مدعوین مراسم افتتاحیه مجلس چه کسانی هستند؟

گروه خبر: دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۸ خردادماه با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری افتتاح خواهد شد. رئیس‌جمهوری، معاونان وی، اعضای هیات دولت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، سفرای کشورهای خارجی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره)، فرماندهان نظامی و بسیاری دیگر از مسوولان، روسا و مدیران کشور از جمله شخصیت‌هایی هستند که طبق روال برای حضور در مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی از آنها دعوت شده است. در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیات رئیسه سنی تشکیل خواهد شد و منتخبان مردم بعد از انجام مراسم تحلیف و تشکیل شعب برای بررسی اعتبارنامه منتخبان، به‌منظور تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و شهدا به حرم مطهر امام خمینی (ره) رفته و به مقام شامخ ایشان ادای احترام خواهند کرد.

هیات رئیسه سنی مجلس دهم

با این همه اعضای هیات رئیسه سنی مجلس دهم برای اداره جلسه افتتاحیه و اجرای انتخابات هیات رئیسه موقت مشخص شده‌اند. «ایسنا» در گزارشی، عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب تهران که متولد ۵/ ۷/ ۱۳۲۳ است را به‌عنوان رئیس هیات رئیسه سنی مجلس دهم معرفی کرده است. همچنین سید مصطفی ذوالقدر منتخب میناب ۱/ ۱/ ۱۳۲۵ نایب رئیس هیات رئیسه، سیده فاطمه حسینی منتخب تهران متولد ۱۲/ ۱/ ۱۳۶۴ و سمیه محمودی منتخب شهرضا متولد ۱/ ۱/ ۱۳۶۳ دو دبیر هیات رئیسه سنی مجلس دهم خواهند بود. همچنین از ترکیب چهار نفره هیات رئیسه سنی مصطفی ذوالقدر در دوره‌های دوم، سوم، ششم و هشتم مجلس و عبدالرضا هاشم‌زایی در دوره دوم مجلس نماینده بوده‌اند و سایر اعضا سابقه نمایندگی در طول ۹ دوره گذشته مجلس را ندارند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین شده و در جایگاه هیات رئیسه قرار می‌گیرند که به همین دلیل این افراد به‌عنوان هیات رئیسه سنی مجلس دهم تعیین شدند.

وظیفه هیات رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، افتتاح شعب و اجرای انتخابات هیات رئیسه موقت است که بر این اساس هیات رئیسه سنی مسوولیت اداره جلسه شنبه ۸ خرداد مجلس را بر عهده خواهد داشت و طبق ادوار گذشته مسوولیت جلسه یکشنبه ۹ خرداد جهت انتخاب هیات رئیسه موقت نیز با هیات رئیسه سنی خواهد بود که بعد از تعیین ترکیب هیات رئیسه موقت، کار هیات رئیسه سنی به پایان می‌رسد.

آغاز به کار مجلس دهم با ۸ کرسی خالی

از سوی دیگر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی روز شنبه بازگشایی می‌شود که در مراسم افتتاحیه آن، ۸ کرسی، ازجمله ۳ کرسی متعلق به حوزه‌های انتخابیه بندرلنگه، اهر، مراغه، ۴ کرسی در تبریز و یک کرسی اصفهان خالی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، با پایان یافتن بررسی شکایات انتخاباتی در شورای نگهبان، صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه غیر از حوزه انتخابیه تبریز و اهر تایید شده است. بر همین اساس، وضعیت منتخبان دور دوم در حوزه‌های انتخابیه تبریز و اهر به‌دلیل استمرار بررسی صحت انتخابات در شورای نگهبان، نامعلوم است و نتیجه نهایی تا بعد از پایان بازشماری آرا و بررسی‌های شورای نگهبان اعلام می‌شود. از سوی دیگر شورای نگهبان انتخابات در حوزه انتخابیه بندرلنگه را ابطال کرده و انتخاب نماینده جدید این حوزه به انتخابات میان دوره‌ای موکول شده است. محمدعلی حسین‌زاده، منتخب مردم مراغه نیز بر اثر حادثه رانندگی درگذشت و کرسی این حوزه انتخابیه نیز در مجلس دهم تا برگزاری انتخابات میان دوره‌ای خالی خواهد بود. همچنین تکلیف یک کرسی اصفهان متعلق به مینو خالقی منتخب سوم این شهر در انتخابات اسفندماه، به‌دلیل ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان آن هم پس از برگزیده شدن در هاله‌ای از ابهام است. اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر این موضوع، پرونده مینو خالقی را به هیات حل اختلاف قوا کشانده است؛ هیاتی که هنوز رسما نظر نهایی خود درباره سرنوشت مینو خالقی در پارلمان دهم را اعلام نکرده است.

مطهری: موضوع خالقی پایان نیافته است

با این همه، علی مطهری، نماینده مجلس که از جمله منتقدان به نظر شورای نگهبان درباره ردصلاحیت مینو خالقی است، روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اعلام کرد: هنوز مسأله مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پایان نیافته است. او با بیان اینکه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در این موضوع تعلل کرده و از حقوق ملت دفاع نکرده، تاکید کرد: «ایشان اولا زیر بار ظلمی که به منتخب سوم اصفهان روا داشته شده رفته و ثانیا اگر به فرض حق ایشان را درست بدانیم باید نفر ششم اصفهان که بیش از ۲۵ درصد آرا را داشته جایگزین می‌شد.» مطهری بار دیگر اعلام کرد که وزیر کشور به دلیل این عقب‌نشینی، مستحق استیضاح است. او پیش از این نیز گفته بود اگر وزارت کشور اعتبارنامه مینو خالقی را صادر نکند تا مجلس به بررسی صلاحیت او بپردازد، طرح استیضاح رحمانی‌فضلی را به مجلس می‌برد. او دیروز هم تاکید کرد: اگر وزیر کشور اعتبارنامه مینو خالقی را به مجلس ارسال نکند باید اعتبارنامه سایر منتخبان هم تصویب نشود. به هر حال ما معتقدیم نقض صریح قانون انجام شده و وضعیت خانم خالقی باید در مجلس مشخص شود.