گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت امور خارجه، یکی از موضوع‌های مورد گفت‌وگو بین وزیران دفاع ایران و روسیه را نسل جدید موشک اس‌-300 عنوان کرد و گفت تامین نیازهای دفاعی ایران یکی از زمینه‌های در حال گفت‌وگو و رایزنی مشترک میان دو کشور است. حسین جابری‌انصاری در نشست خبری دیروز با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر دفاع روسیه به تهران و روند پیگیری پرونده موشک‌های اس‌-300 ابراز کرد: «سفر سرگئی شویکو به تهران که بعد از سفر سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به مسکو انجام شده نمادی از روابط نزدیک و تبادل‌نظرات مستمر بین ایران و روسیه است.»

او افزود: یکی از زمینه‌هایی که در آن گفت‌وگو و رایزنی مشترک در جریان است تامین نیازهای دفاعی ایران است که در این مورد گفت‌وگوهایی میان مقام‌های ذی‌ربط دو کشور در سفر وزیر دفاع ایران به مسکو و همچنین در سفر متقابل وزیر دفاع روسیه به تهران در حال انجام است. وی همچنین گفت: یکی از عمده مسائل که در مورد آن در حال گفت‌وگو هستیم نسل جدید موشک‌های اس‌-۳۰۰ است که جزئیات آن طبق توافق‌ها بین دو کشور و حسب مورد در زمان مناسب منتشر می‌شود. او اضافه کرد: نسل جدید موشک اس‌-۳۰۰ از موضوعات درحال رایزنی بین دو کشور است و مسائل فنی توافقات طبیعتا در مسیر پیش‌بینی شده طی خواهد شد و مبادلاتی نیز حسب توافقات و قراردادهایی که باید بین دو کشور طی شود، انجام خواهد شد.

حسین جابری‌انصاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد تبادل هیات‌های سیاسی و سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای اروپایی ابراز کرد: «زمان سفر رئیس‌جمهوری به برخی کشورهای اروپایی مشخص شده و گفت‌وگوها برای سفر روحانی به دیگر کشورها در جریان است.» سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اطلاع‌رسانی لازم درمورد مجموعه کشورهای اروپایی که در سری دوم سفر رئیس‌جمهوری در دستور کار هستند زمانی که برنامه‌ریزی و توافق بین طرفین صورت بگیرد، انجام می‌شود. جابری‌انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر الهام علی اف به تهران و رایزنی‌های ۲ کشور درباره قیمت نفت ابراز کرد: بین کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورها که صادر‌کننده نفت هستند تلاش‌هایی در جریان است و نشست‌هایی در تهران و منطقه برگزار شده است. او ادامه داد: ایران از تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن قیمت نفت به قیمت عادلانه و منطقی حمایت می‌کند البته به‌عنوان سیاست ملی کشور بازگشت به وضعیت تولید قبل از تحریم‌های ظالمانه در دستور کار است. انصاری ابراز امیدواری کرد: کشورهایی که در این مدت افزایش تولید اضافه بر سهمیه داشته‌اند با کاهش تولید زمینه موفقیت رایزنی‌های دیپلماتیک را فراهم کنند.

جابری‌انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در سفر یوسف بن علوی به تهران درخصوص میانجیگری بین ایران و عربستان بحثی شد، ابراز کرد: سفر بن علوی سفری دوجانبه با برنامه‌ریزی قبلی بود و چند وزیر و مقام عالی‌رتبه پادشاهی عمان او را همراهی می‌کردند. او تاکید کرد: گفت‌وگو اگرچه به‌طور کلی در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم بود هدف از سفر و بخش عمده گفت‌وگوها و رایزنی‌ها متمرکز بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و پادشاهی عمان بود. حسین جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا لبنان درخواست کمکی برای جبران کمبودهای ناشی از قطع کمک دولت عربستان سعودی به این کشور کرده است، گفت: «هنوز در خواست رسمی از طرف دولت لبنان به ایران منتقل نشده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دخالت‌های مستقیم انگلیس و بنگاه سخن پراکنی بی‌بی‌سی در انتخابات ایران و اینکه در صورت افزایش این دخالت‌ها واکنش وزارت امور خارجه چه خواهد بود، گفت: مواضع ایران روشن است، دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران، استقلال و آزادی است و ملت آگاه ایران نیازی به نصیحت و توصیه از سوی هیچ بازیگر خارجی ندارند.