بهره‌برداری از 500 طرح «برکت» در مناطق محروم

دنیای اقتصاد: روز گذشته ۵۰۰ طرح و پروژه در حوزه توانمندسازی اقتصادی، مسکن محرومان، مدرسه و مسجد ازسوی بنیاد برکت - وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)- به‌طور همزمان در ۲۷ استان کشور به بهره‌برداری رسید. حجم کل سرمایه‌گذاری ۵۰۰ طرح اقتصادی و زیربنایی بنیاد برکت ۴۳۳ میلیارد تومان اعلام شده است.

۲۴ طرح توانمندسازی اقتصادی در ۱۳ استان با حجم سرمایه‌گذاری ۳۹۴ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال ۱۴۳۸۰ نفر، ۳۴۵ واحد مسکونی در مناطق روستایی استان‌های خوزستان و هرمزگان با سرمایه‌گذاری ۵/ ۴ میلیارد تومان، ۴۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۵/ ۲۱ میلیارد تومان، ۷۰ مسجد با سرمایه‌گذاری ۹/ ۴ میلیارد تومان و ۲۱ طرح زیربنایی شامل طرح‌های راهسازی، پل، آبرسانی، مراکز بهداشت، خانه عالم و کتابخانه با سرمایه‌گذاری ۴/ ۷ میلیارد تومان در مناطق محروم و کم‌توسعه‌یافته از مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده بنیاد برکت است. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر رهبر معظم انقلاب نیز در این مراسم با اشاره به بهره‌برداری ۵۰۰ طرح عمرانی در نقاط محروم کشور از سوی بنیاد برکت، گفت: این بنیاد اقدامات عظیمی را به‌صورت چراغ خاموش انجام می‌دهد. وی در مراسم رونمایی از ۵۰۰ طرح عمرانی در نقاط محروم ازسوی بنیاد برکت، افزود: به این بنیاد برای انجام امور عمرانی و آبادانی تبریک می‌گویم زیرا این بنیاد علاوه بر فعالیت‌های عمرانی، ساخت مساجد را نیز در دستور کار خود دارد. وی توصیه کرد: برای مساجدی که از سوی این بنیاد ساخته می‌شود باید به هر طریق ممکن یک امام جماعت در نظر گرفته شود زیرا مسجد بدون روحانی همانند یک بیمارستان بدون دکتر است. رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به اجرای طرح درمان ناباروری در مناطق محروم نیز گفت: هر چند در گذشته شعار فرزند کمتر آسایش بیشتر داده شده اما این گفته استعماری است و نسل جوان از سرمایه‌های عظیم کشور است که در بخش‌هایی همانند کارخانه‌ها و دانشگاه‌ها فعال هستند.


فعالیت‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی

عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت در این مراسم محرومیت‌زدایی را از اهداف اصلی این نهاد اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های بنیاد برکت در راستای اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: برنامه‌های بنیاد برکت که وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است، با روحیه جهادی در حال انجام است. مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه با بهره‌برداری 24 طرح اقتصادی بنیاد برکت، 14300 شغل در مناطق محروم و دور‌دست ایجاد شده، تصریح کرد: این موضوع سبب تثبیت جمعیت در مناطق دورافتاده و محروم کشور می‌شود. نوروزی گفت: فعالیت‌های بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی است و ریشه در نیازهای روزمره مردم دارد. مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه فعالیت شرکت‌هایی که بنیاد در آن مشارکت داشته‌اند سبب ارزآوری برای کشور شده، گفت: این شرکت‌ها در این مدت توانستند هشت میلیون دلار صادرات داشته باشند. نوروزی با اشاره به یکی از فعالیت‌های جدید بنیاد برکت مبنی بر کمک به درمان زوج‌های نابارور افزود: توانسته‌ایم 750 زوج نابارور در مناطق محروم را وارد طرح کنیم که اکنون برخی از آنها دارای فرزند شده‌اند. وی در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با افتتاح طرح‌های بنیاد 345 واحد مسکن محرومان نیز تحویل خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری نیز یک‌هزار واحد مسکن در اختیار محرومان قرار بگیرد و 800 واحد باقیمانده نیز تا پایان خرداد سال آینده تحویل محرومان خواهد شد. وی افزود: برای سال آینده نیز ساخت 3100 واحد مسکونی در مناطق محروم در دستور کار است. نوروزی ادامه داد: 40 مدرسه، 70 مسجد و 21 طرح عمرانی نیز به‌طور همزمان افتتاح شدند. وی با بیان اینکه تمام کارکنان و مسوولان بنیاد برکت به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا برنامه‌های بنیاد عملیاتی شود، افزود: امیدواریم بتوانیم رضایت مقام معظم رهبری را به منظور محرومیت‌زدایی از جامعه به دست آوریم.


از دستاوردهای برجام غافل نشویم

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این مراسم با بیان اینکه باید از دستاوردهای برجام بهره‌مند شویم، افزود: در عین حال در دوره تحریم دستاوردهای خوبی به‌دست آوردیم که نباید از آنها غافل شویم. وی با اشاره به اینکه در سال‌های تحریم نیروهای متخصص و متعهد خوبی در کشور شکل گرفتند، افزود: دانش فنی که کشور در این دوران از آن برخوردار شد سرمایه عظیمی است که باید به فکر رشد و مراقبت از آن باشیم. مخبر افزود: اکنون در نظام بین‌الملل حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که نباید این موضوعات فراموش شود و همواره باید به دنبال تقویت این مولفه‌ها باشیم. مخبر در ادامه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی همچون نیروی نظامی می‌تواند جلوی تعرض دشمنان را بگیرد، اظهار کرد: باید در اقتصاد مقاومتی طوری باشیم که تمام قد در مقابل دشمن قرار بگیریم. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: دشمنان، کاری کرده‌اند که در روزی که تحریم خرید نفت ایران برداشته شد قیمت آن به‌شدت کاهش یابد و ما باید برنامه اقتصاد بدون نفت را با جذب سرمایه‌گذاری خارجی ساماندهی کنیم. وی یکی دیگر از موضوع‌های مهم را از دست ندادن فرصت‌های خدادادی در همه ابعاد اعلام و تاکید کرد: نباید این فرصت‌ها را به ارزانی در اختیار دشمنان یا حتی دوستان قرار دهیم و باید همواره مصالح نظام و اقتصاد مقاومتی را در نظر داشته باشیم.

مخبر با اشاره به اینکه شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم است، اضافه کرد: باید همواره برای مقابله با دشمنان به مردم تکیه کرد. مخبر در ادامه با بیان اینکه اساس فعالیت‌های بنیاد برکت بر دو ویژگی استوار است، افزود: حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از این ویژگی‌ها است و دیگر اینکه ذی‌نفعان طرح‌های بنیاد، محرومان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته هستند. مخبر با تاکید بر توانمندسازی محرومان برای تقویت اقتصاد مقاومتی، افزود: به این منظور ستاد اجرایی امام(ره) به احداث کارخانه فولاد در مرز خرمشهر و عراق مبادرت کرده است. وی همچنین از دیگر برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مناطق محروم و دور افتاده را استخراج نفت در هویزه و ایجاد پالایشگاه در جاسک برشمرد. وی تاکید کرد که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قصد رقابت با بخش خصوصی را ندارد و استراتژی آن مشارکت با بخش خصوصی است. این مقام مسوول در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بهره‌مند شدن از نخبگان مناطق محروم را یکی دیگر از ویژگی‌های این ستاد اعلام کرد و افزود: اکنون ۲۵۰ نخبه کمتر از ۳۲ سال در کشور که دارای مدارک کارشناسی ارشد هستند با بنیاد همکاری می‌کنند. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درخصوص عملکرد ستاد تاکنون گفت: این ستاد در ۲۵۰ طرح اقتصادی مشارکت داشته است، همچنین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار شغل در مناطق محروم و کم‌برخوردار از سوی بنیاد ایجاد شده است. وی درخصوص دیگر موارد عملکردی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: تاکنون ۸۰۰مدرسه در حال ساخت داریم که بخش زیادی از آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است. وی ارائه ۱۵۵ هزار بیمه و بیمه تکمیلی، ارائه جهیزیه به محرومان و ساخت مسکن برای نیازمندان را از برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام و خاطرنشان کرد: ستاد در حال حاضر ۱۵ نوع خدمت به محرومان ارائه می‌دهد.