پروژه یک میلیارد دلاری در حمل‏‏‌ونقل دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای تخصیص تسهیلات نوسازی ۵۰ فروند ناوگان مسافری دریایی به میزان ۵‌هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای ساخت و خرید اقیانوس‌‌‌پیماها، کشتی‌‌‌ها و شناورها خبر داد.

وی افزود: یک میلیارد دلار پروژه در ساخت و خرید اقیانوس‌‌‌پیماها، کشتی و شناورها در حال انجام است. سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری از محل وجوه اداره‌شده سازمان تسهیلات در بندر شهیدحقانی و بندرعباس هزینه کند که عمده جابه‌‌‌جایی مسافران به جزیره قشم را انجام می‌دهد. سرمایه‌گذاری درنظر گرفته‌شده برای این بخش حدود ۵‌هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌‌‌اینک تعمیرات اساسی ۴۰ فروند شناور انجام شده و به هر فروند ۵ میلیارد تومان برای بازسازی شناورها تخصیص یافته است که این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در خصوص شناورهای باری دست دوم در دریای خزر که موضوع تجارت با کشورهای قزاقستان و سایر کشورهاست، کشتی‌داران می‌توانند برای مشارکت در این بخش به سایت سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه و از محل وجوه برای توسعه ناوگان استفاده کنند.

علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به همراه معاونان خود با حضور در جمع خبرنگاران به مسائل مطرح‌شده در حوزه حمل‌‌‌ونقل دریایی و بندری پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌‌‌خوانید.

۱۸۹‌هزار میلیارد ریال پروژه‌‌‌ در بخش حمل‌‌‌ونقل دریایی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش حمل‌‌‌ونقل دریایی ۱۸۹‌هزار میلیارد ریال پروژه‌‌‌ اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته، تصریح کرد: در تجهیزات بندری و شناورهای باری اقیانوس‌‌‌پیما حدود یک میلیارد دلار پروژه در دست ساخت است. برخی از شناورها خریداری و وارد کشور شده و برخی شناورها در حال ورود به کشور است. در حوزه نوسازی ناوگان نیز کارهای خوبی در دست اقدام است که وقتی به نتیجه برسد آن‌‌‌ را اعلام می‌‌‌کنیم.

علی‌اکبر صفایی در خصوص جزئیات سفارش ساخت یک میلیارد دلار شناور باری اقیانوس‌‌‌پیما و سهم کشتی‌‌‌سازان داخلی، اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۹ فروند شناور یدک‌کش و لایروب در صنایع داخلی در حال ساخت است. ۳۳ فروند از شناورها برای دریای خزر است و بخش عمده‌‌‌ای از این شناورها وارد ناوگان شده و مابقی نیز به‌‌‌مرور الحاق خواهد شد. ۱۰ فروند کشتی نیز برای سواحل جنوبی است. برنامه دولت توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی در شمال و جنوب کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه‌‌‌های عمرانی نیز گفت: در این بخش ۵۳۰‌هزار میلیارد ریال (۵۳‌هزار میلیارد تومان) پروژه توسعه بنادر و سواحل در دست اقدام است که این مبلغ غیر از سرمایه‌گذاری‌‌‌های بخش خصوصی است. با احتساب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی،‌‌‌ حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشترک با دولت در بنادر  صورت گرفته است. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز اقداماتی انجام شده که آن را هم بعدا اطلاع‌‌‌رسانی می‌‌‌کنیم.

صفایی بیان کرد: بخشی از این پروژه‌‌‌ها امسال و سال آینده به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. ۳۰ پروژه به ارزش ۲۲‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت بنادر و ۳۱ پروژه به ارزش ۳۹۰۰ میلیارد تومان برای توسعه بنادر کوچک در حال اجراست. همچنین ساخت ۴۹ فروند شناور خدماتی و موردنیاز برای تقویت صنایع دریایی داخلی به ارزش ۱۳۴ میلیون یورو در حال اجراست.

رسوب کالا در بنادر به صفر رسید

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص رسوب کالا در بنادر گفت: هم‌‌‌اکنون رسوب کالا در بنادر وجود ندارد. این در حالی است که پیش‌تر رسوب کالا در بنادر بین ۳ میلیون و ۷۰۰‌هزار تا ۴ میلیون تن بود. همه بخش‌‌‌های دولت در این زمینه فعال هستند تا رسوب کالا در بنادر اتفاق نیفتد.

علی‌اکبر صفایی افزود: برای تحقق این موضوع، تمامی ‌‌‌بخش‌‌‌های دولت از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و کلیه بخش‌‌‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل‌‌‌ونقل ریلی و حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای همکاری مناسبی با هم داشتند. به‌ویژه در بخش حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای اعزام کامیون‌‌‌ها و همکاری گمرک برای حمل یکسره سبب شد تا رسوب کالا در بنادر کشور به صفر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت بنادر کشور در حال حاضر برای حمل کالاهای اساسی بیش از ۷ میلیون تن است و رسوب کالای اساسی نداریم.

توسعه گردشگری دریایی و مسافری دریایی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، صفایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص گردشگری دریایی و مسافری دریایی و برنامه سازمان در این بخش توضیح داد: این بخش در مبحث اقتصاد دریا حائز اهمیت است. کاری که در این بخش انجام شده مهیا کردن بندر چمخاله و بندر انزلی است که سرمایه‌گذاری در این بخش در حال تقویت است.

وی ادامه داد: در بندرگاه نخل ناخدا و جزیره هرمز مثلث گردشگری شکل گرفته است. هم اکنون پروژه عمرانی بندر ناخدا در حال انجام است و پیشرفت آن ۲۵‌درصد است. در بندر عباس حد فاصل بندر شهید حقانی و بندر شیلاتی، منطقه گردشگری دریایی ایجاد خواهد شد. زیربنای آن را سازمان حمایت می‌کند و برای روبناهای آن که شامل ایجاد ترمینال مسافری و ایجاد امکانات گردشگری و شناورهاست بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه وزارت گردشگری و وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و استانداری در حال همکاری هستند تا این بخش تقویت شود. موضوع ایجاد منطقه گردشگری در جنوب کشور در کارگروه استانی در حال تصویب است. در تلاش هستیم تا طرح جامع توسعه بندر شهید حقانی انجام شود.

صفایی در بخش دیگری از نشست خبری با اعلام اینکه در این روزها بیشترین توجه به اقتصاد دریا ملاک عمل است، گفت: بعد از جلسات متعدد در مجمع تشخیص مصلحت درباره اقتصاد دریا، سیاست‌‌‌های اقتصاد دریامحور ابلاغ و همزمان در دولت هم این موضوع دنبال شد و در نتیجه اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از سرفصل‌‌‌ها در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و کمیسیون عمران در مجلس به عنوان کمیسیون مرتبط با دریا نظرات تخصصی خود را اعلام کردند که به این برنامه اضافه و تصویب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کارگروه ملی اقتصاد دریا، دو مسیر کلی تعریف شده که پیش خواهد رفت و یکی از موضوعات در این کارگروه طرح جامع اقتصاد دریاست که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود و این طرح نقشه راه ارزشمندی در اقتصاد دریا‌محور خواهد بود.

صفایی در خصوص تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور و عملکرد سازمان در این‌باره گفت: امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی داشته و محصولات کشاورزی و تولیدات گندم ٨ میلیون تن بوده و بخشی از کالای اساسی در داخل کشور تامین می‌شود.

وضعیت مطلوب در حمل‌‌‌ونقل کالای اساسی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت مطلوبی دارد، گفت: امسال تولید گندم در کشور ۷/ ۸ میلیون تن بوده که باعث شده بخشی از نیاز را از داخل تامین کنیم. کل عملکرد تخلیه و بارگیری ۸۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌رغم کاهش واردات کالای اساسی ۲/ ۲‌درصد رشد داشته است. در بحث کانتینری فعالیت‌‌‌ها نسبت به سال قبل پنج‌درصد رشد داشته است. در مجموع سهم صادرات کالا ۷۰‌درصد و واردات ۳۰‌درصد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسافرت‌‌‌ها و گردش‌‌‌های دریایی رشد هشت درصدی نسبت به سال قبل داشته‌‌‌ایم، اظهار کرد: ‌‌‌ در ترانزیت نیز ۳۹‌درصد رشد داشته‌‌‌ایم که نشان می‌دهد ترانزیت در کشور به‌‌‌خصوص دریای خزر در وضعیت مناسبی به سر می‌‌‌برد. همچنین چهار نقطه برای ایجاد پتروشیمی ‌‌‌در سواحل در حال پیگیری است، نقاطی نیز برای ایجاد شهرک‌‌‌های ساحلی مسکونی شناسایی شده و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه‌‌‌ها، مباحث اقتصادی، اشتغال و جذب جمعیت عملیاتی شود.

کمبود حدود ۴۶۰۰ نفر دریانورد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریانوردی حقوق و مزایای خوبی دارد، ‌‌‌اظهار کرد: شرایط امروز به‌‌‌گونه‌‌‌ای است که هر دو سه ماه یک‌‌‌بار دریانوردان می‌توانند استراحت کرده و با خانواده‌‌‌های خود زندگی کنند. در زمان حاضر حدود ۴۶۰۰ نفر کمبود دریانورد داریم به‌خصوص در شناورهای با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن.

صفایی درباره کاهش آب خزر توضیح داد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است، چرا که بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته  شاهد کاهش قابل‌توجهی در آب خزر بوده‌‌‌ایم. ولگا یکی از رودهای آبریزش به خزر است و مهم‌ترین رود خزر محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره میزان لایروبی دریای خزر با توجه به کاهش ورودی آب به این دریا از سمت روسیه گفت: طی دو سال اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به دریای خزر، حجم لایروبی در بنادر شمالی کشور حدود ۱۳‌درصد افزایش یافته است. در این زمینه وزارت راه‌‌‌وشهرسازی با نخست‌وزیر روسیه وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به آتش‌‌‌سوزی کشتی ال‌‌‌پی‌‌‌جی در عسلویه گفت: این کشتی با پرچم پاناما با خدمه هندی و اوکراینی پنج‌شنبه ساعت ۱۵ دچار حریق در کمپرسور مایع‌‌‌سازی گاز شد. خوشبختانه با درایت سازمان بنادر و دریانوردی حریق اطفا شد و در زمان حاضر خدمه به این کشتی بازگشته‌‌‌اند.

تخلیه و بارگیری ۲۶۰ میلیون تن بار از بنادر

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این مراسم همچنین جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه گزارش آماری گفت: در دو سال اخیر نزدیک به ۲۶۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام و ۳۲‌هزار فروند کشتی فقط از ابتدای امسال وارد بنادر کشور شده است.

وی افزود: ۸۲ میلیون تن کالا از ابتدای سال تا امروز در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.

اسلامی‌‌‌ گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی، امسال افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساندیم و در حوزه عملیات بندری مربوط به ترانزیت نفت نیز ۱۷‌درصد رشد به ثبت رسید.

وی با توضیح اینکه «کانتینر» شاخص بسیار مهمی‌‌‌ در حوزه حمل‌‌‌ونقل بنادر است، ادامه داد: امسال رشد بیش از ۶‌درصد در عملیات کانتینری به ثبت رسید. همزمان تعداد شناورهای وارد‌شده به کشور از ابتدای سال به ۳۲‌هزار فروند کشتی رسیده که ۱۰‌درصد رشد داشته است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در دو سال اخیر ۴۰ میلیون تن کالای اساسی از مجموع هفت قلم کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و ۱۵ میلیون تن ترانزیت در این مدت در حوزه بنادر به ثبت رسید.

وی در مورد طرح‌‌‌های جامع بنادر جدید تصریح کرد: طرح‌‌‌های جامع بنادر جدید در کشور در حال مطالعه است که جزو پروژه‌‌‌های بزرگ در حوزه حمل‌‌‌ونقل دریایی به شمار می‌رود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم تا پایان سال‌جاری به عملکرد تخلیه و بارگیری ۳ میلیون TEU کانتینر برسیم که عملکرد مطلوبی تلقی می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵/ ۴ میلیون TEU ظرفیت عملیاتی داریم و بیش از ۷ میلیون TEU ظرفیت زیرساختی در بنادر کشور وجود دارد.

وی افزود: در بندر شهیدرجایی در حال مذاکره برای تامین تجهیزات هستیم تا پایانه مدرن کانتینری را داشته باشیم؛ همچنین با کشورهای حوزه CIS و کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان رایزنی‌‌‌های مختلفی را انجام داده‌‌‌ایم تا بتوانیم در حوزه حمل‌‌‌ونقل دریایی و بندری وضعیت را بهبود بخشیم.

وی در مورد توسعه فعالیت‌‌‌ها در کریدور شمال-جنوب افزود: زمانی که راجع به کریدورها و حمل‌‌‌ونقل چند‌وجهی و مسیرهای جدید صحبت می‌‌‌کنیم باید بدانیم که راه‌‌‌اندازی مسیر جدید کالا بین چند کشور، اتفاق پیچیده‌‌‌ای در دنیا به شمار می‌رود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در کریدور شمال-جنوب صورت گرفته است، عنوان کرد: مذاکرات مختلف، ظرفیت‌سنجی و شناسایی شرکت‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و برای اولین بار شرکت‌های ایرانی که توانایی حمل مبدأ و مقصد را دارند معرفی کرده‌‌‌ایم.

اسلامی ‌‌‌با اشاره به اینکه ظرفیت ۱۰ میلیون تنی کالا وجود دارد، ‌‌‌ گفت: زمانی که قرار است مسیر جدید به جای مسیر سنتی جایگزین شود بنابراین قیمت و زمان بسیار مهم تلقی می‌شود و زمانی که مسیر رقابتی شود باید بر اساس حجم بار با مسیر قدیمی ‌‌‌رقابت ایجاد کرد. برای صاحبان بار و کالا باید صرفه اقتصادی ایجاد شود تا در این مسیر حرکت کنند و ایران به عنوان کشور واسط باید زیرساخت‌‌‌ها را فراهم کند و همه موارد در یک زنجیره مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی در بنادر ایران وجود دارد و می‌توان تا ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی وارد کرد گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هم‌‌‌اکنون آمار سالانه ترانزیت، ۸ میلیون تن است و اگر این میزان حتی دو برابر افزایش یابد، مشکلی برای پذیرش کالا نداریم.

سرمایه‌گذاری ۵۳‌هزار میلیارد تومانی برای توسعه زیرساخت‌‌‌های بندری

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در بخش دیگری از این مراسم معاون توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر گفت: ۵۳‌هزار میلیارد تومان در راستای توسعه زیرساخت‌‌‌های بندری و بنادر کشور صورت گرفته که ظرف دوسال آینده به اتمام می‌‌‌رسد.

علی فتحی گفت: مجموع سازمان بنادر در بخش زیرساخت‌‌‌های دریایی و بندری ۵۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ظرف امسال برخی از آنها به اتمام می‌رسد و برخی دیگر در سال آینده و ظرف دو سال آینده به اتمام می‌‌‌رسد.

به گفته معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریا‌نوردی، ۲۲‌هزار میلیارد تومان برای اجرای ۳۱ پروژه نیاز داریم و ۳هزار و۹۰۰ میلیارد تومان پروژه‌‌‌های مردمی ‌‌‌و توسعه بنادر کوچک در دست اجراست که این اقدام در جای خودش قابل توسعه است، علاوه بر توسعه در بنادر بزرگ در بنادر کوچک این سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: ۱۹۲ پروژه به ارزش ۹‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان قابل‌توجه است و پروژه‌‌‌ها به اندازه توان ملی در بخش‌‌‌های مختلف در زنجیره تامین انجام شده است.

فتحی گفت: ۴۹ فروند ساخت شناور داریم که ارزش ریالی آنها ۱۴۲ میلیون یورو است و در تمامی‌‌‌ ساخت آنها از توان داخلی استفاده شده که برای تقویت صنایع دریایی هم استفاده شده است.