رجوع به سازوکار برجام برای مقابله با عهدشکنی آمریکا عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: نشست خبری خبرنگاران پارلمانی با علی لاریجانی رئیس مجلس دیروز همزمان با روز دانشجو، در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مسوولان ازجمله رئیس‌جمهوری، دیروز در دانشگاه‌ها حضور یافتند. به هر روی آنچه در این نشست که به بهانه روز مجلس(۱۰ آذر) برگزار شد، در محوریت سوال بسیاری از خبرنگاران پارلمانی قرار گرفت، موضوع برجام و تمدید تحریم‌ها علیه ایران به مدت ۱۰ سال (ISA) بود.

چکش آمریکا بر سر برجام

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر کنگره و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران به مدت ۱۰ سال (ISA) با تاکید بر اینکه این اقدام آمریکا نوعی مکاری بود و آنها به دنبال این هستند که چکشی را بالای سر قانون برجام نگه دارند، اعلام کرد: قطعا اقدام کنگره و سنا در آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و این اقدامات آنها نقض توافق نامه بوده و به طور حتم این امر یک گستاخی بزرگ است. او با یادآوری این نکته که در مذاکرات، تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام می‌کرد که تمدید ISA نقض برجام است، اما هیات آمریکایی این مساله را قبول نمی‌کرد، گفت: وزیر امور خارجه ایران دراین باره گفت که جان کری در مذاکرات تاکید کرده که حق با ایران است. در این رابطه برخی اروپاییان تفاسیر متفاوتی داشتند که در نهایت شاهدیم این ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته‌ای در یک نقطه به این عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.

راهکار برای دادخواهی ایران

رئیس قوه مقننه در عین حال با بیان اینکه در شرایط کنونی راهکار در برجام تعریف شده، تاکید کرد: ایران خلأ قانونی تصمیم‌گیری در این زمینه ندارد، اما از نظر اجرای این ساز و کارها باید شورای هسته‌ای یا همان شورای نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

لزوم شکایت از آمریکا برای نقض برجام

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به خبرنگار دیگری، درباره برخورد با اقدام آمریکایی‌ها گفت: با توجه به نقض برجام ازسوی آمریکایی‌ها این احتمال وجود دارد که ایران به کمیته مشترک تعیین شده در توافق هسته‌ای رجوع کند تا اقدامات آمریکایی‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد. البته این مساله نیز دارای مکانیزمی است که شاید این اعتراض و شکایت را نپذیرند که در آن صورت این مساله به مراحل بالاتر می‌رود. به نظر من ایران باید نسبت به نقض برجام ازسوی آمریکایی‌ها شکایت کند.

جمع‌بندی دوساله برجام کار ساده‌ای نبود

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره آنچه عجله در برجام خوانده می‌شود، با تاکید بر اینکه در برخی بخش‌ها عجله وجود داشت، توضیح داد: یعنی در مسیر مذاکرات هر زمانی را نمی‌توان برای تشکیل جلسات تعیین کرد؛ زیرا طرف‌های مقابل نیز باید زمانی را برای این امر می‌گذاشتند و برخی اوقات این زمان‌های تعیین شده با یکدیگر جور در نمی‌آمد و مجبور بودند در هر نشست گامی به جلو بروند. به گفته لاریجانی اگر ساماندهی عمیق‌تری در این رابطه می‌شد و فرصت ۵ یا ۶ ساله‌ای وجود داشت می‌توانست سازوکارهای دقیق‌تری در این خصوص تعیین شود. رئیس مجلس در ادامه گفت: اینکه این مذاکرات طی مدت یک سال و نیم جمع‌بندی شد، امر ساده‌ای نبود؛ زیرا ابعاد پرونده طی ۱۲ سال ایجاد و مطرح شده بود و باید یک زمانی حل می‌شد، از این رو تلاش مذاکره‌کنندگان بر این بود که در مذاکرات زودتر به نتیجه برسند.

مقابله با دستمزد نجومی

رئیس مجلس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رفتار آینده مجلس درباره حقو‌ق‌های نجومی با تاکید بر اینکه باید جلوی تکرار این‌گونه اقدامات گرفته شود، اعلام کرد: در حال حاضر یک پیشنهاد دیگر در مجلس در این خصوص مطرح است. او افزود: سرعت عمل در برخورد با این موضوع ضروری است.

نظام معطل بابک زنجانی نمی‌ماند

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده بابک زنجانی و محکومیت او به اعدام گفت: اگر این فرد همکاری‌های لازم را انجام می‌داد به این روز نمی‌افتاد و نظام نمی‌تواند در این امر معطل کند؛ حتی در این رابطه فرصت‌های کافی به او داده شد، اما این متهم نتوانست از پس کار بربیاید. حال شنیده‌ام که باز فرصت‌هایی به وی داده شده است تا در صورت همکاری تخفیف‌هایی به وی داده شود.»

تقویت زمینه سرمایه‌گذاری‌ها

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اقتصادی کشور، از رویکرد مجلس و دولت برای تقویت زمینه سرمایه‌گذاری‌ها خبر داد و گفت: مجلس در این زمینه چند قانون برای این مهم مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها قانون رفع موانع تولید بود. او با بیان اینکه باید تصویر درستی از وضعیت اقتصادی در نظر گرفت تا توقعات براساس این تصویر شکل گیرد، گفت: بدون شک بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می‌شود و نمی‌توان آن را حذف کرد؛ زیرا به حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد. آنچه برای فعالیت‌های عمرانی باقی می‌ماند، حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان است که در هر صورت به ثمر نرسیدن پروژه‌های عمرانی، خود عامل رکود است که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد. لاریجانی بر ضرورت توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: ازسوی دیگر برای اینکه شرایط برای این سرمایه گذاری‌ها انجام شود، تلاش‌هایی صورت گرفت از جمله آنکه بعد از توافق هسته‌ای تلاش شد تا سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز صورت گیرد که مذاکرات در حال انجام است.

مواضع ترامپ

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره رفتار احتمالی ترامپ در مواجهه با ایران گفت: نمی‌توان قضاوت روشنی در این زمینه داشت؛ چراکه این رفتار موذیانه به ترامپ رسیده و در زمان ریاست‌جمهوری فعلی انجام گرفته است؛ بنابراین نمی‌توان آن را قضاوت کرد. او با اشاره به موضوعات متنوعی که ترامپ تاکنون مطرح کرده گفت که او در مورد مسائل منطقه‌ای و مبارزه با داعش، عاقلانه‌تر از روسای جمهور سابق آمریکا اظهار نظر کرده است. رئیس قوه‌مقننه همچنین درباره فراکسیون ولایت و کم‌کاری‌ها در کار فراکسیونی گفت: اختلافاتی وجود دارد؛ اما این‌گونه نیست که کنار هم ننشینیم و جلساتی نداشته باشیم. لاریجانی در ادامه درباره موضوع آلودگی هوا با بیان اینکه لایحه هوای پاک مراحل نهایی خود را طی می‌کند گفت: «در مورد مصوبه ۲ میلیارد دلاری که باید برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی هزینه شوند، دولت قبل تخلف کرد و آن را پرداخت نکرد. دولت فعلی نیز کمک‌هایی کرده، اما به‌دلیل مشکلات مالی نتوانسته به‌طور کامل به آن بپردازد.»