پایش مستمر نقاط بحرانی شبکه ریلی

محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن در چهارمین جلسه ستاد ارتقا ایمنی در سال جاری، بر پایش مستمر نقاط بحرانی شبکه ریلی و ارائه گزارش آن تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل راه‌آهن در جلسه ستاد ارتقا ایمنی که به‌صورت ویدئو کنفرانس در مناطق راه‌آهن برگزار شد گفت: افراد در انجام امور و وظایف محوله، همه نکات را با دقت و جدیت پیگیری کنند، زیرا این مهم‌ترین وظیفه ما در راه‌آهن است. وی با بیان اینکه باید موضوع ایمنی سرلوحه فعالیت‌ها قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر در موضوع ایمنی خدشه‌ای وارد شود در سایر قسمت‌های سازمان نیز مشکلاتی به‌وجود می‌آید. وی ادامه داد: برای ارتقا ایمنی، هیچ ثانیه و لحظه‌ای در صنعت ریلی نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا تغییرات آب و هوایی و فصول، موجب تغییر رفتار در زیرساخت‌های ریلی می‌شود که باید با دقت این مسائل را بررسی کرد همان‌گونه که سال گذشته به‌رغم برف و سرمای شدید، به‌دلیل آمادگی کامل مجموعه راه‌آهن، مشکلی به‌وجود نیامد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به حوادث برخورد عابر با وسایل نقلیه ریلی گفت: هرچند این سوانح چون در حریم راه‌آهن رخ می‌دهد طبق قانون، شرکت راه‌آهن مقصر شناخته نمی‌شود اما روابط عمومی راه‌آهن باید انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی در زمینه آموزش ساکنان و دانش آموزان حاشیه خطوط را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد. محمدزاده ادامه داد: در همین راستا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های استانی به آموزش مردم اقدام شود همچنین مدیران مناطق با برگزاری جلسات متعدد با مدیران آموزش و پرورش استان، ائمه جماعات و مدیران صدا و سیما اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند تا شاهد کاهش سوانح برخورد عابر با وسایل ریلی باشیم. رئیس هیات‌مدیره راه‌آهن تاکید کرد: نقاط بحرانی شبکه ریلی که نیازمند پایش است از سوی مدیران مناطق مشخص شده و اگر در کوتاه مدت قابل برطرف شدن است رفع شود در غیر این‌صورت اطلاعات آن جمع‌آوری و گزارش پایش مستمر آن نقاط ارائه شود.

مدیرعامل راه‌آهن ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی همکاران شرکت راه‌آهن که در فصل گرما و شرایط آب و هوایی سخت در سراسر شبکه ریلی مشغول فعالیت هستند، خواستار توجه ویژه به موضوع آموزش نیروی انسانی شد. وی ادامه داد: ریشه سوانح ناشی از خطای انسانی، رعایت نکردن مقررات است و تمامی همکاران باید بر مبنای ضوابط و مقررات و نه حسب نظر و سلیقه شخصی، عمل کرده و به قوانین پایبند باشند. مدیرعامل راه‌آهن بر افزایش نظارت دقیق، مستمر و روزانه بر شبکه خطوط و ناوگان، توجه ویژه به پست بازدیدها در حوزه ناوگان، اعزام گروه‌های نظارت به طول خط، توجه به حوزه نگهداری خطوط، سرعت در اجرای پروژه‌ها، نگهداری از امکانات موجود و توجه جدی به تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح تاکید کرد. توجه به وضعیت سوزن‌ها در حوزه بهره‌برداری و نگهداشت، مدیریت عبور عابر از روی خط آهن برای پیشگیری از برخورد با وسایل نقلیه ریلی، اطلاع‌رسانی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان و دانش‌آموزان مدارس حاشیه خطوط از دیگر تاکیدات مدیرعامل راه‌آهن در چهارمین جلسه ستاد ارتقا ایمنی بود.

در این جلسه همچنین گزارشی از مطالعه وضعیت گذرگاه‌های نواحی شمال و شمال‌شرق یک از سوی مرتضی باقری مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی و برنامه‌های ایمنی برخی مناطق طی دو هفته گذشته، از سوی مدیران مناطق ارائه شد. بررسی وضعیت گذرگاه‌های همسطح و غیرهمسطح، مدیریت تلاقی قطارهای حومه‌ای، برگزاری آموزش‌های عملی برای کارکنان سیر و حرکت و افزایش نظارت‌های محسوس و نامحسوس بر فعالیت‌های کارکنان طول خط؛ از جمله اقدامات و برنامه‌های ضربتی مناطق راه‌آهن طی این مدت ذکر شد.