گروه خبر: محمدرضا باهنر، فعال سیاسی باسابقه اصولگرا و نایب رئیس مجلس نهم به عملکرد دولت در مهارتورم نمره ۲۰ می‌دهد.

او در گفت‌وگو با روزنامه ایران درباره عملکرد اقتصادی دولت گفت: «اگر برگردیم به ابتدای کار دولت آقای روحانی، می‌بینیم وضعیت تعدادی از شاخص‌ها بسیار بد و ناجور بود؛ ما رسما تورم ۴۵ درصدی داشتیم و در این خصوص رکورد زده بودیم. این در حالی بود که بعد از انقلاب تنها در دوره کوتاهی در دولت سازندگی، تورم نزدیک ۵۰ درصد داشتیم. تورم ۴۵ درصدی در دولت قبل، وحشتناک بود.رشد اقتصادی ما کاملا منفی بود. البته ارقام ارائه شده متفاوت بود، بعضی‌ها می‌گفتند رشد اقتصادی منفی ۵ درصد است یا منفی ۴ درصد یا منفی ۳ درصد؛ اما به هر حال منفی بودنش قطعی بود.»

باهنر در ادامه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، گفت: «در شاخص تورمی که قرار بود کنترل شود، خیلی خوب عمل شد و می‌توانیم نمره ۲۰ بدهیم. اما در اینجا یک نمره منفی کارشناسی هم می‌دهیم. بنده مدعی هستم ما در یک تورم رکودی یا رکود تورمی هستیم که خوب نیست. به اعتقاد من درست نبود زمانی که تورم ۴۵ درصدی داشتیم برای تورم یک رقمی تصمیم می‌گرفتیم؛ زیرا تصمیم عالمانه‌ای نیست.

من اگر قرار بود تصمیم بگیرم، تصمیم می‌گرفتم ۴۵ درصد به ۲۰ درصد برسد تا رکود اینقدر سنگین نشود. اما دولت روی تورم تک رقمی هدف‌گذاری کرد و الان هم نزدیک شده است. البته ممکن است اختلاف‌نظر باشد؛ دولت می‌گوید ۹ درصد است و عده‌ای می‌گویند ۱۱ درصد؛ اما همه قبول داریم ۴۵ درصد به زیر ۱۲ درصد رسیده است. این قدم بسیار بزرگ، سنگین و موفقیت‌آمیزی بود.

مدال مذاکره خوب به دولت روحانی

باهنر همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: نمره دولت در این مذاکرات و نتیجه آن را قابل قبول می‌دانم و نمره خوب و موفقیت‌آمیزی می‌دهم. این فعال سیاسی با بیان اینکه به عملکرد دولت درباره برجام نمره ۱۶ می‌دهم توضیح داد: «البته خیلی نمره خوبی است. یک نکته دیگر بگویم از موفقیت‌های دولت روحانی؛ برخی معتقدند مذاکره‌کنندگان ما اوایل انقلاب در جریان مذاکرات لاهه سر قطعنامه ۵۹۸ و دعوایی که با آمریکا داشتیم، خیانت کردند. بنده این اعتقاد را ندارم؛ واقعا مذاکرات حقوقی بین‌المللی را بلد نبودند وکلاه سرمان رفت. تا قبل از برجام تصور عمومی آنها این بود که ما آدم‌های قدرتمند مذاکره‌کننده نداریم تا بتوانند از همه ظرفیت بهره بگیرند. دولت روحانی در مذاکرات هسته‌ای و برجام ثابت کرد، داریم و می‌توانیم و خوب هم می‌توانیم. این از آن مدال‌هایی است که باید به دولت روحانی بدهیم.»