نخستین قطار یخچال دار ایران به سوی آسیای میانه

ملیحه ابراهیمی: با اجرایی شدن برجام دورخیز صنعت ریلی ایران برای آغاز جهش بزرگ شروع شده است، سفر هیات‌های اروپایی به ایران، دیدارهای چندجانبه با روسای راه آهن‌های کشورهای اروپایی، فعالان اقتصادی صنعت ریلی و شرکت‌های بزرگ و صاحب نام اروپایی و ورود اولین قطار باری چینی به تهران و احیای جاده ابریشم همه نشان از آغاز تحولی بزرگ در صنعت ریلی ایران دارد. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن نیز خبر از حرکت نخستین قطار یخچال دار حامل کالاهای ایرانی به سمت آسیای میانه می‌دهد. عاشوری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌افزاید: این قطار به سمت قزاقستان و ترکمنستان و در آینده روسیه حرکت می‌کند و ضمن کاهش هزینه‌های صادرات منجر به توسعه صادرات محصولات ایرانی می‌شود. وی همچنین از ورود دومین قطار باری چینی به ایران در یک ماه آینده خبر می‌دهد.

توسعه صادرات با قطار یخچال‌دار

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از اختصاص قطار یخچال‌دار برای حمل کالاهای ایرانی به سمت آسیای میانه خبر داد و افزود: قزاقستان واگن یخچال دار در اختیار ایران می‌گذارد و کالاهای ایرانی از ایران به سمت قزاقستان و در ادامه روسیه حمل می‌شود.حسین عاشوری با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده با حضور روسای راه آهن‌های دو کشور در تهران و دیدار با تجار، صادرکنندگان و اعضای اتاق بازرگانی اقدامات اجرایی برای عملیاتی کردن این برنامه انجام می‌شود، افزود: براساس نظر تجار مقصد محموله‌ها شهر آلماتی یا آستانه در قزاقستان تعیین می‌شود.وی افزود: راه‌اندازی این قطار نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های تجار ایرانی و توسعه صادرات دارد.

جاده ابریشم؛ دروازه ایران به اروپا

عاشوری همچنین از ورود دومین قطار باری چین به ایران در یک ماه آینده از مرز اینچه‌برون خبر داد و افزود: این قطار تا دو هفته آینده از چین حرکت می‌کند و پس از گذشت ۱۴ روز به ایران می‌رسد.وی اظهارکرد: مذاکرات میان ایران و چین برای هفتگی کردن این قطار به جای ماهانه بودن آن در حال انجام است. عاشوری، صادرات مواد معدنی، گوگرد، روی، سیمان، پودر آلومینیوم محصولات پلاستیکی و سنگ‌های تزئینی را از موارد صادراتی با این قطارهای باری به آسیای میانه و چین عنوان کرد و افزود: این قطار از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان عبور می‌کند. ورود قطار باری از چین به تهران موجب احیای جاده ابریشم و باز شدن دروازه اروپا به سوی ایران می‌شود. راه‌اندازی این مسیر تجار ایرانی را به بازارهای اروپایی در مدت زمانی متصل می‌کند، بازارهایی که پیش از این به‌دلیل وجود تحریم‌ها دسترسی چندانی به آنها وجود نداشت. قطار باری چین به ایران مسیر ۱۰۳۹۹ کیلومتری را کمتر از ۱۴ روز طی می‌کند، این مسیر یک ماه کمتر از مسیر دریایی است و جهشی بزرگ برای احیای مسیر ریلی ابریشمی خواهد بود.نخستین قطار باری چینی سال گذشته با عبور از مسیر تجاری ترنس- ایشین که شرق را به اروپا و دریای مدیترانه متصل می‌کند، وارد ایران شد.این قطار با ۳۲ کانتینر به تهران رسید و ۱۴ روز زمان برد تا مسیر ۶۴۶۲ مایلی (۱۰۳۹۹ کیلومتری) از استان چجیانگ در شرق چین و گذشتن از قزاقستان و ترکمنستان را بپیماید. این مسیر یک ماه کمتر از مسیر دریایی از شانگهای تا بندرعباس زمان می‌برد.براساس اعلام مسوولان راه آهن هدف نهایی این است که این خط آهن تا اروپا توسعه یابد و ایران در این قاره به موقعیت کلیدی دست یابد.این قطار که از «ایوو» قطب تجاری چجیانگ حرکت کرده است، به‌طور متوسط روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر طی کرده است.پیشتر پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن گفته بود: کشورهای حاشیه جاده ابریشم تلاش می‌کنند تا این مسیر تجاری باستانی را احیا کنند و ورود این قطار به تهران در زمانی کمتر از دو هفته، دستاوردی بی‌سابقه است.وی افزود: این قطار از ترانزیت کامیون و جاده‌ای پیش افتاده است و این یک مزیت بزرگ آن است.

جاده ابریشم احیا شده شامل مسیر ریلی و دریایی است که بخشی از استراتژی توسعه اقتصادی «یک مسیر، یک جاده» (One Belt, One Road) چین است. کشتی پرارین، کشتی کانتینربر ایران، ماه گذشته به گوانگشی در جنوب چین رسید و ۹۷۸ کانتینر از تعدادی از کشورهای واقع در مسیر دریایی را تخلیه کرد. ایران به لحاظ استراتژیک در خاورمیانه موقعیت مناسبی دارد و مرزهای مشترکی با ۱۵ کشور و کانال دریایی در سواحل شمالی و جنوب غربی دارد. با توجه به دسترسی ایران به مسیرهای پهناور ارسال کالا که خاورمیانه را به اروپا متصل می‌کند، ایران برای چین کشوری است که می‌تواند نقش مهمی در جاده ابریشم جدید بازی کند.جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهار راه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه به خاورمیانه و اروپا قرار گرفته است و چشم‌انداز قابل توجهی در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی وجود دارد.راه‌اندازی کریدور راه ابریشم ریلی از گذشته از سیاست‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است و با انعقاد توافق سه‌جانبه بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان نخستین قطار این مسیر به‌صورت اواخر سال گذشته وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.