معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت از رشد ۹/۳ درصدی حمل بار در حوزه ریلی بر مبنای شاخص تن کیلومتر خبر داد و اعلام کرد: با توجه به رشد متوسط GDP کشور، سالانه ۵/۳ درصد رشد داشتیم و این بدان معناست که در حوزه حمل بار به تناسب افزایش تولید ناخالص رشد داشته‌ایم. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت در بررسی روند فعالیت‌های حوزه ترانزیت و برآورد میزان حمل بار در افق ۱۴۰۴ گفت: طی ۲۰ سال اخیر مجموع بار حمل شده در حوزه جاده‌ای رشدی ۷/۷ درصدی داشته و در بخش بارنامه ای در این مدت بار حمل شده از ۱۰۰ میلیون تن به ۳۹۰ میلیون تن رسیده که این آمار رشد ۴/۷ درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: این میزان در حوزه ریلی از ۱۸ میلیون تن بار به ۳۵ میلیون تن بار در سال ۹۳ رسیده که رشدی معادل ۶/۲ درصد را نشان می دهد و این میزان رشد موجب شده تا فاصله میان جابه جایی بار در حوزه ریل و جاده افزایش یابد.

عاشوری با بیان اینکه بر مبنای شاخص تن کیلومتر حوزه جاده‌ای ۶/۸ درصد و حوزه ریلی ۹/۳ درصد رشد داشته است، گفت: با توجه به رشد متوسط GDP کشور، سالانه ۵/۳ درصد رشد داشتیم و این بدان معناست که در حوزه حمل بار به تناسب افزایش تولید ناخالص رشد داشته‌ایم.

وی افزود: با توجه به تلاش سازمان راهداری در ملزم کردن وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین به استفاده از بارنامه، سهم حمل کالاهای بارنامه ای افزایش داشته و روند آن رو به رشد است.