به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، افتتاحیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی (MTS)، صبح روز یکشنبه، ۵ شهریور ۱۴۰۲ با حضور مسوولان ارگان‌‌‌های دریایی دولتی و خصوصی، استادان و دانشجویان برتر در مرکز همایش‌‌‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این رویداد مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تجارت دریایی عامل رشد و توسعه هر کشوری است، تصریح کرد: کشور‌‌‌هایی که به آب‌‌‌های آزاد دریا و ساحل دسترسی دارند جزو کشور‌‌‌های توسعه‌یافته هستند.

وی ایران را قلب تپنده در میان کشور‌‌‌های منطقه دانست و افزود: با وجود کریدور شمال‌-جنوب و موضوع ترانزیت شرایط بسیار متفاوتی برای کشور رقم خورده و فرصت‌‌‌های بسیاری ایجاد شده است که با ترویج کارآفرینی دریایی و تقویت بخش فناوری دریایی در کشور می‌توانیم این فرصت‌‌‌ها را تقویت کنیم.

علی‌نازی ادامه داد: باید در این مسیر با تقویت بخش فناوری و هوشمندسازی بنادر و ترویج فناوری‌‌‌های جدید در راستای قوانین آینده IMO گام برداریم؛ بنابراین باید با بیشترین توان از تمامی پتانسیل‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های خود در جهت اقتصاد دریامحور بهره ببریم و پیوندی محکم میان نخبگان، طراحان و اندیشمندان حوزه دریایی و صنایع ایجاد کنیم.

معضل قوانین کار برای دریانوردان شناورهای زیر ۵۰۰ تن

حسین صاحبی در دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی به چالش‌‌‌های پیش روی صنعت دریایی و معضل دریانوردان شناورهای زیر ۵۰۰ تن اشاره کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، ۵ شهریور  در دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی (MTS) به مسائلی نظیر: فقر مدیریتی و نیروی کار در بنادر و دریا، معضل نبود جایگزین برای نسل مدیران فعلی و انتقاد از نبود قانون مشخص کار برای شاغلان شناورهای زیر ۵۰۰ تن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت هدایت کشتی نبود یک قانون مشخص کار برای نیروی دریایی شناورهای زیر ۵۰۰ تن را یکی از چالش‌‌‌های پیش‌‌‌رو دانست و افزود: متاسفانه دچار فقر مدیریتی در حوزه دریا و بنادر هستیم. صاحبی اظهار کرد: امیدواریم علاوه‌‌‌ بر آشنایی با دستاورد دیگر شرکت‌ها، مشکلات مختلف ناشی از کم‌‌‌کاری‌‌‌ها در این حوزه نیز مطرح شود تا در ماه‌‌‌های آینده حل شود.

وی نبود یک قانون مشخص کار برای نیروی دریایی شناور‌‌‌های زیر ۵۰۰ تن را یکی از مشکلات هدایت کشتی عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخش زیادی از وقت ما درگیر مسائل پرسنلی شده است که ربطی به تحریم‌‌‌ها ندارد. هیچ‌کس حقوق قانونی خود را نمی‌‌‌داند و با وجود پرداخت مبالغ زیاد، نیروی کار با نارضایتی روی شناور‌‌‌ها حاضر می‌‌‌شوند. مدیرعامل شرکت هدایت کشتی در ادامه، برخی از پیش‌بینی‌‌‌های انجام‌شده طی تحقیقات جهانی در حوزه فناوری دریا تا سال ۲۰۳۰ را برشمرد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ سازه‌‌‌های فراساحلی دو ‌‌‌برابر خواهد شد؛ این در حالی است که به‌رغم رشد خوب ما در حوزه سازه‌‌‌های دریایی در دهه ۷۰، طی ۱۰ سال گذشته افت کردیم.

نگاهی فناورانه برای استفاده از ظرفیت‌‌‌های دریایی

باید نگاهی فناورانه به دریا و حمل‌ونقل دریایی داشت تا بتوان از ظرفیت‌‌‌های دریایی کشور بیش از پیش استفاده کرد. محمدرضا قادری، ‌‌‌ رئیس هیات‌مدیره شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج‌‌‌فارس با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در کشتی‌سازی در رابطه با طراحی‌‌‌ها و ساخت بدنه مشکلی در داخل کشور وجود ندارد. مشکل اساسی در تامین موتور شناورها و ‌‌‌تجهیزات ناوبری است که باید از خارج کشور تامین شود. باید بپذیریم که در این زمینه برندهای مختلفی در سراسر دنیا شناخته‌شده هستند و حتی این برندها با توجه به نوع فعالیت شناورها محصولات متفاوتی را تولید می‌کنند.

وی درباره هدف برگزاری رویدادهای فناورانه در حوزه حمل‌ونقل دریایی گفت: اولین هدفی که می‌توان دنبال کرد تثبیت این موضوع است که ایران یک کشور دریایی است و نگاه نسل جوان باید به حمل‌ونقل دریایی معطوف باشد. تمامی مرز جنوبی کشور را سواحل خلیج فارس و دریای عمان در بر گرفته که این موضوع در ابعاد بین‌المللی حائز اهمیت است. بیش از ۵۰‌هزار شناور اقیانوس‌پیما در سال از تنگه هرمز عبور کرده و به کشورهای جنوبی ایران تردد می‌کنند. عبور این کشتی‌‌‌ها منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را به یک منطقه استراتژیک بین‌المللی تبدیل کرده است.

قادری ‌‌‌ افزود: اهمیت این موضوع باید توسط دانشگاه‌‌‌ها، ‌‌‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کشور درک شود. در شمال کشور نیز دریای خزر نه تنها از نظر بعد حمل‌ونقلی اهمیت دارد، بلکه به جهت اینکه منطقه گردشگری است نیز حائز اهمیت است و تمامی سواحل آن با‌اهمیت است.  رئیس هیات‌مدیره شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس در ادامه گفت: اساس فعالیت‌‌‌های دریایی بر اساس یکسری قوانین و کنوانسیون‌‌‌های بین‌المللی است که در کشور سازمان بنادر و دریا‌نوردی به عنوان مرجع حمل‌ونقل دریایی ملزم است تمامی قوانین بین‌المللی را روی فعالیت‌‌‌ها و صنایع دریایی و ترددهای دریایی در آب‌های تحت حاکمیت کشور ایران اعمال کند.  وی درباره نوع فعالیت شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج‌‌‌فارس ‌‌‌ گفت: این شرکت ورود و خروج کشتی‌‌‌ها را به بنادر کشور هدایت می‌کند.

لایروبی بر اساس استانداردهای بین‌المللی

سیاوش رضوانی، ‌‌‌ مدیرعامل شرکت مهندسی خدماتی نگین سبز خاورمیانه در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: لایروبی مهم‌ترین فعالیت برای فعال نگه داشتن انواع بنادر شامل بنادر صیادی، ‌‌‌ گردشگری و تجاری است. هر بندری متناسب با نوع کشتی‌‌‌ها ورودی حوضچه و کانال دسترسی متفاوتی دارد. لایروبی باعث حفظ عمق مناسب برای تردد کشتی‌‌‌ها در بنادر می‌شود.

وی افزود: شناورهای لایروب در کشور تولید نمی‌شود و کاملا وارداتی و استاندارد است و به دلیل اینکه مدیریت و کاربری آن نیز به علت وجود نیروی انسانی زبده حائز استاندارد است، از نظر لایروبی تفاوتی با استانداردهای جهانی وجود ندارد و حد استانداردهای جهانی است.  مدیرعامل شرکت مهندسی خدماتی نگین سبز خاورمیانه گفت: این شرکت تمامی فعالیت‌‌‌های لایروبی و هیدروگرافی بنادر را به نیابت از سازمان بنادر و دریانوردی به صورت پیمانکار انجام می‌دهد.