دنیای اقتصاد- لیلا اکبرپور: مراسم تودیع و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی ایران روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس، نماینده دفتر ریاست جمهوری و مدیران صنعت بیمه برگزار شد.

دکتر طیب‌نیا در این نشست با قدردانی از محمدابراهیم امین، رئیس کل مستعفی بیمه مرکزی ایران انتظارات خود از بیمه مرکزی را تشریح کرد. وی با تاکید بر ادامه سیاست‌های گذشته بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی باید توانمندی‌های خود را صرف ایفای نقش تنظیم‌گری بازار نماید و از حیطه تصدی‌گری دوری کند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه کاهش سهم واگذاری اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی طی سه سال گذشته کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: سهم واگذاری بیمه‌های غیر زندگی از ۲۵‌به ۱۵ درصد و سهم بیمه‌های زندگی از ۵۰ به ۲۵ درصد اتفاق خوبی است که انتظار دارم این روند با شتاب بیشتری ادامه یابد. وزیر اقتصاد بر بهره‌مندی از فضای پسابرجام توسط صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: صنعت بیمه باید بتواند از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حضور در بازارهای جهانی در صادرات خدمات بیمه موفق باشد. طیب‌نیا به صراحت اعلام کرد برای بیمه ایران تنها شرکت بیمه دولتی نقش جدیدی باید تعریف کرد تا منجر به گسترش فضای رقابتی در صنعت بیمه شود. وی افزود: طبق آمارهای قابل اتکا شاخص میزان تمرکز یا انحصار در صنایع مختلف نشان می‌دهد که انحصار در بیمه از ۲ هزار و ۱۵۷ در سال ۹۲ به هزار و ۹۶۴ در سال ۹۴ کاهش پیدا کرده است. او افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را انتظار دیگر دولت از صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: این افزایش از طریق تنوع محصولات بیمه امکان‌پذیر خواهد شد.

حمایت از بخش خصوصی ادامه دارد

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مراسم معارفه خود ضمن تقدیر از محمدابراهیم امین، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی اعلام کرد: غیبت آقای امین در مراسم تودیع ناشی از بیماری او بوده است.

وی با یادآوری اینکه تسلط بازار پول بر اقتصاد اجازه توسعه بازار سرمایه و بازار بیمه را نداده است، گفت: با ایجاد شورای ثبات می‌توان امیدوار بود صنعت بیمه و بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود در اقتصاد دست یابد.

همتی به صراحت گفت: نظارت بیمه مرکزی جدی است و حمایت از موسسات بیمه خصوصی را در برنامه خود دارد. وی افزود: هر چند سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی صنعت بیمه به ۱۰ درصد رسیده است اما سهم عمده این بخش مربوط به قراردادهای گروهی است و کماکان سهم بیمه‌های عمر و پس‌انداز ۴ درصد است که باید برای توسعه بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری تلاش کرد.

همتی از بحث اتکایی اجباری به عنوان بحث مهمی یاد کرد و گفت: واگذاری اتکایی اجباری به نحوه نظارت بیمه مرکزی کمک می‌کند که کاهش آن باید به صورت تدریجی و جایگزینی ابزارهای جدید نظارتی صورت گیرد.

تسلط بیمه مرکزی بر بخش خصوصی

همچنین مهدی اولیا، دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران در این مراسم در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی از وزارت بهداشت خواست تا گزارش شفافی از هزینه شدن عوارض بیمه شخص‌ ثالث ارائه دهد. وی افزود: صنعت بیمه در سال ۹۳ بابت خسارات تصادفات رانندگی ۶ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده که رقم قابل توجهی است و عوارض پرداختی باید منجر به کاهش تصادفات شود. مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در این مراسم گفت: صنعت بیمه طی سال‌های رکود اقتصادی بخش قابل توجهی از ذخایر خود را از دست داده است. وی افزود: اصلاح ساختار در بیمه مرکزی تمرکز بر نظارت جدی از اقدامات مهمی است که در دوره امین اجرا شد. حجاریان افزود: عملکرد بیمه مرکزی در ۳ سال گذشته موجب شد بیمه مرکزی بر بیمه‌های خصوصی مسلط باشد و بر عملکرد آنها نظارت کند. حجاریان ادامه داد: دولت در بقیه حوزه‌ها نظارت قابل توجهی بر بخش خصوصی ندارد و منجر شده تا برخی از شرکت‌های خصوصی بازار رقابتی را تخریب کنند. همچنین محمد آسوده، مدیرعامل شرکت اتکایی ایرانیان گفت: در سال ۶۳ هیات عامل بیمه مرکزی برای دریافت حقوق و مزایای خود یک مصوبه داشت که طی آن رئیس کل بیمه مرکزی ۲۰ هزار تومان و هیات عامل ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان حقوق می‌گرفتند. آسوده با انتقاد از ابهام در پرداخت‌های مدیران دولتی گفت: هیچ کس به امانتداری آقای امین شک ندارد و اگر سیستم به گونه‌ای بود که پرداخت‌ها شفاف بود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

آسوده گفت: این گونه اتفاقات و انتشار فیش‌های حقوقی مدیران به صنعت بیمه لطمه می‌زند.