فارس: مدیرعامل شرکت مسافری رجاء تنظیم ساعت حرکت قطار‌ طبق تقاضای سفر، اعمال تخفیف در نرخ بلیت در ساعت و روزهای خاص، خرید واگن نو و اجازه اعمال حقوق مالکانه بیشتر به بخش خصوصی ریلی را پیش‌زمینه‌ افزایش سهم راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر عنوان کرد. سیدحسن موسوی‌نژاد درباره امکان افزایش سهم ناوگان ریلی در جابه‌جایی مسافر و لزوم هدف‌گذاری دولت در این‌باره اظهارکرد: در برخی روزها هنوز عرضه به اندازه تقاضا در بخش ریلی مسافری وجود ندارد، این درست است که ضریب اشغال صندلی‌های قطار حدود ۷۵ درصد است، اما در برخی از ایام ضریب اشغال‌ها غیرمتقارن است، یعنی در یک مسیر تقاضا بالا و در مسیر برعکس آن درخواست وجود ندارد‌.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء افزود: اگر‌ به همه تقاضاها هم پاسخ داده شود، در کل ضریب اشغال صندلی در همه مسیرها کمتر از ۶۰ درصد خواهد بود، زیرا در برخی از مسیرها به‌ دلیل نبود تقاضای کافی ظرفیت خالی می‌ماند و در مسیری دیگر تقاضا بالا و ظرفیت کم است.

وی افزود: البته باید این را هم در نظر گرفت که ساعات حرکت برخی سرویس‌های ما از نظر ساعت حرکت، زمان سیر و نرخ بلیت برای برخی از گروه‌های جامعه مطلوب نیست؛ در همه جای دنیا تخفیفاتی در نرخ بلیت بسته به زمان سفر اعمال می‌شود، تا ضریب اشغال صندلی افزایش یابد و این تخفیف‌ها می‌تواند شامل گروه‌های هدف نظیر دانشجویان، بازنشستگان،‌ سربازان و از این قبیل باشد.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: در این‌باره حتی ‌دولت می‌تواند‌ یارانه پرداخت کند، زیرا شرکت‌های حمل‌ونقلی نمی‌توانند خود هزینه‌ها را پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء اظهارکرد: اگر بخواهیم که بخش خصوصی واقعی در سیستم ریلی وجود داشته باشد و فعالیت کند، باید حتما اختیارات بیشتر‌ و اجازه اعمال حقوق مالکانه بیشتری داده شود و تصمیمات‌ اصلی توسط بخش خصوصی اخذ شود.

موسوی‌نژاد با تاکید بر اینکه در راستای بهبود سرعت ناوگان ریلی هم باید فعالیت زیادتری انجام شود، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت ریلی مسافری و بیش از ۳۰ شرکت ریلی حمل بار داریم، اما با این ظرفیت، این شرکت‌ها نمی‌توانند برنامه‌ریزی حرکت قطار را خود‌ انجام دهند و این طبق مقررات و قانون راهبری قطارها در مسیر است؛‌ موارد به‌صورت متمرکز توسط راه‌آهن انجام می‌شود و این تمرکز از سوی راه‌آهن اجتناب‌ناپذیر است‌.

خرید واگن‌های مسافری نو در ایران توجیه مالی دارد

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان اینکه در حال حاضر میانگین عمر ناوگان ریلی مسافری کشور حدود ۳۰ سال است، افزود: در کوتاه مدت و در شرایطی که ما نمی‌توانیم واگن نو خریداری کنیم، اگر واگن دست دوم وارداتی خریداری شود‌، به کاهش میانگین سن ناوگان می‌انجامد و این واگن‌ها ‌می‌توانند جایگزین واگن‌های ۵۰ ساله شوند.

وی افزود: اما در کلان نباید خرید واگن‌های دست دوم به‌عنوان جایگزین‌ واگن‌های فرسوده باب شود، باید حتما بیش از دو برابر واگن دست دوم که وارد می‌شود، واگن نو وارد سیستم شود.

موسوی‌نژاد بیان کرد: در کشوری مثل ایران با سوابق زیاد حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری سنگین اصلا مناسب نیست که از واگن‌های دست دوم برای ناوگان استفاده کرد؛ البته کشورهایی با درآمد اقتصادی پایین ممکن است ناچار به ورود واگن‌های دست دوم باشند، اما با محاسبات انجام شده حتی بهترین واگن‌‌های نو هم در اقتصاد کشور ما جواب می‌دهد و باید واگن‌ نو خریداری شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء تاکید کرد: به هر حال اگر دولت و شرکت‌های ریلی با همکاری یکدیگر در این زمینه‌ها تدابیری بیندیشند،‌ به راحتی تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی وجود خواهد داشت و سهم حمل‌ونقل ریلی مسافری به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت.