دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ قصد دارد تا منابع فدرالی را به سمت اجرایی کردن دیوار وعده داده شده در مرز مکزیک هدایت کند. به گزارش سی‌ان‌ان یکی از مقامات کاخ سفید در گفت‌وگو با این شبکه خبری موضوع فوق را تایید کرده است. ترامپ خود روز سه‌شنبه نیز در یک توییت اعلام کرده بود که مردم آمریکا روز چهارشنبه منتظر یک اقدام مهم درباره امنیت ملی آمریکا باشند.

او گفته است که در میان خیلی از مسائل مطرح شده ما این دیوار را خواهیم کشید. ترامپ قصد دارد در این خصوص در بازدید از وزارت امنیت داخلی اجرایی شدن این دستورات را صادر کند. دستور نخست اجرایی آن است که اقدامات لازم برای دیوارکشی در لب مرز انجام شود، اما دستور دوم این است که به موازات دیوارکشی بین مرز مکزیک و ایالات متحده قدم‌هایی هم برای تکمیل فنس‌کشی در این نقطه مرزی برداشته شود. ترامپ همچنین قصد دارد طی یک دستور اجرایی دیگر کارکنان گمرک و حفاظت مرزی را بیشتر کند و دستور استخدام ۵ هزار نفر در این‌باره را داده است. گروه اخیر باید در نقش دفع‌کننده سیل مهاجرانی ظاهر شوند که به‌دلیل خشونت‌های موجود در کشورهای آمریکای لاتین قصد فرار به آمریکا را دارند. بنا به گفته کسی که با طرح ترامپ آشنایی دارد، دستور اجرایی رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیاز به این دارد تا وزارت امنیت داخلی آمریکا جزئیات آن را به‌طور کامل منتشر کند. قرار است این وزارتخانه اعلام کند که چگونه منابع لازم به سمت دیوارکشی سوق داده خواهد شد.

دیوارکشی در لب مرز با مکزیک یکی از مهم‌ترین وعده‌های ترامپ بوده و به‌رغم انتقاداتی که در زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا از این طرح شد، هرگز حاضر به عقب‌نشینی از آن نشد و حالا نیز دستورات لازم را برای اجرای آن صادر کرده است. ترامپ همچنین این هفته به یکی دیگر از وعده‌های خود عمل کرد و دستور محدودیت‌های ویزایی را برای برخی از کشورها صادر کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، روز گذشته چند فرمان ضدمهاجرتی را صادر کرد که از جمله به توقف موقت مهاجرت و صدور روادید آمریکا برای اتباع چند کشور دیگر خواهد انجامید. در این زمینه نام ایران نیز وجود دارد. این در حالی است که نام عربستان در میان این محدودیت‌ها وجود ندارد.

براساس قوانین فوق، اقلیت‌های مذهبی که تحت فشار قرار دارند شامل این محدودیت‌ها نمی‌شوند. در این‌باره گفته می‌شود یکی از فرمان‌های اجرایی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برای محدود کردن ورود مهاجران به خاک آمریکا این است که صدور روادید را برای شهروندان ایران، سوریه، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن متوقف خواهد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس قرار است این محدودیت‌ها طی ماه‌های آینده و تا زمانی برقرار باشد که مقام‌های آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌ بررسی پیشینه را وضع و اجرا کنند.

روز طغیان علیه میراث اوباما

ترامپ روز چهارشنبه دستور دیگری هم داد و آن نیز مربوط به شهرهایی است که پناهگاه مهاجران غیرقانونی است. شهرهای موسوم به پناهگاه، در شرایطی ایجاد شده‌اند که مقامات محلی در چند دوره حاضر نشده بودند مستندات لازم را در خصوص مهاجران غیرقانونی بدهند. دستورات روز گذشته یکی هم شامل این امر می‌شد که مقامات محلی باید حضور مهاجران غیرقانونی را گزارش دهند.

هم‌راستا با این امر دونالد ترامپ دستور اجرای یکی از طرح‌های جنجالی که در دولت باراک اوباما معطل مانده بود را صادر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای فرمان‌های اجرایی از ادامه توسعه و ساخت دو خط لوله نفتی «داکوتا» و «کی‌استون» حمایت کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت ساخت این خطوط نفتی مشروط به مذاکره با مقام‌های دولتی و همچنین مستلزم این است که ساخت این لوله در داخل آمریکا انجام شود. طبق دستور دونالد ترامپ «ترانس کانادا» مجری احداث خط لوله «کی‌استون» باید بار دیگر تقاضای خود برای ساخت و اجرای این پروژه را برای دریافت مجوز از رئیس‌جمهوری به وزارت امور خارجه آمریکا بفرستد. ترامپ همچنین در خصوص خط لوله «داکوتا» تاکید کرده است، ساخت و اجرای این پروژه به نفع کشور است. باراک اوباما در اواخر سال ۲۰۱۵ به‌دلیل نگرانی از پیامدهای زیست‌محیطی، کار ساخت لوله‌کشی کی‌استون را متوقف کرد. به نظر می‌رسد ترامپ در چهارمین روز کاری خود میراث اوباما را نشانه رفته است.