گروه دیپلماسی: این هفته تهران شاهد ترافیک سنگین دیپلماتیک است و هیات‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی از کشورهای مختلف راهی ایران خواهند شد؛ علاوه بر نخست‌وزیر ایتالیا که همراه با هیاتی 120 نفره در روزهای 24 و 25 فروردین‌ماه به تهران خواهد آمد، رئیس‌جمهور قزاقستان قرار است در تاریخ 23 و 24 فروردین‌ماه برای انجام یک سفر رسمی به دعوت رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کند. همچنین یک هیات تجاری هلندی نیز از دوشنبه 23 فروردین( 11 آوریل) تا چهارشنبه 25 فروردین(13 آوریل) برای دیدار و گفت‌وگوهایی سه روزه به ایران سفر می‌کنند. همزمان روز گذشته رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند در رأس هیات پارلمانی این کشور به دعوت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تهران سفر کرد.

برنامه‌های سفر نخست‌وزیر ایتالیا

درخصوص سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران که طی روزهای آتی انجام خواهد شد، سفیر ایران در ایتالیا با بیان اینکه در این سفر نمایندگی‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های این کشور نخست‌وزیر را همراهی می‌کنند، گفت: «بانک‌های ایتالیا آماده فاینانس اغلب پروژه‌هایی هستند که بین دو کشور اجرا خواهد شد.» جهان‌بخش مظفری در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به سفر ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا به تهران گفت: «سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به رم دستاوردهای بسیاری داشت که از آن جمله می‌توان به امضای یادادشت تفاهم‌هایی به ارزش چند میلیارد دلاری اشاره کرد.» او با تاکید بر اینکه پروژه‌هایی که در یادداشت‌تفاهم‌های طرف ایرانی و ایتالیایی امضا شده‌اند نیاز به بررسی همه جانبه دارند، افزود: «بیمه ساچه و بانک‌های ایتالیایی برای تامین فاینانس این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند ولی باتوجه به اهمیت و بزرگی این پروژه‌ها بررسی همه‌جانبه زیرساخت‌های این پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.» او ادامه داد: «نخست‌وزیر ایتالیا همراه با هیاتی ۱۲۰ نفره در روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین‌ماه به تهران خواهد آمد و علاوه بر مدیران بانک‌ها و بیمه‌ ساچه و صنایع، نمایندگان معتبرترین برندهای ایتالیایی نیز او را همراهی می‌کنند.» سفیر ایران در رم با اشاره به برنامه‌های سفر نخست‌وزیر ایتالیا در ایران افزود: «دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین برخی دیگر از مسوولان کشورمان در کنار سفر به اصفهان از جمله برنامه‌های ماتئو رنتزی در سفرش به ایران است.» مظفری باتاکید بر مثبت بودن سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به رم گفت: «سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران هم خبرهای خوشی را برای ما به همراه خواهد داشت و آینده روابط دو کشور روشن خواهد بود.»


سومین سفر نظربایف به تهران

همچنین قرار است رئیس‌جمهور قزاقستان در تاریخ 23 و 24 فروردین‌ماه برای انجام یک سفر رسمی به دعوت رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کند و دیدار با مقامات عالی ایران، مذاکره درباره زمینه‌های توسعه مناسبات دو کشور و رایزنی درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر قرار دارد. دیدار رسمی نظربایف از ایران در پاسخ به سفر رسمی روحانی به آستانه در شهریورماه 1393 انجام می‌گیرد. علاوه بر این نظربایف در دوره دولت یازدهم، دو بار به ایران سفر کرده است. یک‌بار در مردادماه 1392 به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و دیگری در آذرماه 1393 برای شرکت در مراسم افتتاح راه آهن سه‌جانبه قزاقستان - ترکمنستان - ایران. همکاری‌ها در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل منطقه‌ای، تبادل کالا، کشاورزی و انرژی، همکاری‌ها در چارچوب موضوعات مرتبط با دریای خزر و تعامل در قالب سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از مهم‌ترین حوزه‌های روابط دو کشور است.


تهران، میزبان هیات هلندی

از سوی دیگر معاون وزیر تجارت و هیات تجاری هلند به منظور انجام دیدارها و مذاکرات دو جانبه و سفری سه روزه هفته جاری راهی ایران می‌شوند. به گزارش «ایسنا» یک هیات تجاری هلندی قرار است از دوشنبه ۲۳ فروردین( ۱۱ آوریل) تا چهارشنبه ۲۵ فروردین(۱۳ آوریل) برای دیدار و گفت‌وگوهایی سه روزه به ایران سفر کنند. دله ون دن برگ، معاون وزیر تجارت هلند نیز در راس این هیات که شامل ۳۰ شرکت هلندی، از حوزه مراقبت‌های پزشکی، انرژی و آب است به ایران خواهد آمد. نمایندگی شرکت چندملیتی فیلیپس نیز در میان این هیات تجاری هلندی حضور خواهد داشت. این هیات تجاری دومین هیات هلندی است که پس از حصول برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+ ۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ توافق شد، به ایران سفر می‌کند. هدف هلند از این سفر گسترش و تقویت روابط هلند با ایران است. روز گذشته نیز قرار بود رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فنلاند در رأس هیات پارلمانی این کشور به دعوت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تهران سفر ‌کند. اعضای هیات پارلمانی فنلاند در سفر چهار روزه خود به تهران، ضمن دیدار با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با برخی از مقامات ایران دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو خواهند کرد.