پیروزی ایران در نبرد دریایی با عراق

گروه تاریخ و اقتصاد:‌نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در هفتم آذرماه ۱۳۵۹ در یک عملیات دریایی ۱۲ ساعته به‌نام «عملیات مروارید» با حمله به اسکله‌های نفتی عراق و تصرف آنها، ارتش بعث را در جبهه دریا شکست داد. در اوایل آذرماه ۵۹ بود که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، عملیاتی تهاجمی و غافلگیرانه را کلید زد. «عملیات مروارید» که با پشتیبانی نیروی هوایی پی‌ریزی شده بود، نابودی تاسیسات هشدار سریع دشمن مستقر در سکوهای الامیه و البکر و به مبارزه کشاندن و نابودی شناورهای دریایی عراق را دنبال می‌کرد. عملیات مروارید در بعدازظهر روز ششم آذر با حمله جنگنده شکاری‌های اف-۴ فانتوم و اف-۵ تایگر به فرودگاه‌های اطراف بصره آغاز شد و نیروهای بعثی را غافلگیر کرد. ساعتی از شب نگذشته بود که ناوچه‌های گروه رزمی ۴۲۱ نیروی دریایی، چند یگان تکاور را در سکوهای مینا، البکر و خورالامیه پیاده کردند. این مرحله از عملیات توسط یگان‌هایی از هوانیروز مجهز به بالگردهای کبرا و‌ اِی.بی ‌۲۱۴ و شینوک پشتیبانی می‌شد.

سکوهای سه‌گانه مناطقی بودند که از سوی نیروهای عراقی به‌عنوان ایستگاه‌های ردیابی و رهگیری استفاده می‌شد، اینچنین بود که تکاوران نیروی دریایی پس از پیاده شدن در سکوها، ابتدا محافظان عراقی آن را از پای درآورده و سپس مشغول مین‌گذاری شدند. دقایقی بعد، صدای انفجارهای شدید در سکوهای الامیه و البکر، خواب را از چشمان عراقی‌ها ربود و ولوله‌ای در میان نیروهای صدام برانگیخت. همزمان با انفجار سکوها، ناوچه‌های موشک‌انداز پیکان و جوشن ورودی‌های بنادر فاو و ‌ام‌القصر را مسدود کردند و ۶۰ فروند کشتی لنگر انداخته در این بنادر را به دام انداخته و به سوی تاسیسات این دو بندر آتش گشودند.

آنچنان که بعدها گفته شد طبق پیش‌بینی‌های طراحان ایرانی عملیات مروارید، نیروی دریایی عراق مجبور بود در واکنش به حملات شبانه ایران، با تمام توان نیروی دریایی خود به میدان بیاید. همین‌طور هم شد که عراقی‌ها در سحرگاه روز ۷ آذر با دو گروه از قایق‌های اژدرافکن پی -۱۸۳ و پنج فروند ناوچه پی- ۲۰۵ و پی- ۲۰۵‌ای یک ضدحمله دریایی را آغاز کردند. از این لحظه بود که یکی از مدرن‌ترین نبردهای دریایی قرن بیستم با پرتاب متقابل موشک از سوی دو طرف آغاز شد. شناورهای ایرانی و عراقی به تبادل آتش پرداختند. موشک‌های بی‌جی‌ام- ۸۶ هارپون ایرانی چندین هدف را مورد اصابت قرار دادند و دو ناوچه اوزا را از ناوگان عراقی‌ها گرفتند. عملیات مروارید پس از ۱۲ ساعت نبرد بی‌امان پایان یافت. در نتیجه این عملیات نیروهای ایرانی بیش از ۹۰ درصد از یگان‌ها و نیروهای پشتیبانی‌کننده ناوگان درگیر دریایی عراق را منهدم کردند و با تصرف بزرگ‌ترین پایانه‌های صدور نفت منطقه، یعنی دو سکوی نفتی «البکر» و «الامیه» که شاهرگ حیاتی و اقتصادی عراق بود و همچنین پاکسازی چند منطقه دریایی در شمال خلیج فارس، منجر به از بین رفتن ناوگان اصلی نیروی دریایی صدام شدند. صدام حسین این خبر را «بد‌ترین خبر در طول زندگی خود» خواند و تا پایان جنگ صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس قطع شد.