دنیای اقتصاد: دو روز پس از اعلام استعفای سه تن از وزرای دولت یازدهم، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به این وزرا ضمن اعلام پذیرش استعفاهای‌شان و تقدیر اززحمات آنها، تاکید کرد که حرکت دولت در مسیر تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اعلام شده، گسترش آگاهی مردم و خدمات شایسته‌تر به آنها با قوت ادامه خواهد یافت.

روز چهارشنبه هفته گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نامه‌های جداگانه‌ای به درخواست رئیس‌جمهوری برای استعفا در راستای ترمیم کابینه جواب مثبت دادند و در نامه‌های جداگانه‌ای استعفای خود را اعلام کردند.هرچند که محتوای نامه وزیر آموزش و پرورش متفاوت از متن نامه دو وزیر دیگر بود، اما به هر ترتیب رئیس‌جمهوری ضمن پذیرش استعفای آنها سید محمد بطحایی را به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سید‌عباس صالحی را به‌عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید نصرالله سجادی را به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. به دنبال صدور این احکام از سوی رئیس‌جمهوری، روز گذشته او به نامه‌های وزرای مستعفی از کابینه یازدهم نیز به‌صورت جداگانه پاسخ داد.

معرفی وزرای جدید

همزمان روز گذشته محمد علی نجفی که تاکنون از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی تصدی پست وزارت آموزش و پرورش یاد می‌شد، درگفت‌وگو با انتخاب، از معرفی صالحی امیری و سلطانی فر به‌عنوان وزرای ارشاد و ورزش خبر داد. او با بیان اینکه رئیس‌جمهوری در نظر دارند روز یکشنبه فرد موردنظر را برای این وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کنند، گفت: در مورد وزارت آموزش و پرورش گزینه‌ها هنوز قطعی نیست، اما در میان گزینه‌های رئیس‌جمهور نام خودش و آقای دانش آشتیانی دیده می‌شود. او اظهار کردکه من برای بررسی‌های بیشتر مشکلات وزارتخانه از رئیس‌جمهوری وقت گرفته‌ام؛ اما تا امروزبعد از ظهر تصمیمات نهایی گرفته می‌شود. سید رضا صالحی‌امیری، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. وی از حلقه نزدیکان حسن روحانی در ایام ریاست بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بوده و بعد از انتخابات نیز، از همراهان رئیس‌جمهوری بوده است. او همچنین دومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی پست وزارت ورزش بود که نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم را به دست آورد. پس از اینکه مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ورزش نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند؛ در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۱۳۹۲، حسن روحانی طی حکمی او را به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. مسعود سلطانی‌فر، نیز معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که سابقه معاونت در سازمان تربیت بدنی و قائم‌مقامی مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی را به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) در کارنامه کاری خود دارد. به گزارش انتخاب، او در دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ راه یافت و هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا شد. او همچنین عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. سلطانی‌فر به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد. سلطانی‌فر همچنین اولین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان از سوی حسن روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. وی با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع نتوانست به مجلس راه پیدا کند.

محمدعلی نجفی نیز اولین وزیر پپیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش بود که موفق نشد از مجلس نهم رای اعتماد کسب کند. او در حال حاضر مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی که به گفته نجفی یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش است، نیز دومین وزیر پیشنهادی رئیس دولت یازدهم برای وزارت علوم بود که او هم با رای عدم اعتما مجلس نهم از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند. حالا باید دید که آیا این افراد می‌توانند رای اعتماد را این بار از مجلس دهم کسب کنند.

نامه به وزرای مستعفی

در همین حال به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روز گذشته رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه استعفای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پذیرش استعفا و قدردانی از خدمات او نوشت: به‌رغم این واقعیت که اختیارات و امکانات آن وزارتخانه در حوزه فرهنگ تناسبی با مسوولیت و توقعات جامعه از آن ندارد، لیکن حرکت سه سال اخیر آن در مسیر درست گسترش آگاهی مردم، ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی برای اهل فرهنگ و شکوفایی خلاقیت‌ها در تبیین ارزش‌های اسلامی- ایرانی بوده است؛ و دولت با قوت تمام و با سرعتی بیشتر در این مسیر حرکت خواهد کرد.

حسن روحانی در پاسخ به نامه استعفای علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صمیمانه او در سه سال گذشته نوشت: ترمیم کابینه در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای تحقق اهداف بلند نظام اسلامی و خدمت شایسته‌تر به مردم با توانی بیشتر و سرعتی افزون‌تر در همین مسیر خواهد بود. بی شک همکاری جمع عظیم معلمان و فرهنگیان عزیز کشور، سرمایه اصلی دولت در این راه است. رئیس‌جمهوری در نامه جداگانه دیگری در پاسخ به نامه استعفای محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، با پذیرش استعفای او نوشت: خداوند بزرگ را شاکرم که به‌رغم مشکلات و محدودیت‌های فراوان در سه سال گذشته، پیروزی‌های فراوان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی از جمله میدان‌های ورزشی را نصیب ملت ایران کرده است. تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های جنابعالی و همکارانتان در تحقق سیاست‌های دولت در وزارت ورزش و جوانان و کوشش‌های افتخارآفرین ورزشکاران غیورمان در این دوره، شایسته تقدیر و سپاسگزاری است.

نیاز به نیروهای تازه‌نفس‌تر

در همین ارتباط روز پنج‌شنبه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پذیرش استعفای وزیران آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی از سوی رئیس‌جمهوری را تصمیمی کارشناسی و بر اساس نگاه جمعی دولت اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما تغییر و تحول در سطح وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان را با هدف رشد و توسعه و ارتقای بهره‌وری این سه وزارتخانه بیان کرد و افزود: دولت یازدهم در برابر مجلس و مطالبات مردم مسوول است. نوبخت افزود: برای جوابگویی به مطالبات مردم از دولت یازدهم و همچنین ارتقای‌ بهره‌وری در این سه وزارتخانه نیازمند نیروهای تازه‌نفس‌تر و جوان‌تر هستیم که البته این تغییر از ارزش‌های وزرای پیشین نمی‌کاهد. سخنگوی دولت با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که رضایت مردم را بیشتر و شفاف‌تر به‌دست آورد، افزود: تحلیل ما برای تغییر وزیران یاد شده بر این نبوده که آنان ضعف‌هایی داشته‌اند بلکه ما به اثربخشی بیشتر و تقویت اهرم‌های بالا بر سطح بهره‌وری اندیشیده‌ایم. سخنگوی دولت تاکید کرد: این تغییرات از سوی رئیس‌جمهور بر مبنای مولفه‌های گوناگون بوده و تصمیم تک‌بعدی‌ای صورت نگرفته است. این تغییرات از شایستگی‌های افراد مورد تغییر نخواهد کاست.

معرفی افراد جایگزین در حداقل زمان

نوبخت همچنین باتاکید بر اینکه روا نیست فردی که دو بار مورد استیضاح قرار گرفته برای بار سوم زیر سوال رود،گفت: آقای فانی فردی با تجربه و خبره است و برای رشد و ارتقای سطح علمی و آموزشی جامعه و همچنین پاسخگویی به مطالبات خانواده‌ها و همکاران فرهنگی صلاح دیده شده فردی دیگر جایگزین ایشان شود و آقای فانی در جای دیگری از دولت به ارائه خدمات علمی بپردازند. او گفت: افراد جایگزین این سه وزیر در حداقل زمان معرفی خواهند شد و اگر تصمیم دیگری هم اتخاذ شود به رسانه‌ها اعلام می‌شود. نوبخت افزود: هم اکنون رئیس‌جمهور تصمیمی برای تغییر و تحول دیگری ندارد و همه تلاش و همت دولت یازدهم برای رصد و نظارت بر دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود، بدون شک اگر تغییری شکل گرفته که البته هزینه بسیاری هم خواهد داشت رئیس‌جمهور سود و منفعت این تغییر را بیشتر از هزینه دیده است.

رونمایی از گزینه‌های پیشنهادی 3وزارتخانه