دنیای اقتصاد: رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز بر جدیت مجلس در پیگیری حادثه برخورد قطار در استان سمنان تاکید کرد و گفت که مجلس در حال پیگیری این موضوع است. علی لاریجانی در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس این مطلب را در پاسخ به تذکر نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه بیان کرد. قاضی‌پور در تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس گفته بود بازماندگان این حادثه و خانواده جانباختگان منتظر گزارش مجلس هستند و اگر مجلس نظر خود را اعلام کند آنها آرامش پیدا می‌کنند.

بررسی علل این حادثه یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که این روزها گروه‌های مختلف در دولت و مجلس آن را پیگیری می‌کنند، هرچند اکبر ترکان که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان مسوول کمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان انتخاب شد، شنبه ۱۱ آذرماه، پس از بررسی‌های این کمیته، مقصر اصلی حادثه را مامور و متصدی «سی‌تی‌سی» ایستگاه شاهرود اعلام کرد و در عین حال گفت که عمدی در این کار وجود نداشته و خطای حرفه‌ای صورت گرفته است، اما دیروز صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست خبری خود اعلام کرد که نمی‌توان عامل انسانی را دلیل قطعی حادثه قطار سمنان دانست. بر اساس اظهارات بدری، علل دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق فنی قرار گیرد. او همچنین گفت: عوامل مختلفی نظیر عمر واگن‌ها، تجهیزات واگن‌ها، ضوابط ایمنی راه‌آهن، مباحث مدیریتی،‌ عوامل انسانی و سیستم الکترونیکی قطار و نقش آنها در این حادثه از جمله عوامل موثری است که نیازمند بررسی‌های فنی دقیق و قضایی است. به گفته این نماینده مجلس قرار است گزارش بررسی‌های اولیه کمیسیون عمران از این حادثه حداکثر در جلسات علنی هفته آینده مجلس قرائت خواهد شد.

با این حال هادی بهادری، نائب رئیس کمیسیون دوم عمران مجلس دیروز در گفت و‌گو با باشگاه خبرنگاران، گفت که کمیته عالی برای بررسی سانحه قصور ۴ عامل انسانی را از عوامل اصلی حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه سمنان اعلام کرد.

پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس، متن کامل گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه برخورد دو قطار در استان سمنان از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده بود. در بخشی از این گزارش که به اعلام نتایج بررسی مقدماتی حادثه پرداخته آمده است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد تلفات جانی ناشی از ضربه اول بسیار کم بوده است، اما شرایط تشدیدکننده‌ای مانند نبود جاده دسترسی، امداد و نجات نامطلوب و دیرهنگام، کمبود تجهیزات لازم در واگن‌ها مانند اطفای حریق و چکش شکستن شیشه، به‌کارگیری مواد غیراستاندارد و قابل‌اشتعال در بازسازی واگن‌ها، فرسودگی و آسیب‌پذیری واگن‌ها، وجود نقاط کور مخابراتی و رادیویی در مسیر خطوط ریلی به‌ویژه در محل سانحه و... منجر به افزایش تلفات سانحه شده که باید در شناسایی متخلفان و مقصران و برخورد قانونی و قضایی موردتوجه قرار گیرد.» در این گزارش به علل فنی دیگری که مسبب وقوع این حادثه شده هم اشاره شده است.