انتقال تجربه تحول سازمانی ژرمن‌ها به ایران
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با الگوگیری از مدرن‌ترین کشور ریلی دنیا برای تغییرات سازمانی آماده شده است. براساس تفاهم‌نامه‌ای که راه‌آهن ایران با شرکت DBI آلمان برای اصلاح نرم‌افزاری و اجرای طرح تحول سازمانی امضا کردند، این شرکت طی دو سال ساختار راه‌آهن ایران را تغییر می‌دهد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن و «نیکو گریگوری واربانوف» مدیرعامل شرکت DBI آلمان در حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌ای برای اصلاح نرم‌افزاری و اجرای طرح تحول سازمانی امضا کردند. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: با امضای این تفاهم‌نامه همکاری راه‌آهن ایران و آلمان در زمینه اصلاح سیستم‌ها، نرم‌افزارها و ساختارهای سازمانی در راه‌آهن ایران آغاز می شود تا بتوانیم همانند راه‌آهن آلمان ساختارهای مناسب را در ایران سازماندهی کنیم. پورسیدآقایی افزود: پیش از امضای این تفاهم‌نامه کارشناسان راه‌آهن دو کشور برای تبادل تجربه مذاکره‌هایی داشتند و امروز این تفاهم‌نامه بین راه‌آهن‌های دو کشور امضا شد. وی گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه و تغییر ساختارهای راه‌آهن ایران شاهد تحول بنیادین در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل کالا و مسافر در راه‌آهن خواهیم بود.
بازسازی کریدورها ی داخلی برای احیای جاده ابریشم

وزیر راه و شهر سازی نیز در این مراسم به‌منظور مشارکت راهبردی در طرح تحول سازمانی راه‌آهن اعلام کرد: هدف ما این است که راه‌آهن به یک سازمان در حد جهانی ارتقا یابد و توان رقابت داشته باشد.عباس آخوندی گفت: پروژه‌های سخت‌افزاری بدون توجه به پروژه‌های نرم‌افزاری بهره‌وری و کارآیی لازم را ندارند، بنابراین این قرارداد کار بسیار ارزشمندی است. وی افزود: هدف ما این است که راه‌آهن به یک سازمان در حد جهانی ارتقا یابد و توان رقابت داشته باشد. به گفته وی، شعار اصلی ما در تمام حوزه‌ها تغییر در رویکرد است تا افق و چشم‌انداز سازمان در عرصه‌های داخلی، بین‌المللی و خدمات‌رسانی تغییر کند و سطح خدمات را به بین‌الملل برسانیم.وزیر راه و شهرسازی گفت: انتخاب راه‌آهن آلمان برای همکاری سلیقه خوبی بوده، چراکه آلمان‌ها ابتدا هم با راه‌آهن ایران همکار بودند و دوم اینکه یکی از موفق‌ترین سیستم‌های ریلی جهان را دارند. آخوندی گفت: سکونتگاه‌های ما با دو چالش بنیادین روبه‌رو هستند که اول امکان حرکت و جابه‌جایی و دوم قابلیت زندگی در سکونتگاه‌ها است، گفت: در هر دو بخش راه‌آهن می‌تواند نقش عمده‌ای را برای ما ایفا کند؛ البته منظور از جابه‌جایی بیش از حمل‌ونقل بار و مسافر در داخل است. وی با اشاره به اینکه منظور از جابه‌جایی، حمل‌ونقل جهانی، منطقه‌ای، ملی و محلی است، افزود: به همین دلیل موضوع راه‌آهن حومه را در دستور کار قرار دادیم؛ زیرا بر این باوریم که نیاز به یکپارچگی گسترده در حوزه حمل‌ونقل داریم.وزیر راه و شهرسازی، راه‌اندازی راه‌آهن تهران - پکن را اقدامی نمادین برای جابه‌جایی جهانی دانست و تصریح کرد: می‌توان تصور کرد که اقتصاد ما تا فرانکفورت هم پیش برود و این موضوع دست یافتنی است. آخوندی با تاکید بر اینکه باید به سمت حمل‌ونقل چندوجهی برویم، تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و توسعه حمل‌ونقل ریلی، توسعه بنادر و بهبود جاده‌ها وجود یک مفهوم توسعه ارتباطی و حرکت و سهولت در جابه‌جایی است. وی با اشاره به اینکه اگر مدعی هستیم شاهراه اتصال شمال - جنوب و شرق - غرب هستیم، تاریخ نشان می‌دهد که جاده ابریشم از ایران عبور می کرد، گفت: این به آن معنا است که باید یک بار دیگر کریدورها را از درون ایران بازسازی کنیم.

گرانی مسکن با نبود سیستم حمل‌ونقل ریلی سریع
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر قیمت زمین و مسکن در کلان شهرها دچار سوداگری شده و همسطح گران‌ترین شهرهای جهان است، به دلیل نبود سیستم حمل‌ونقل ریلی سریع است، خاطرنشان کرد: نبود حمل‌ونقل سریع ریلی باعث شده که مردم به سمت مرکز شهر بروند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنترل قیمت زمین و مسکن توسعه سکونتگاه‌هایی متکی به حمل‌ونقل ریلی است. وزیر راه وشهرسازی یکی از ابزارهای کنترل قیمت زمین و مسکن را توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه برشمرد و گفت: باید در کشور به سمت حمل‌ونقل چندوجهی حرکت کرد.