گروه دیپلماسی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی راهی بغداد شده است، روز گذشته با فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در این دیدار ضمن آنکه عدم یکپارچگی عراق را به مصلحت منطقه و این کشور ندانست، گفت: «همه تلاش ما این است که بین گروه‌های سیاسی در عراق وفاق برقرار کنیم و البته تلاشمان در این زمینه را بیشتر خواهیم کرد.» به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «عراق به شرایط سیاسی و امنیتی مسلط شده و این به مفهوم آن است که زمان به نفع عراقی‌ها در حال تغییر است و باید بهره لازم از این شرایط جدید در عراق برده شود.» نماینده مردم قم در مجلس نهم تاکید کرد:‌ «عراق در حال حل شرایط و مشکلات امنیتی به وجود آمده از ناحیه تروریسم و داعش است، در عین حال که برخی از کشورهای منطقه می‌خواهند این زمان را از عراقی‌ها بگیرند، باید فرصت را غنیمت شمرد و گام‌های اساسی‌تری را برای تثبیت شرایط مناسب‌تر در عراق برداشت.» به گفته رئیس مجلس، ایران همواره روابط تاریخی خوبی با بخش‌های مختلف عراق داشته است و برای ایران بسیار مهم است که عراق یک امت یکپارچه و پیشرفته باشد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری عراق در این دیدار تاکید کرد که عراق هیچ نیازی به حضور نیروهای خارجی برای تداوم مبارزه با تروریسم و داعش ندارد. او افزود: «ما به نیروهای داخلی خودمان اتکا داریم و تنها نیازمند حمایت و پشتیبانی بین‌المللی برای مقابله و ایستادگی در برابر داعش هستیم.» فواد معصوم افزود: «ایران در توافق با ۱+۵ توانست حق خود را از غربی‌ها بگیرد و عراق خواهان گسترش و توسعه روابط دوجانبه با ایران است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.» او با ابراز تاسف گفت: «برخی کشورها به گسترش تروریسم در عراق کمک کردند اما حالا فهمیده‌اند که ماموریت داعش منحصر به عراق و سوریه نیست. بلکه به دنبال ایجاد دولت جهانی در شام است و اکنون عراق نیازمند پشتیبانی و حمایت بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم است. در این مسیر نیازی به نیروی زمینی کشورهای خارجی نداریم. اکنون آمادگی ایستادگی در برابر این گروه تروریستی خونخوار در نیروهای عراقی ایجاد شده است.» او با بیان اینکه جمهوری اسلامی همیشه روابط خوبی با بخش‌های مختلف جامعه عراق داشته است، گفت: «ایران در تعامل با شیعیان، اهل تسنن، کردها، مسیحی‌ها و ترکمن‌های عراق همواره روابط خوبی داشته و تاثیر مثبتی بر آنها گذاشته است. پس از عبور از شرایط شوک‌آوری که در حمله داعش به شهرهای عراق ایجاد شد اینک خوشبختانه با همکاری برخی کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران این شوک پشت سر گذاشته شده و آمادگی ایستادگی در برابر تروریست‌ها در نیروهای ما بالا است.»


پیشنهاد لاریجانی

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای عراقی خود و با اشاره به فاجعه رژیم صهیونیستی در غزه گفت که چه خوب است گروهی از بین‌المجالس اسلامی به فلسطین سفر کنند و به مردم غزه کمک‌هایی داشته باشند. به گزارش «ایسنا»، علی لاریجانی در دیدار با سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق گفت: «قدرت‌های بزرگ تا حد زیادی به حامیان تروریسم و ماهیت‌ تروریست‌ها در منطقه پی برده‌اند.» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تثبیت شرایط سیاسی و امنیتی در عراق افزود: «بحمدالله وضع عراق از لحاظ سیاسی و امنیتی و نظامی خوب است، این شرایط بسیار بهتر از گذشته است و تروریسم نیز ضربات زیادی را در این کشور متحمل شده است. اما مهم‌ترین مساله وفاق بین جریان‌های سیاسی در عراق است؛ بنده امیدوارم وضعیت داخلی عراق به سمت وفاق سیاسی پیش رود.» سلیم الجبوری نیز در این دیدار گفت: «حضور کشورهای اسلامی در یازدهمین دوره اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی خوب بوده است و من از مقامات ایران برای برگزاری این اجلاس در بغداد تشکر می‌کنم.»


افزایش سطح روابط تجاری

همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدارش با رئیس‌جمهوری عراق در جمع خبرنگاران گفت: «در این دیدار در زمینه گسترش روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌های جاری در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی صحبت کردیم.» او افزود: «برای حل مساله‌ عراقی‌ها در حوزه‌ امنیتی نیازمند تعامل چندجانبه هستیم.» به گفته لاریجانی، طرفین پیشنهادهای خوبی برای اجرای پروژه‌های مهم اقتصادی داشتند که برخی از این پروژه‌ها می‌توانند استراتژیک و پایدار باشند.


سعودی‌ها دچار اشتباه شده‌اند

در عین حال رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر به بغداد در گفت‌وگو با شبکه العراقیه گفت: «ایران از گروه الحشدالشعبی عراق و حزب‌الله لبنان که برای مبارزه با تروریست‌ها تشکیل شده‌اند رسما حمایت می‌کند ولی آن را انکار نمی‌کند، اما برخی کشورهای منطقه پنهانی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و آن را انکار می‌کنند.» لاریجانی افزود: «هیچ‌گاه رفتار مسلمانان به ویژه شیعیان تند نبوده است بلکه بیشتر تندروی‌ها از وهابی‌ها و سعودی‌ها دیده می‌شود.» نماینده قم در مجلس نهم ادامه داد: «هم برخی کشورهای اسلامی و هم برخی از نهادهای اسلامی به شکل‌گیری جریان‌های تندرو کمک کردند. البته سرویس‌های جاسوسی برخی کشورها و کمک‌های مالی و غیرمالی آنها به تروریست‌ها گواه این مساله است. آنها برای تاثیر بر سوریه جریان‌های تروریستی راه انداختند. امروز در دست تروریست‌ها در سوریه موشک تاو وجود دارد. این موشک سریال ساخت و کشور سازنده دارد اما برخی کشورهای منطقه تصور می‌کنند با در اختیار قرار دادن سلاح به تروریست‌ها در سوریه می‌توانند روی شرایط این کشور تاثیر بگذارند.» رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر حمایت ایران از گروه الحشدالشعبی و حزب‌الله گفت: «ما از حزب‌الله حمایت می‌کنیم اما این مساله را پنهان نمی‌کنیم، اما برخی از کشورهای منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و آن را انکار می‌کنند. حزب‌الله برای مقابله با ظلم و ستم رژیم صهیونیستی تشکیل شد و یک گروه ضدتروریستی در عراق نیز وقتی تروریست‌ها به این کشور تجاوز کردند مرجعیت این کشور از جوانان خواست در برابر تروریست‌ها مقاومت کنند از این رو گروه الحشدالشعبی شکل گرفت و ما از هر دو گروه مقاومت در سوریه و عراق حمایت می‌کنیم.» همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی حکام سعودی را دچار اشتباه استراتژیک دانست و افزود: «سعودی‌ها مسلمان و از برادرانمان هستند و با آنان مشکلات اساسی نداریم، اما در درک و حل مشکلات جهان اسلام دچار اشتباه شده‌اند. بنده دلیل حمایت سعودی‌ها از تروریست‌ها در افغانستان و عراق را پرسیدم، یکی از مسوولان سعودی به نام «بندر» به من گفت «ما در افغانستان و عراق اشتباه کردیم.» بنابراین متهم کردن ایران به حمایت از جریان‌های تروریستی فرار رو به جلو است.»