همکاری ایتالیایی با راه‌آهن

دنیای اقتصاد:ایتالیا به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در راه‌اندازی خطوط سریع‌السیر ریلی و توسعه بخش گردشگری خود از این طریق، همواره در دنیا مورد توجه است. لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از اواخر سال گذشته، سیلی از شرکت‌های خارجی و صاحب نام دنیا را روانه ایران کرد، هیات‌های اروپایی در دسته‌های کوچک و بزرگ در قالب‌های اقتصادی و تجاری و برخی دیپلماسی به ایران سفر کردند و انواع جلسات و نشست‌های اقتصادی را در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل ریلی برگزار کردند. در این میان ایتالیا به نظر می‌رسد برنده سهم همکاری مشترک با ایران برای راه‌اندازی خطوط پرسرعت باشد، چراکه ایتالیایی‌ها در سیستم قطارهای سریع‌السیر مدلی را در اختیار دارند که با وضعیت خطوط ایران متناسب است. ایران در حوزه قطارهای سریع‌السیر نیازمند مدلی است که براساس آن قطار سریع‌السیر روی خط معمولی و خط سریع‌السیر هر دو براند و ایتالیا از این امکان برخوردار بود.

حال آخرین گزارش‌ها از اعلام آمادگی راه‌آهن ایتالیا برای همکاری با راه‌آهن ایران خبر می‌دهد.رئیس راه‌آهن ایتالیا در دیدار با مدیرعامل راه‌آهن، همکاری و مشارکت خود را با راه‌آهن ایران در راستای برگزاری دوره های آموزشی و قطارهای سریع السیر اعلام کرد.به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، ماتزون چینی رئیس راه‌آهن ایتالیا چهارشنبه گذشته به همراه هیاتی با مدیر عامل شرکت راه‌آهن کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.بنابر این گزارش، طی این دیدار پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن معرفی راه‌آهن و پروژه های ریلی، اهمیت هر کدام از آنها را بازگو کرد. در این جلسه از پروژه های مهمی چون خطوط سریع السیر محور قم - اراک و تهران - همدان یاد شد که به‌عنوان پروژه‌های مهم در کشور، می توانند استفاده از خطوط سریع السیر را توسعه دهند. مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه ترانزیت و توسعه آن در کشور از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، همکاری خود را با راه‌آهن ایتالیا در همه بخش های ریلی اعلام کرد و در مقابل، هیات راه‌آهن ایتالیا اعلام آمادگی کردند که در همه زمینه‌ها به‌خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی فنی با راه‌آهن ایران همکاری می‌کنند.همچنین رئیس راه‌آهن ایتالیا اعلام کرد که در زمینه پرداخت وام های آسان با بهره پایین و همچنین قطارهای سریع السیر نیز با ایران همکاری می‌کند. قبل از این در حضور نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهوری ایران مقامات دو کشور تفاهماتی را در بخش های مختلف به‌خصوص ریلی به امضا رسانده بودند.

پیشتر نیز شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا موسوم به فروی دلو استاتو(اف اس) توافقنامه‌ای با همتای ایرانی خود برای توسعه سیستم راه‌آهن ایران امضا کرده که براساس آن اعتبار صادراتی پنج میلیارد یورویی از جانب ایتالیا به شرکت راه‌آهن ایران اختصاص پیدا می‌کند.«رناتو ماتسونچینی» مدیر اجرایی شرکت فروی این توافق‌نامه را با محسن پور سیدآقایی معاون وزیر حمل‌ونقل و رئیس راه‌آهن ایران در جریان سومین ماموریت تجاری ایتالیا به تهران طی ماه‌های گذشته امضا کرد.در بیانیه فروی آمده است:گروه اف اس در مورد خطوط راه‌آهن سریع السیر و متعارف از جمله برنامه کامل پرسنل آموزشی به راه‌آهن ایران کمک خواهد کرد.این شرکت همچنین اعلام کرده بود: اف اس در «خط مقدم» برنامه‌ریزی و احداث خطوط راه‌آهن سریع السیر بین شهرهای تهران و همدان و اراک و قم قرار خواهد داشت.در بیانیه خاطرنشان شده است که ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است که ۷۵۰۰ کیلومتر آن در دست احداث است.در ادامه مذاکرات پس از لغو تحریم‌ها و گسترش همکاری‌ها میان ایران و ایتالیا، بهمن ماه سال گذشته ۲ یادداشت تفاهم در حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای بین ایران و ایتالیا امضا شد. یادداشت تفاهم ریلی بین محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و رئیس راه‌آهن ایتالیا درباره موضوعات احداث خطوط قطار سریع السیر، خدمات مهندسی، تعمیرات و نگهداری، طراحی و مدیریت بخش ریلی شهری و صدور گواهینامه‌ها به امضا رسید.در ادامه همکاری‌های ایتالیایی‌ها با تهران، گراتزیانو دلریو وزیر امور زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا نیز در سفر به تهران گفت: در نشست‌هایی که با نمایندگان اتاق بازرگانی و سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران داشتیم، نحوه مشارکت و همکاری شرکت‌های خصوصی ایتالیایی و ایرانی با یکدیگر و ایجاد شرکت‌های چندملیتی برای حضور در پروژه‌های عمرانی ایران بررسی شد.عضو کابینه دولت ایتالیا با اشاره به تمایل شدید کشور متبوعش برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت، ناوگان و اپراتوری حمل‌ونقل دریایی ایران، اظهارکرد: نشست بسیار خوبی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی داشتیم که در آن روش‌های مختلف افزایش همکاری‌های دریایی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.وی گفت: ما از سرمایه‌گذاری در بندر شهیدرجایی به‌عنوان یک بندر مدرن با زیرساخت‌های عالی استقبال زیادی می‌کنیم. این بندر می‌تواند نقش هاب صادرات کالاهای ایتالیایی به خاورمیانه را ایفا کند. همچنین پروژه نوسازی فرودگاه‌های ایران خصوصا فرودگاه تبریز برای شرکت‌های ساختمانی ایتالیایی بسیار جذاب است.