگردان و ترتیبات دیگر را دانسته‌اند، حال اگر عوض آنها را هم بیاوریم، در مدت یک‌سال هر چه بدهیم هدر است و آن وقت پس از یک‌سال تازه به زبان و اخلاق ما آشنا خواهند شد.