ایرنا نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد محرمانه تاریخی وزارت امور خارجه هدایای دیپلماتیک خود را به مرکز اسناد تاریخی این وزارتخانه اهدا کرد. ظریف گفت: اهدای هدایا رسم معمول همه وزرای امور خارجه ایران بوده است و هدایا را در اختیار خود نمی‌گرفتند.

وی ادامه داد: آقایان علی‌اکبر ولایتی، کمال خرازی، منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی وزیران سابق امور خارجه که من سعادت کار با آنها را داشتم، تمامی هدایای خود را در مجموعه وزارت امور خارجه حفظ می‌کردند. او همچنین تصریح کرد: اسناد تاریخی با قدمت بالای ۳۰ سال و اسناد طبقه‌بندی شده بالای ۴۰ سال، زیر نظر شورای‌عالی نظارت بر اسناد و با مسوولیت وزیر امور خارجه، اجازه انتشار خواهند یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، او با بیان اینکه امروز امکان آزادسازی حدود ۷۰ هزار سند محرمانه تاریخی تا شهریور ۱۳۲۰ فراهم شده، گفت: رویکرد بر این است که اسناد کشف و طبقه‌بندی تا بازه زمانی شهریور ۱۳۵۶ به‌تدریج مشمول آزادسازی قرار گیرند.

جواب معروف ظریف به جان‌کری

همچنین به گزارش خبرآنلاین، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «اروه مورن» وزیر سابق دفاع فرانسه و نماینده فعلی مجلس آن کشور با اشاره به اینکه در یک مقطع زمانی جان‌کری به ظریف گفت شما کمک‌های نظامی به عراق می‌کنید، افزود: آقای ظریف جوابی به وی داد که معروف شد و آن اینکه اگر ما به عراق کمک نمی‌کردیم شما آمریکایی‌ها برای ارتباط با روسای داعش در موصل باید با آنها در بغداد ارتباط برقرار می‌کردید. وی افزود: به اقرار مسوولان آمریکایی بدون کمک ایران، داعش بر بغداد مسلط می‌شد و ما اصرار داریم که از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم که محفوظ بماند.